Türk Sosyoloji Tarihi

Türk Sosyoloji Tarihi

Vize Final
2023 Vize Soruları 2021 Final Soruları
2022 Vize Soruları 2017 Final Soruları
2021 Vize Soruları 2017 Final Online
2019 Vize Soruları Vize-Final 1-14 Soruları
Vize Soruları

Türk Sosyoloji Tarihi Vize Final Soruları

SOSYOLOJİNİN BİLİM OLARAK KURULUŞU

1- Sosyoloji ilk akademik meşruiyetini aşağıdaki isimlerden hangisiyle birlikte kazanmıştır? BÜT2014/2016/2017

a) Auguste Comte
b) Emile Durkheim
c) Ferdinand Tönnies
d) Georges Gurvitch
e) Karl Marx

Cevap : b) Emile Durkheim

2) Aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi doğrudur? FİNAL-2015/2016
a) Comte -Kolektif temsil
b) Simon – Sosyal Fizik
c) Weber – Toplumsal işbölümü
d) Marx – Üç Hal Kanunu
e) Durkheim – Sınıf bilinci

Cevap : b) Simon – Sosyal Fizik

3- Sosyolojinin ilgi alanını yansıtan aşağıdaki tasniflerden hangisi Auguste Comte’a aittir? 2015-2017

a) Toplumsal statik – toplumsal dinamik
b) Cemaat – cemiyet
c) Birincil gruplar – ikincil gruplar
d) Kapitalist toplum – sosyalist toplum
e) Organik dayanışma – mekanik dayanışma

Cevap : a) Toplumsal statik – toplumsal dinamik

4- Sosyoloji, özellikle 19. yüzyıldaki siyasal ve ekonomik devrimlerin yarattığı toplumsal sorunlarla ilgilenmiş; her şeyin üstünde de modern ……………………………..toplumunun bilimi olmuştur.
Yukarıdaki metinde boş bırakılan yere aşağıdaki ifadelerden hangisi yerleştirilmelidir? 2016

a) militarist
b) metafizik
c) ziraat/tarım
d) sanayi
e) geleneksel

Cevap : d) sanayi

5- Sosyolojinin ilk dönemi için dile getirilen aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? 2016

a) İlk dönem sosyolojisi, evrimcidir.
b) İlk dönem sosyolojisi, bilimsel olduğu kadar ideolojik bir karakter de taşımaktaydı.
c) İlk dönem sosyolojisi, ansiklopediktir.
d) Sosyoloji, doğa bilimlerine benzer biçimde pozitif bir bilim olarak tanımlanmaktadır.
e) İlk dönem sosyolojisi, kapitalizmin gelişimi ve dünyevileşmeyle birlikte Kilise’nin temsil ettiği din anlayışının yaşadığı krizlere çözüm üretmek çabasındaydı.

Cevap : e) İlk dönem sosyolojisi, kapitalizmin gelişimi ve dünyevileşmeyle birlikte Kilise’nin temsil ettiği din anlayışının yaşadığı krizlere çözüm üretmek çabasındaydı.

6- “Üç Hâl Kanunu” aşağıdaki sosyologlardan hangisine aittir? 2016

a) Auguste Comte
b) Georges Gurvitch
c) Ferdinand Tönnies
d) Emile Durkheim
e) Karl Marx

Cevap : a) Auguste Comte

7- Aşağıdaki ifadelerden hangisi Aguste Comte’un meşhur sloganıdır?

a) Düzen ve ilerleme
b) İlerlemeye cesaret et
c) Her şey düzen için
d) Düzensiz ilerleme
e) İlerleme her şeydir

Cevap : a) Düzen ve ilerleme

8- Sosyolojinin başlangıç döneminde kazandığı özelliklere ilişkin aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?2016

a) İlk dönem sosyolojisi, toplumun kaçınılmaz bir biçimde yok oluşa doğru ilerlediği ön kabulünden hareket etmiş ve geçmişe duyulan özlemin ifadesi olmuştur.
b) İlk dönem sosyolojisi, dine dönüş ideolojisinin bilimsel ifadesidir.
c) Sosyoloji, doğa bilimlerine benzer biçimde pozitif bir bilim olarak kabul görmüştür.
d) İlk dönem sosyolojisi, ırkların ve cinsiyetlerin eşitliği fikri üzerine kurulmuştur.
e) İlk dönem sosyolojisi, kapitalizmin gelişimi ve dünyevileşmeyle birlikte Kilise’nin temsil ettiği din anlayışının yaşadığı krizlere çözüm üretmek çabasındaydı.

