auzefEstetiksosyoloji

Estetik Vize Deneme-4

Estetik Vize Deneme-4

#1. Plotinos’a göre ruhsal ve duyulur gerçeklik arasındaki aracı unsur nedir?

#2. Estetik yargı ve güzellik yaşantısının temel olarak öznel gerçeklik tarafından belirlendiğini ileri süren Orta Çağ filozofu kimdir?

#3. Plotinos’a göre bir şeyin çirkin olması neye dayanır?

#4. Aşağıdakilerden hangisi Orta Çağ’da dinsel düşünüşün belirleyici bir özelliği olarak karşımıza çıkmaktadır?

#5. Aşağıdakilerden hangisi Plotinos’da duyulur güzelliğin altından toplandığı üç kategoriden biridir?


#6. Aristoteles’te tarihçi ile şair ayrımı hangi şıkta doğru verilmiştir?

#7. Thomas Aquinas’ta güzellik algısı ve değerini oluşturan nesnel yön nedir?

#8. Platon hangi diyaloğunda ‘eros’ kavramı bağlamında ideal güzelliğe doğru hiyerarşik yükseliş sürecini betimlemiştir?

#9. “Bu bağlamda ..... doğruluk ve gerçeklikle ..... gerçekliğin dikkatli bir şekilde birbirinden ayrılması Platoncu felsefe ve özel olarak estetik bağlamında önem taşımaktadır” cümlesinde boş bırakılan yerlere gelecek uygun kelimeler hangileridir?

#10. Thomas Aquinas’a göre estetik algı ve dolayısıyla bilgide belirleyici olan nedir?


#11. Ortaçağın dinsel düşünüşünün maddi güzelliği ikincil bir değerde görmesi aşağıdaki düşünce akımlarından hangisinin bir devamı olarak görülebilir?

#12. Plotinos için duyulur dünyadaki biçimsel güzellik ilkesi nedir?

#13. Thomas Aquinas’ın hangi değerleri birbirinden ayırt etme çabası, antik anlayıştan bir kopuş hamlaesi olarak görülebilir?

#14. “Ona (Thomas Aquinas) göre ..... daha çok arzulama yetisiyle ilgiliyken ..... algılama ve dolayısıyla bilme yetimizle ilgilidir” cümlesinde boş bırakılan yerlere gelecek sözcükler nelerdir?

#15. Plotinos’ta bedensel ilgi ve bağlardan arınma süreci estetik bir yükseliş olmanın yanı sıra nasıl bir yükseliştir?


#16. Augustinus’un “nesnelerin güzel oldukları için zevk verdikleri” düşüncesi neye işaret eder?

#17. Platon’un güzellik anlayışına ilişkin verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi doğrudur?

#18. Orta Çağ’da dinsel düşünüşle ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

#19. Thomas Aquinas güzellik algısı ve deneyiminin oluşması için neyin belirleyici olduğunu düşünür?

#20. Aristoteles’e göre sanat ve tekne arasında nasıl bir ayrım vardır?


TESTi BiTiR, PUANINI GÖR

SONUÇ

-
Share your score!
Tweet your score!
Share to other

HD Quiz powered by harmonic design

Estetik Vize Deneme-4

1. Plotinos’a göre bir şeyin çirkin olması neye dayanır?

a) Form ve maddenin uygunsuzluğuna
b) Form ve kavramdan yeterince pay almamaya
c) Doğru ve güzelin çakışmamasına
d) Formun maddeye baskın olmasına
e) Formun bireyseldeki evrenseli ortaya koyamamasına

Cevap : b)Form ve kavramdan yeterince pay almamaya

2. Plotinos’a göre ruhsal ve duyulur gerçeklik arasındaki aracı unsur nedir?

a) Ether
b) Hava
c) Su
d) Toprak
e) Ateş

Cevap : e)Ateş

3. Plotinos için duyulur dünyadaki biçimsel güzellik ilkesi nedir?

a) Sonsuz ile evrenselin birliği
b) Özne ve nesnenin özdeşliği
c) Maddenin forma egemenliği
d) Çoklukta birlik
e) Parça bütün ilişkisi

Cevap : d)Çoklukta birlik

4. Aşağıdakilerden hangisi Plotinos’da duyulur güzelliğin altından toplandığı üç kategoriden biridir?

a) Rengin güzelliği
b) Maddenin güzelliği
c) Evrenin güzelliği
d) Doğanın güzelliği
e) Ruhun güzelliği

Cevap : a)Rengin güzelliği

5. Plotinos’ta bedensel ilgi ve bağlardan arınma süreci estetik bir yükseliş olmanın yanı sıra nasıl bir yükseliştir?

a) Ruhani
b) Bedensel
c) Mistik
d) Ahlaki
e) Aşkınsal

Cevap : d)Ahlaki

6. Thomas Aquinas’ın hangi değerleri birbirinden ayırt etme çabası, antik anlayıştan bir kopuş hamlaesi olarak görülebilir?

