auzefEstetiksosyoloji

Estetik 2020 Vize Soruları

Estetik 2020 Vize Soruları

Auzef Estetik 2020 Vize Soruları

Estetik 2020 Vize Soruları

1. Aşağıda Plotinos’un beden ve güzellik ilişkisine yönelik verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

A) Bedensel şeylerde zamana göre değişen bir güzellik vardır.
B) Bedensel gerçeklik ile güzellik arasında zorunlu ve özsel bir bağ vardır.
C) Bedensel şeyler göreli bir güzelliğe sahiptir.
D) Beden ve güzellik ilineksel bağa sahiptir.
E) Bedensel güzelliğin ölçütü kişiden kişiye, toplumdan topluma görelilik gösterir.

Cevap : B) Bedensel gerçeklik ile güzellik arasında zorunlu ve özsel bir bağ vardır.

2. Platon’da olduğu gibi Aristoteles açısından da taklidin hangi düzlemde insan yavrusunun gelişme ve olgunlaşma ….

A) Patetik düzlemde
B) Teorik düzlemde
C) Sembolik düzlemde
D) Pratik düzlemde
E) Pedagojik düzlemde

Cevap : E) Pedagojik düzlemde

3. Sanatsal yaratım ve toplumsal yaşamın ilişkisi niçin önem taşımaktadır?

A) Sanatçı ve sanat yapıtı doğruluğunu dış gerçekliğe bağlı olarak kanıtlayabildiği için
B) Sanatçı ve sanat yapıtı nesnelliğe bağımlı olduğu için
C) Sanatçı ve sanat yapıtı tikel bir toplumun gerçekliği içinde mümkün olduğu için
D) Sanatçı ve sanat yapıtı evrensel bir toplumun içerisinde mümkün olabildiği için
E) Sanatçı ve sanat yapıtı toplumun ahlaki ilkelerinin evrenselliğini ortaya koyduğu için

Cevap : C) Sanatçı ve sanat yapıtı tikel bir toplumun gerçekliği içinde mümkün olduğu için

4. Sanatın toplumsal yaşamla, siyasi otoriteyle ve var olan ahlaki ilke ve kurallarla iç içe olması hangi toplu ….

A) postmodern
B) modern
C) simgesel
D) romantik
E) geleneksel

Cevap : E) geleneksel

5. Aristoteles’in Metafizik’te belirttiği üç temel insani etkinlik olarak bilme, eyleme ve yaratma sırasıyla hangi felsefi alanlara denk düşer diyebiliriz?

A) bilme-estetik, eyleme-tarih, yaratma-sanat
B) bilme-epistemoloji, eyleme-sanat, yaratma-tarih
C) bilme-ontoloji, eyleme-ahlak, yaratma-sanat
D) bilme-ahlak, eyleme-ontoloji, yaratma-epistemoloji
E) bilme-metafizik, eyleme-sanat, yaratma-fizik

Cevap : C) bilme-ontoloji, eyleme-ahlak, yaratma-sanat

6. Platon’un güzellik anlayışı betimlemesinde önemli bir kavram olan erosa ilişkin aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

A) eros aşk, sevgi ve arzu anlamlarına gelir.
B) eros güzel olana kavuşarak onda doğur(t)ma ve yaratma isteğidir.
C) eros güzel olana ulaşma ve kavuşma isteğidir.
D) eros ideal güzelliğe doğru hiyerarşik yükselişteki kilit kavramdır.
E) eros kavramı bağlamında ideal güzel ile duyulur güzel birbirine denk kılınır.

Cevap : E) eros kavramı bağlamında ideal güzel ile duyulur güzel birbirine denk kılınır.

7. Platon’un estetik, etik ve politik düşüncelerini etkileyen en önemli unsur ….

A) ideal gerçekliğin duyulur gerçeklikten arındırılması
B) ideal gerçeklik ve duyulur gerçekliğin mutlaka erimesi
C) ideal gerçekliğin duyulur gerçekliği transendental kategorilerce belirleme..
D) ideal gerçekliğin duyulur gerçeklikle özdeşletirilmesi
E) ideal gerçekliğin duyulur gerçeklik tarafından belirlenmesi

Cevap : A) ideal gerçekliğin duyulur gerçeklikten arındırılması

8. Genel olarak dinsel düşünüş ve özel olarak tek tanrılı dinlerde estetik bakımından hangi iki değer ve buna bağlı olarak kavramın iç içe geçmesi ve çakışması söz konusudur ?