Cevap : c) Sosyoloji, doğa bilimlerine benzer biçimde pozitif bir bilim olarak kabul görmüştür.

9- Üç Hâl Kanunu’na göre toplumların yaşadığı gelişim evreleri, aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru sıralama ile gösterilmektedir? 2016

a) Teolojik Toplum – Metafizik Toplum – Pozitif Toplum
b) Metafizik Toplum – Pozitif Toplum – Teolojik Toplum
c) Köleci Toplum – Feodal Toplum – Kapitalist Toplum
d) Negatif Toplum – Pozitif Toplum – Endüstri Toplumu
e) Teolojik Toplum – Pozitif Toplum – Metafizik Toplum

Cevap : a) Teolojik Toplum – Metafizik Toplum – Pozitif Toplum

10- Aşağıdakilerden hangisi modern toplumu meydana getiren temel süreçlerden biri değildir? 2016-2017

a) Bilimsel devrim
b) Felsefi devrim
c) Dinsel devrim
d) Sanayi devrimi
e) Siyasal devrimler

Cevap : c) Dinsel devrim

11- Sosyoloji ilk akademik meşruiyetini hangi sosyologla kazanmıştır?

a) Nezahet Nurettin Ege
b) Ziya Gökalp
c) Tahsin Demiray
d) Ahmet Bedevi Kuran
e) Mehmet Ali Şevki Bey

Cevap : b) Ziya Gökalp

12- Aşağıdakilerden hangisi sosyolojinin 19. yüzyıldaki kurumsallaşma sürecine katkıda bulunan isimlerden
birisi değildir?

a) Emile Durkheim
b) Max Weber
c) Niccola Machiavelli
d) Auguste Comte
e) Karl Marx

Cevap : c) Niccola Machiavelli

Türk Sosyoloji Tarihi Vize Final Soruları

TÜRKİYE’DE SOSYOLOJİNİN GELİŞİMİ

1- Türkiye’de sosyoloji ………………….. siyasetinin/serüveninin bir ürünü olarak ilgi görmüş, bu siyasetin başarıya ulaşmasını bir görev olarak kabul etmiş ve bu amaç doğrultusunda da aktarmacı/tercümeye dayalı bir karakter kazanmıştır.Yukarıdaki cümlede bulunan boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir? BÜT-2014/2016

a) Batılılaşma

b) Osmanlıcılık

c) Müslümanlaşma

d) Devlete) Türkleşme

Cevap : a) Batılılaşma

2- Aşağıdaki ifadelerden hangisi başlangıç dönemi itibarıyla Türk sosyolojisinin belirleyici özelliklerinden biri sayılamaz? FİNAL-2015/2016

a) Türk toplumunun sanayileşmesinin bir sonucu olarak ortaya çıkan işçi sınıfının yarattığı toplumsal kaosu anlama ve çözümleme çabasının bir ürünüdür.
b) Batılılaşma serüveninin bir ürünüdür.
c) Devletin bekası problemi ile yakından ilişkilidir.
d) Siyaset ile yakın ilişkilidir.
e) Tercümeye dayalı bir gelişim göstermiştir.

Cevap : a) Türk toplumunun sanayileşmesinin bir sonucu olarak ortaya çıkan işçi sınıfının yarattığı toplumsal kaosu anlama ve çözümleme çabasının bir ürünüdür.

3- Gabriel Tarde ve Georges Palante gibi Fransız sosyal bilimcilerin düşüncelerinin tanıtıldığı Osmanlıca dergi aşağıdakilerden hangisidir? 2017

a) Servet-i Fünun
b) İçtihad
c) Say
d) Donanma
e) Hakikat

Cevap : a) Servet-i Fünun

4- Psiko-sosyolojik eğilim bağlamında Gustave Le Bon’un düşüncelerini Türkiye’de tanıtan Osmanlı aydını aşağıdakilerden hangisidir? V2016

a) Prens Selahattin
b) Mehmet Ali Şevki Bey
c) Abdullah Cevdet
d) Etem Necdet
e) Prens Sabahattin

