1. Değeri başka bir şeyden kaynaklanmayan ya da başka bir şeyle ilişkisinden gelmeyen, değeri başka bir değerin türevi-olmayan değer aşağıdakilerden hangisidir?
A) İçkin değer
B) İlişkisel değer
C) Araçsal değer
D) Katkıda-bulunan değer
E) Kendinde değer
Cevap : E) Kendinde değer
2. ‘Sözlerimizi tutmamız ahlaken doğrudur.’ değer yargısının, ‘Toplum, sözlerimizi tutmamızı istiyor.’ olgu yargısıyla aynı anlama geldiğini ileri süren bir doğalcı teori, ahlaken doğruluğu nasıl tanımlamıştır?
A) Toplum tarafından benimsenmeyen şey
B) Toplumun işine gelen şey
C) Toplumun bizden yapmamızı istediği şey
D) Toplumun ayıpladığı şey
E) Toplumun güzel bulduğu şey
Cevap : C) Toplumun bizden yapmamızı istediği şey
3. Değerin ve değerlendirmenin doğasının ne olduğu sorunu değer felsefesindeki hangi tür teorilerin cevaplamaya çalıştığı sorundur?
A) Değerlendirici teoriler
B) Temellendirici teoriler
C) Betimleyici teoriler
D) Anlamlandırıcı teoriler
E) Meta-normatif teoriler
Cevap : E) Meta-normatif teoriler
4. Yalıtma Yöntemi aşağıdaki filozoflardan hangisi tarafından ileri sürülmüştür?
A) G. E. Moore
B) Platon
C) J. S. Mill
D) Aristoteles
E) A. J. Ayer
Cevap : A) G. E. Moore
5. Epikuros, Bentham ve J. S. Mill gibi filozoflar kendinde değerle ilgili niceliksel bir sınıflandırma yapıldığında hangi görüşü savunmuş olurlar?
A) Parçacılık
B) Tekçilik
C) Mükemmeliyetçilik
D) Atomculuk
E) Çokçuluk
Cevap : B) Tekçilik
6. Neyin ya da nelerin kendinde değere sahip olduğu sorunu, değer felsefesinde hangi tür teorilerin altında incelenmektedir?
A) Meta-normatif teoriler
B) Bilişselci-Olmayan teoriler
C) Bilişselci teoriler
D) Tasvirci teoriler
E) Normatif teoriler
Cevap : E) Normatif teoriler
7. Eğer sağlığın hayat için değerli olduğu, hayatın ise kendinden başka hiçbir şey için değerli olmadığı söyleniyorsa, hayat ve sağlık sırasıyla hangi değer türleri olarak görülmektedir?