A) teoloji ve ahlak ; yücelik ve kötülük
B) epistemoloji ve etik ; doğruluk ve iyilik
C) ontoloji ve estetik ; gerçeklik ve güzellik
D) etik ve estetik ; iyilik ve güzellik
E) mantık ve estetik ; tutarlılık ve yücelik

Cevap : D) etik ve estetik ; iyilik ve güzellik

9. Plotinos’ta evren ile Tanrı’nın birliği hangi kavram çerçevesinde özdeşleşir ve varlıklar ne şekilde ortaya çıkar?

A) Bir kavramında özdeşleşim gerçekleşir ve yayılım (emanatio) yoluyla her şey birden türer.
B) akıl kavramında özdeşleşim gerçekleşir ve eylem (praksis) yoluyla her şey akıldan türer.
C) evren ruhu kavramında özdeşleşim gerçekleşir ve yayılım (emanatio) yoluyla her şey evrenin ruhundan türer.
D) bir kavramında özdeşleşim gerçekleşir ve yaratım (poesis) yoluyla her şey birden türer.
E) akıl kavramında özdeşleşim gerçekleşir ve yayılım (emanatio) yoluyla her şey

Cevap : A) Bir kavramında özdeşleşim gerçekleşir ve yayılım (emanatio) yoluyla her şey birden türer.

10. Kant estetik terimini ‘’Saf Aklın Eleştirisi’’nin Transendental Estetik kısmında ve ardından ‘’Yargı Gücünün Eleştirisi’’nde ne olarak tanımlar?

A)’’Transendental Estetik’’ bölümünde uzam ile uzay öğretisi ve ‘’Yargı Gücünün Eleştirisi’’nde de güzelin ve hoş olanın bilgisi olarak tanımlar.
B) ’’Transendental Estetik’’ bölümünde algı ve duyumun öğretisi ve ‘’Yargı Gücünün Eleştirisi’’nde de yücenin bilgisi olarak tanımlar.
C) ’’Transendental Estetik’’ bölümünde algı ve duyumun öğretisi ve ‘’Yargı Gücünün Eleştirisi’’nde de güzelin ve hoş olanın bilimi olarak tanımlar.
D) ’’Transendental Estetik’’ bölümünde güzelin bilgisi ve ‘’Yargı Gücünün Eleştirisi’’nde de güzelin öğretisi olarak tanımlar.
E) ’’Transendental Estetik’’ bölümünde kategoriler öğretisi ve ‘’Yargı Gücünün Eleştirisi’’nde de duyarlığın bilgisi olarak tanımlar.

Cevap : B) ’’Transendental Estetik’’ bölümünde algı ve duyumun öğretisi ve ‘’Yargı Gücünün Eleştirisi’’nde de yücenin bilgisi olarak tanımlar.

Estetik 2020 Vize Soruları

11. ‘’Estetik bir deneyim içinde özne, yalın …… ve mekanik algının ötesine uzanır, ……. Ve kültürel bir algıya yönelir’’?
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

A) organik – doğal
B) matematiksel – mekanik
C) fiziksel – tinsel
D) duyumsal – tarihsel
E) tinsel – fiziksel

Cevap : E) tinsel – fiziksel

12. Aristoteles’in güzel sanatları taklit araçlarına göre sınıflandırılması ile ortaya çıkan üç sanat örneği aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru verilmiştir?

A) resim – heykel – lirik
B) müzük – dans – lirik
C) destan – tregedya – komedya
D) resim – müzik – dans
E) heykel – resim – dans

Cevap : D) resim – müzik – dans

13.’’ Plotinos’a göre, bedensel şeyler, … yani …. Bir güzelliğe sahiptirler ’’ cümleinde boş bırakılan yerlere gelecek kelimeler aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru verilmiştir?

A) evrensel – zorunlu
B) göreli – relativ
C) aşkınsal – transendental
D) içkin – immanent

Cevap : B) göreli – relativ

14. Aristoteles’in insani yaratma alanı, günümüzdeki ayrım bağlamında hangi iki alanı içerir?

A) zanaat – tarih
B) matematik – fizik
C) sanat – etik
D) zanaat – sanat
E) tiyatro – tarih

Cevap : D) zanaat – sanat

15. Bireysel öznellik zeminli güzellik anlayışı için aşağıda söylenilenlerden hangisi doğrudur?

A) bireysel öznellik zeminli bakış açısı, doğal ve sanatsal güzellik bağlamında herkes için aynı
şekilde geçerli olacak bir ölçütün transendental algıya kavranabilecek aşkın bir gerçeklik olduğunu ileri sürer.
B) bireysel öznellik zeminli bakış açısı, doğal ve sanatsal güzellik bağlamında nesnel bir ölçüt ortaya koyulamayacağını savunur.
C) bireysel öznellik zeminli bakış açısına göre güzelliğin ölçütü herkes de içkin olup evrensel ve zorunlu olan a priori düşünce yasalarıdır.
D) bireysel öznellik zeminli bakış açısı, güzellik konusunda estetik bir hiyerarşi oluşturulabileceğini savunur.
E) bireysel öznellik zeminli bakış açısı için güzel, doğru ve iyi konusunda birey her türlü tikel ve göreli görüşleri aşan evrensel ve zorunlu bir hakikate dolay yoluyla erişebilir.