a) Gerçeklik ve Güzellik
b) İyilik ve Doğruluk
c) Doğruluk ve Güzellik
d) İyilik ve Güzellik
e) Doğruluk ve Gerçeklik

Cevap : d)İyilik ve Güzellik

7. Aşağıdakilerden hangisi Orta Çağ’da dinsel düşünüşün belirleyici bir özelliği olarak karşımıza çıkmaktadır?

a) Dönemin ahlaki ölçütleriyle maddi güzelliği ikincil bir değerde görmesi
b) Biçimsel güzellik anlayışında maddenin forma üstünlüğünü savunması
c) İyilik ve güzellik değerlerini, Antikçağ’dan farklı olarak birbirinden ayırt etmesi
d) Güzellik değeri açısından belirleyici tarafın nesnellik olduğunu ileri sürmesi
e) Sanatsal etkinliğin ahlaki değerlerden bağımısızca sürdürülmesi

Cevap : a)Dönemin ahlaki ölçütleriyle maddi güzelliği ikincil bir değerde görmesi

8. “Ona (Thomas Aquinas) göre ….. daha çok arzulama yetisiyle ilgiliyken ….. algılama ve dolayısıyla bilme yetimizle ilgilidir” cümlesinde boş bırakılan yerlere gelecek sözcükler nelerdir?

a) Doğruluk – estetik
b) İstek – düşünme
c) İyilik – güzellik
d) Gerçeklik – doğruluk
e) Evrensellik – tikellik

Cevap : c)İyilik – güzellik

9. Thomas Aquinas’a göre estetik algı ve dolayısıyla bilgide belirleyici olan nedir?

a) İçerik
b) Madde
c) Düşünce
d) Sezgi
e) Biçim

Cevap : e)Biçim

10. Augustinus’un “nesnelerin güzel oldukları için zevk verdikleri” düşüncesi neye işaret eder?

a) Güzellik değeri açısından hem öznenin hem de nesnenin belirleyici olduğuna
b) Güzelliğin belirleniminde öznel yanının baskın olduğuna
c) Güzellik değeri açısından belirleyici tarafın nesnellik olduğuna
d) Güzelin ölçütü olarak tikelin algısının belirleyici olduğuna
e) Güzelliğin zemininin insanın zihninde yer alan kategoriler olduğuna

Cevap : c)Güzellik değeri açısından belirleyici tarafın nesnellik olduğuna

11. Estetik yargı ve güzellik yaşantısının temel olarak öznel gerçeklik tarafından belirlendiğini ileri süren Orta Çağ filozofu kimdir?

a) Platon
b) Duns Scotus
c) Augustinus
d) Thomas Aquinas
e) Plotinos

Cevap : b)Duns Scotus

12. Thomas Aquinas’ta güzellik algısı ve değerini oluşturan nesnel yön nedir?

a) Biçimlendirici öz ya da töz
b) Mutlak iyilik
c) Uzam ve zaman algısı
d) Duyusal sezgi
e) Düşünsel sezgi

Cevap : a)Biçimlendirici öz ya da töz

13. Thomas Aquinas güzellik algısı ve deneyiminin oluşması için neyin belirleyici olduğunu düşünür?

a) Akılsal sezginin
b) Evrenselliğin ve nesnelliğin
c) İçkinliğin ve göreliliğin
d) Düşünen öznenin
e) Algılayan özne ve algılanan nesnenin

Cevap : e)Algılayan özne ve algılanan nesnenin

14. Orta Çağ’da dinsel düşünüşle ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

a) Dinsel düşünüş için maddi dünya gelip geçicidir.
b) Asıl doğruluk, iyilik ve güzellik maddi ve duyulur dünyada bulunmaz.
c) Etik değerler estetik değerlerle iç içedir, iyilik ve güzelliğin bir çakışması söz konusudur.
d) Doğada ve sanattaki estetik değer ve haz duygusunun denetlenemsi gerekir.
e) İnsanda belli bir hoşnutluk ve haz duygusuna yol açan duyusal güzelliğin, ideal güzellikten ayrı kendi başına bir değeri vardır.

Cevap : e)İnsanda belli bir hoşnutluk ve haz duygusuna yol açan duyusal güzelliğin, ideal güzellikten ayrı kendi başına bir değeri vardır.

15. Ortaçağın dinsel düşünüşünün maddi güzelliği ikincil bir değerde görmesi aşağıdaki düşünce akımlarından hangisinin bir devamı olarak görülebilir?

a) Platoncu idealizm
b) Eleştirel düşünce
c) Romatik gelenek
d) Öznel idealizm
e) Mutlak idealizm

Cevap : a)Platoncu idealizm

Estetik Vize Deneme-4

Auzef Sosyoloji
Telegram Sosyoloji
error: Kopyalamaya Karşı Korumalıdır!