Cevap : c) Abdullah Cevdet

5- Aşağıdaki dergilerden hangisi Abdullah Cevdet tarafından yayınlanmıştır?

a) Ulum-ı İktisadiye ve İctimaiye Mecmuası
b) Servet-i Fünun
c) İçtihad
d) Donanma
e) Say ve Tetebbu

Cevap : c) İçtihad

6- II. Meşrutiyet’ten sonra sosyoloji alanında ilk yapılan tercümelerden biri olan “Anglo-Saksonların Esbab-ı Faikiyeti Nedir?” başlıklı çalışmanın yazarı Fransız sosyal bilimci aşağıdakilerden hangisidir?

a) Edmond Demolins
b) Gabriel Tarde
c) Henri Tourville
d) Auguste Comte
e) Frederic Le Play

Cevap : a) Edmond Demolins

Türk Sosyoloji Tarihi Vize Final Soruları

TÜRKİYE’DE SOSYOLOJİNİN AKADEMİ ÖNCESİ TARİHİ

1- Osmanlı aydınları arasında pozitivizme “ilk ilgi duyan kişi” olarak en fazla tanınan isim aşağıdakilerden hangisidir? FİNAL-2015/2016, BÜT-2015/2017

a) Babanzade Ahmet Naim
b) Filibeli Ahmed Hilmi
c) Beşir Fuad
d) Prens Sabahaddin
e) Ziya Gökalp

Cevap : c) Beşir Fuad

2- Düşüncelerinde İngiliz pozitivistlerinin etkisinin göründüğü Osmanlı aydını aşağıdakilerden hangisidir? BÜT-2014/2016/2017

a) Namık Kemal
b) Prens Sabahaddin
c) Ahmet Rıza
d) Ziya Gökalp
e) Rıza Tevfik

Cevap : e) Rıza Tevfik

3- Ülkemizde sosyolojiye ilgi duyan ilk isimlerden biri olan Ahmet Rıza, hangi Batılı sosyoloğun düşüncelerini Türkiye’de tanıtmaya çalışmıştır? FİNAL-2014-2017

a) Frederic Le Play
b) Georg Simmel
c) Emile Durkheim
d) Auguste Comte
e) Herbert Spencer

Cevap : d) Auguste Comte

4- Özellikle “Kadınlarımız” başlıklı eseriyle yaygın olarak tanınan Ulum-ı İktisadiye ve İctimaiye Mecmuası yazarı aşağıdakilerden hangisidir?

a) Bedii Nuri
b) Rıza Tevfik
c) Ahmed Şuayb
d) Celal Nuri
e) Satı el-Husri

Cevap : d) Celal Nuri

5- Ahmet Şuayb’ın “Descartes’ten sonra Fransa’nın en büyük mütefekkiri” olarak nitelediği ve düşüncelerinden ciddi biçimde etkilendiği Fransız edebiyat eleştirmeni aşağıdakilerden hangisidir? 2016

a) Gustave Flaubert
b) Carl Heinrich Becker
c) Edmond Demolins
d) Herbert Spencer
e) Hyppolite Taine

Cevap : e) Hyppolite Taine

6- Auguste Comte’un topluma ilişkin düşüncelerini Osmanlı’da sistemli olarak “Ulum-u İktisadiye ve İctimaiye Mecmuası”ndaki telif ve tercüme yazılarıyla ilk kez tanıtan kişi aşağıdakilerden hangisidir? 2016

a) Rıza Tevfik
b) Salih Zeki
c) Prens Sabahaddin
d) Abdullah Cevdet
e) Namık Kemal Kaleci

Cevap : b) Salih Zeki

7- Ahmed Şuayb ile ilgili aşağıda sunulan ifadelerden hangisi yanlıştır? 2016

a) Ahmed Şuayb “Hayat ve Kitaplar”da en fazla yeri üstadı Taine’e ve eserlerine ayırmıştı.
b) Ahmet Şuayb’ın Servet-i Fünun döneminde yazdıklarından pozitivist düşünceye bağlı ve Taine’nin etkisinde bir kişi olduğu söylenebilir.
c) Ahmed Şuayb, ilk sayısı Aralık 1908’de çıkan Ulum-ı İktisadiye ve İctimaiye Mecmuası’nı Tevfik Fikret, Mehmed Cavid ve Ahmet Rıza ile birlikte yayınladı.
d) Ahmet Şuayb, terimin Anglo-Sakson dünyadaki yaygın kullanımını çağrıştırır tarzda, evrimci bir ilerlemeyi de içerecek şekilde tek bir uygarlıktan bahseder.
e) Ahmet Şuayb, Spencer’in etkilerini görebileceğimiz şekilde, toplumu canlı bir organizmaya benzeterek açıklamaya çalışır.