A) Dışsal değer – İlişkisel değer
B) İlişkisel değer – İçkin değer
C) Dışsal değer – İçkin değer
D) Kendinde değer – Amaçsal değer
E) Kendinde değer – Dışsal değer
Cevap : E) Kendinde değer – Dışsal değer
8. Mükemmeliyetçi teorilerin çoğu hangi kavramı temele alır?
A) İnsan doğası
B) Haz
C) Huzur
D) Duygu
E) Sezgi
Cevap : A) İnsan doğası
9. Hazlar arasında nicelikçe bir ayrım olduğunu iddia eden hazcı teori aşağıdakilerden hangisidir?
A) Nitelikçi Hazcılık
B) Basit Hazcılık
C) Psikolojik Hazcılık
D) Olgusal Hazcılık
E) Güdüsel Hazcılık
Cevap : B) Basit Hazcılık
10. Olumlu ahlaki değer aşağıdakilerden hangisidir?
A) Faydalılık
B) Araçsallık
C) Hoşnutluk
D) İyilik
E) Güzellik
Cevap : D) İyilik
11. Olumlu faydayla-ilgili değer ayrıca aşağıdaki ifadelerden hangisiyle adlandırılır?
A) Araçsal değer
B) Ahlaki iyilik
C) Estetik değer
D) Refah
E) Hazcı değer
Cevap : D) Refah
12. Bir bütünün değerinin, onun parçalarının değerlerinin bir şekilde toplamı olduğunu savunan görüş aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bütüncülük
B) Atomculuk
C) Çokçuluk
D) Tekçilik
E) Kuralcılık
Cevap : B) Atomculuk
13. Kendinde değerli olan başka bir şeye neden olması bakımından değerli olan dışsal değer nasıl adlandırılır?
A) İçkin değer
B) İlişkisel değer
C) İçsel değer
D) Araçsal değer
E) Kendinde değer
Cevap : D) Araçsal değer
14. “İyilik” terimini kullanan herkesin bu terimi kullandığında aynı anlamı kastettiğini bilemeyeceğimiz eleştirisi, hangi teorilere yönelik olarak yapılır?
A) Mükemmeliyetçi teoriler
B) Bilişselci-olmayan teoriler
C) Hazcı teoriler
D) Doğalcı-olmayan teoriler
E) Doğalcı teoriler
Cevap : D) Doğalcı-olmayan teoriler
15. Kitap okumanın bilgilenmek, onun da para kazanmak için değerli olduğunu; para kazanmanınsa kendinde değerli olduğunu varsayarsak, bilgilenmek nasıl bir değer olarak adlandırılabilir?
A) İçsel değer
B) İçkin değer
C) Dışsal değer
D) Kendinde değer
E) İlişkisel değer
Cevap : C) Dışsal değer
16. Hazcı teorilere karşı önemli bir eleştiri olarak kullanılan R. Nozick’in düşünce deneyi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tecrübe makinesi
B) Anlamlılık makinesi
C) Tercüme makinesi
D) Hesaplama makinesi
E) Duygudurum makinesi
Cevap : A) Tecrübe makinesi
17. Bir kişi “Hayvanları kesip yememiz ahlaken doğrudur.” derken, başka birisi “Hayvanları kesip yememiz ahlaken doğru değildir.” diyorsa, bu iki kişiden hangisinin ifadesinin doğru olduğu konusunda duygusalcılık aşağıdakilerden hangisini söyler?
A) Her iki görüş de doğru ya da yanlış olacak bir şey söylememektedir.
B) Çoğunluğun bu durumda hangi duygu durumuna sahip olacağına bakılmalıdır.
C) Olgusal olarak hangisinin en fazla insanı mutlu edip etmediğine bakılmalıdır.
D) Toplumun genelinde hangi görüşün benimsendiğine bakılmalıdır.
E) Bilimsel incelemelerin sonuçlarına bakılmalıdır.
Cevap : A) Her iki görüş de doğru ya da yanlış olacak bir şey söylememektedir.
18. Kuralcılığa göre, “Bu iyi bir ekmek bıçağıdır.” değer yargısı, aşağıdakilerden hangisiyle aynı anlama gelir?
A) “Yaşasın bu ekmek bıçağı!”
B) “Bir tercih yapmanız gerekirse bu bıçağın niteliklerine sahip bir bıçağı tercih edin!”
C) “Bu bıçağı kullanmanız diğer bıçakları kullanmanıza göre beni daha mutlu eder.”
D) “Bu ekmek bıçağı hakkında olumlu duygulara sahibim.”
E) “Bu bıçak, bütün ekmek bıçakları arasında benim en hoşuma giden bıçaktır.”
Cevap : B) “Bir tercih yapmanız gerekirse bu bıçağın niteliklerine sahip bir bıçağı tercih edin!”
19. Tekçiler, kendi görüşlerini desteklemek için aşağıdaki görüşlerden hangisine başvururlar?
A) Değerlerin anlaşılmazlığı
B) Değerlerin tespit edilemezliği
C) Değerlerin kıyaslanamazlığı
D) Değerlerin mutlaklığı
E) Değerlerin çokluğu
Cevap : C) Değerlerin kıyaslanamazlığı
20. Aşağıdaki ifadelerden hangisi bilişsel bir ifadedir?
A) “Hadi karpuz alalım”
B) “Yaşasın karpuz”
C) “Pazardan karpuz alman hoşuma gider”
D) “Pazardan karpuz almalısın”
E) “Pazardan bir karpuz alsak, mis”
Cevap : C) “Pazardan karpuz alman hoşuma gider”
|