Cevap : B) bireysel öznellik zeminli bakış açısı, doğal ve sanatsal güzellik bağlamında nesnel bir ölçüt ortaya koyulamayacağını savunur.

16. Aristoteles’in Poetika adlı yapıtında yaptığı tarihçi ve şair ayrımına göre aşağıda söylenenlerden hangisi doğrudur?

A) tarihçi nesnel gerçekliği olduğu gibi betimlemekle pratik bir etkinlik gerçekleştirirken şair
olması gerekeni öne sürmekle idealist bir etkinlik ortaya koyar.
B) tarihçi varlığın çeşitli milletler tarafından neliğini araştırırken şair varlığı varlık olarak araştırır.
C) tarihçi olması gerekeni dile getirmeye çalışırken şair nesnel gerçekliği olduğu gibi aktarmaya çalışır.
D ) tarihçi eylem alanına odaklanmakla praksis, şair ise düşünce alanına odaklanmakla teorik etkinlik alanındadır.
E) tarihçi tekil olana odaklanırken şair evrensel olanın peşindedir.

Cevap : E) tarihçi tekil olana odaklanırken şair evrensel olanın peşindedir.

17. Romantik ve idealist gelenek açısından güzellik nedir?

A) nesnel gerçeklikte algılanıp taklit edilerek ortaya konan bir şeydir.
B) nesnel gerçeklikte varolup duyguları harekete geçiren ve hoşlanma duygusu yaratan şeyin dolaysızca tasvir edilmesidir.
C) nesnel gerçeklikte hazır bulunan bir şeydir.
D) nesnel gerçeklikte içkin olup öznenin yalnızca edilgin olarak algılanmasıyla ortaya konan bir şeydir.
E) nesnel gerçeklikte hazır bulunan değil öznenin çabasıyla yaratılan bir şeydir.

Cevap : E) nesnel gerçeklikte hazır bulunan değil öznenin çabasıyla yaratılan bir şeydir.

18. Sanatta güzelliğin öznel ve nesnel bir biçimde yorumlanması bağlamında romantik sanat anlayışının öznellik yanında yer almasının sebebi nedir?

A) öznenin tinsel yaratıcılık ve dışavurumcu yanını öne çıkartır.
B) güzelliğin değerlendirilmesinde özne ile nesnenin diyalektik ilişkisini ön plana çıkartır.
C) güzelliğin ölçütü sezgisel algıdır.
D) özne tamamen edilgin bir biçimde dış gerçekliğin yansıtıcısıdır.
E) özne dış gerçekliği kendisine olduğu gibi sunan anlama yetisinin transendental kategorileri sayesinde güzelliğin belirleyicisidir.

Cevap : A) öznenin tinsel yaratıcılık ve dışavurumcu yanını öne çıkartır.

19.’’ Bilim insanları …… ve nesnel doğruların peşindeyken, sanatçı var olan gerçekliği kendi ……… öznelliği ve keyfi iradesi içinde deneyimler ve bize sunar.’’
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

A) bireysel – toplumsal
B) evrensel – bireysel
C) göreli – zorunlu
D) zorunlu – transendental
E) evrensel – zorunlu

Cevap : B) evrensel – bireysel

20. Estetiğin ilk kez teknik bir terim olarak geçtiği Aesthetica adlı eser kime aittir ve hangi bilginin alanı olarak kullanılmıştır?

A) kant – algının bilgisi
B) Bacon – güzelin bilgisi
C) schiller – güzelin bilgisi
D) baumgarten – algının bilgisi
E) hegel – duyunun bilgisi

Cevap : D) baumgarten – algının bilgisi

Estetik 2020 Vize Soruları

21. Sanatı bir aynaya, yani görünür dünyayı yansıtan parlak bir yüzeye benzetmekle Platon sanatın hangi yönden değerini düşürmüş olur?

