auzefFelsefeOsmanlı Dönemi Düşünce Tarihi

Osmanlı Dönemi Düşünce Tarihi Çıkmış Final Sorular

Osmanlı Dönemi Düşünce Tarihi Çıkmış Final Sorular

Osmanlı Dönemi Düşünce Tarihi Çıkmış Final Sorular

 

1) Aşağıdakilerden hangisi vahdet-i vücud teorisini felsefi mahiyette savunan ilk Osmanlı düşünürüdür?

Cevap : Dâvûd-i Kayserî

2) Felsefenin en temel vasfı aşağıdakilerden hangisidir?

Cevap : Eleştirel düşünme

3) Teftazânî “Şerhu’l-mevâkıf” adlı eserinde aşağıdaki tasavvufi anlayışlardan hangisini eleştirmiştir?

Cevap : Vahdet-i vücud

4) Sudûr teorisinin dayandığı en temel ilke aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?

Cevap : Birden ancak bir çıkar

5) Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı medreselerinde okutulan ve cüz’iyyât olarak bilinen dersler arasında yer almaz?

Cevap : Tefsir

6) Bugünün kavramlarıyla geçmişi yargılamak ne kadar yanlışsa, geçmişin değerleri ve bilgi birikimini bugünün kavramlarına saptırarak ilişkilendirmek de o kadar yanlıştır. Tarihsel bir durum veya düşünce ile ilgili yukarıda sözü edilen yanlışlığa düşmemek için aşağıdakilerden hangisi gereklidir?

Cevap : İlgili dönemin tarihi ve kültürüne hâkimiyet

7) İslam felsefesindeki en önemli teorilerden olan sudûr teorisi aşağıdaki bilim adamlarından hangisinin kozmolojisine dayanmaktadır?

Cevap : Batlamyus

8) Klasik felsefe daha çok aşağıdaki filozoflardan hangisinin eserlerine yazılan şerhlerle devam etmiştir?

Cevap : Aristo

9) Dâvûd-i Kayserî’nin atomcu varlık anlayışı diğer atomist filozoflardan hangi yönüyle ayrılır?

Cevap : Atomların enerji yüklü olmaları

10) Sahn-ı Semân’dan bir asır sonra inşa edilen ……… özellikle medrese-i evvel, sânî, sâlis ve râbi‘ isimleriyle dört medrese, bir tıp medresesi ve dârüşşifâ ile dârülhadisten oluşuyordu ve Osmanlı Devleti’nde eğitimde varılan en yüksek noktayı temsil ediyordu. Yukarıdaki boşluğa aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

Cevap : Süleymaniye külliyesi

11) Sadreddin Konevî metafizik için aşağıdaki tabirlerden hangisini kullanmaz?

Cevap : İlm-i hakîkî

12) Dâvûd-i Kayserî düşüncesinde, insanın bir şuur varlığı olarak Allah’tan başka hiçbir varlığın olmadığına inanması ve bunu bilmesi ifadesi tevhidin hangi temeline işaret etmektedir?

Cevap : Ontolojik

13) Türk düşüncesinin bugünü, dünü ile olan irtibatı sayesinde anlaşılabilir.
Yukarıdaki cümle Türk düşüncesini anlamada aşağıdakilerden hangisinin önemine vurgu yapmaktadır?

Cevap : Gelenek

14) Beşerî bilginin oluşumunu nefsin fa’âl akıl adı verilen soyut cevherle birleşmesi (ittihâd) sonucu gerçekleşen bir olgu şeklinde değerlendiren yaklaşımın temelden yoksun ve geçersiz olduğunu ileri süren Ebherî’nin bilgi anlayışı itibarıyla Eflâtuncu ve Yeni Eflâtuncu-meşşâî gelenekten ve İşrakî öğretiden ayrıldığına işaret etmek gerekir. Yukarıda verilen bilgilere göre Ebherî’nin bilgi teorisi aşağıdaki filozoflardan hangisini hatırlatmaktadır?

Cevap : İbn Rüşd

15) İslam düşüncesinin klasik dönem eserleri Kindî ile başlatılan süreç dikkate alındığında …….. ve ……. yüzyıla dayanır.Yukarıdaki boşluklara sırasıyla aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

Cevap : IX. ve X.

16) II.Murad döneminde kurulan medresenin adı aşağıdakilerden hangisidir?

Cevap : Dâru’l-hadis

17) Sudur teorisi sonuçları itibariyle gerek İslam gerekse Orta Çağ Batı felsefesini etkilemiş ancak bu etki ……………. Evren tasavvurunun ortaya çıkışıyla beraber etkisini giderek azaltmıştır.
Yukarıdaki boşluğa aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

Cevap : Newtoncu

18) Kelam ile felsefenin meselelerini aynı eserde bütün ayrıntılarıyla tartışarak yeni bir eser sistematiği meydana getiren düşünür aşağıdakilerden hangisidir?

Cevap :  Fahreddin Razı

19) Bilimlerin ayrışması ve felsefenin kuşatıcı ve kapsayıcı ilim olma vasfı yara almış, ruh psikolojisinin, dış dünya fiziğin, hesap matematiğin vb. konusu haline gelmiş böylece felsefenin elinde ………… dışında, ki bunun da genel anlamda din ile paylaşmaktır, başka bir alan kalmamıştır.
Yukarıdaki boş bırakılan yere aşağıdaki disiplinlerden hangisi getirilmelidir?

Cevap : Metafizik

20) Aşağıdakilerden hangisi şerh ve haşiye literatürünün konularından değildir?

Cevap : Masal

Osmanlı Dönemi Düşünce Tarihi Çıkmış Final Sorular

Auzef Felsefe Telegram FELSEFE

Editor

Editör

error: Kopyalamaya Karşı Korumalıdır!