A) politik
B) fenomenolojik
C) bilimsel
D) ahlaksal
E) ontolojik

Cevap : E) ontolojik

22. Hangi iki filozofta doğru, iyi ve güzel varlık hiyerarşisine göre belirlenir?

A) Sokrates – platon
B) Sokrates – aristoteles
C) Aristoteles – plotinos
D) Platon – platinos
E) Augustinus – anselmus

Cevap : D) Platon – platinos

23. Thomas Aquinas’a göre aşağıdakilerden hangisi arzulama ve algılama yetimizle ilgilidir?

A) İyilik arzulama – gerçeklik algılama
B) Güzellik arzulama – doğruluk algılama
C) Doğruluk arzulama – iyilik algılama
D) İyilik arzulama – güzellik algılama
E) Gerçeklik arzulama – doğruluk algılama

Cevap : D) İyilik arzulama – güzellik algılama

24. Aşağıdaki filozoflardan hangisi bireyselliği aşan bir estetik anlayışını savunur?

A) Empiricus
B) Locke
C) Hume
D) Kant
E) Protagoras

Cevap : D) Kant

25. Platon idealar teorisince düşünülür dünya ve duyulur dünya ayrımına giderek sanat ve güzellik anlayışında hangi bakış açısında sahip olmuş olabilir?

A) Dualist
B) Empirist
C) Monist
D) Realist
E) Sensualist

Cevap : A) Dualist

26. Plotinos birin akılla kavranılamayacağını belirtip akla bir sınır çizmekle asıl hakikatin bilinebilirliği konusunda hangi akımın altında yer alır?

A) Doğalcılık
B) Gizemcilik
C) Tekçilik
D) Algısal sezgicilik
E) Akılsalcılık

Cevap : B) Gizemcilik

27. Platon aşağıdaki diyaloglarından hangisinde ideal güzelliğe doğru giden hiyerarşik yükseliş sürecinin betimlenmesini yapar?

A) Phaidros
B) Philebos
C) Şölen
D) Sofist
E) Menon

Cevap : C) Şölen

28. Sanatın toplumla ilişkisi hangi iki alanla yakın ilişkisini ortaya koyar?

A) Politika ve biyoloji
B) Ahlak ve politika
C) Ahlak ve metafizik
D) Tarih ve politika
E) Tarih ve fizik

Cevap : B) Ahlak ve politika

29. Estetik sözcüğünün kökeni olan duyum ve algı anlamlarına gelen Yunanca kelime aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?

A) Mathesis
B) Nous
C) Aisthesis
D) Synthesis
E) Doxa

Cevap : C) Aisthesis

30.Sanatın toplumsal yaşamla, siyasi otoriteyle ve var olan ahlak ilke ve kurallarla iç içe olması hangi toplum tarzının niteliğidir?

A) Romantik
B) Modern
C) Postmodern
D) Geleneksel
E) Simgesel

Cevap : D) Geleneksel

31.Estetik sözcüğünün etimolojik kökeni, Yunanca ‘duyum’ ve ‘algı’ anlamlarına gelen hangi kelimeden gelir?

a. Gnosis
b. Aisthesis
c. Doksa
d. Skepsis
e. Episteme

Cevap : b. Aisthesis

32.Platon hangi diyaloğunda ‘eros’ kavramı bağlamında ideal güzelliğe doğru hiyerarşik yükseliş sürecini betimlemiştir?

a)Sofist
b)Parmenides
c)Timaios
d)Gorgias
e)Şölen

Cevap : e)Şölen

33.Sanatın toplumsal yaşamla, siyasi otoriteyle ve var olan ahlaki ilke ve kurallarla iç içe olması ve onlara aykırı düşmemesi hangi toplum biçimi için geçerlidir?

a)Yenilikçi toplum
b)Postmodern toplum
c)Özgürlükçü toplum
d)Geleneksel toplum
e)Aykırı toplum

Cevap : d)Geleneksel toplum

34.Aristoteles’de insani yaratma alanı, günümüzdeki ayrım bağlamında hangi iki alanı içerir?

a) Zanaat – Tarih
b) Matematik – Fizik
c) Sanat – Etik
d) Zanaat – Sanat
e) Tiyatro – Tarih

Cevap : d) Zanaat – Sanat

35.Platon idealar teorisince Düşünülür dünya ve duyulur dünya ayrımına giderek sanat ve güzellik anlayışında hangi bakış açısına sahip olmuştur?

Cevap : Dualist

36.Plotinos “Bir”in akılla kavranılamayacağını belirtip, akla bir sınır çizmekle asıl hakikatin bilinemediği konusunda hangi teorinin etkisinde kalmıştır?

a) Akılsallık
b) Akılsal sezgicilik
c) Gizemcilik (Mistik)
d) Doğacılık

Cevap : c) Gizemcilik (Mistik)

Estetik 2020 Vize Soruları

Auzef Estetik Telegram Sosyoloji

Editor

Editör

error: Kopyalamaya Karşı Korumalıdır!