Cevap : c) Ahmed Şuayb, ilk sayısı Aralık 1908’de çıkan Ulum-ı İktisadiye ve İctimaiye Mecmuası’nı Tevfik Fikret, Mehmed Cavid ve Ahmet Rıza ile birlikte yayınladı.

8- Ahmet Şuayb’ın, Türkiye’de tanıttığı, düşüncelerine ilgi duyduğu, liberal ve evrimci yaklaşımlara sahip ve organizmacı sosyolojinin temsilcisi olarak tanınan Batılı sosyal bilimci aşağıdakilerden hangisidir? 2016

a) Herbert Spencer
b) Hyppolite Taine
c) Ferdinand Tönnies
d) Hans Freyer
e) Emile Durkheim

Cevap : a) Herbert Spencer

9- Aşağıdaki isimlerden hangisi Ulum-ı İktisadiye ve İctimaiye Mecmuası’nda yazılar kaleme almış bir kişi değildir?

a) Beşir Fuad
b) Ahmet Şuayb
c) Bedii Nuri
d) Satı el-Husri
e) Celal Nuri

Cevap : a) Beşir Fuad

10- Aşağıdaki eserlerden hangisi Edmond Demolins’e ait değildir? 2016

a) Pozitivizm İlmihali
b) Anglo-Saksonların Esbab-ı Faikiyeti Nedir?
c) Yeni Mektebde
d) Mevki-i İktidar
e) Yollar: Asl-ı İçtimaiyi Yol Nasıl Vücuda Getirir?

Cevap : a) Pozitivizm İlmihali

11- Aşağıdaki isimlerden hangisi Ulum-ı İktisadiye ve İctimaiye Mecmuası’nda yazılar kaleme almış bir kişi değildir? 2016

a) Şerif Mardin
b) Ahmet Şuayb
c) Bedii Nuri
d) Satı el-Husri
e) Celal Nuri

Cevap : a) Şerif Mardin

12- Ahmed Rıza’nın pozitivist düşünceyle ilişkisinde en fazla etkili olmuş kişi aşağıdaki isimlerden hangisidir? 2016

a) Pierre Laffitte
b) Gustave Flaubert
c) Hyppolite Taine
d) Gustave Le Bon
e) Edmond Demolins

Cevap : a) Pierre Laffitte

13- Aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur? 2016

a) Ahmet Şuayb, bireyci toplumlar ve cemaatçi toplumlar şeklinde ikili bir tasnif geliştirmiştir.
b) Gustave Le Bon’un “Kitlelerin Psikolojisi” adlı kitabı Abdullah Cevdet tarafından Türkçeye tercüme edilmiştir
c) Max Weber’in sosyolojisi, Türkiye’de Prens Sabahattin tarafından tanıtılmış ve temsil edilmiştir.
d) Prens Sabahattin İttihat ve Terakki Cemiyeti’nin kurucularındandır.
e) Ahmet Rıza, Herbert Spencer’in düşüncelerine ilgi duymuş ve Türkiye’de bu düşüncelerin yayıcısı olmuştur.

Cevap : b) Gustave Le Bon’un “Kitlelerin Psikolojisi” adlı kitabı Abdullah Cevdet tarafından Türkçeye tercüme edilmiştir

14- Aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur? 2016

a) Ahmet Şuayb, bireyci toplumlar ve cemaatçi toplumlar şeklinde ikili bir tasnif geliştirmiştir.
b) Gustave Le Bon’un “Kitlelerin Psikolojisi” adlı kitabı Abdullah Cevdet tarafından Türkçeye tercüme edilmiştir
c) Max Weber’in sosyolojisi, Türkiye’de Prens Sabahattin tarafından tanıtılmış ve temsil edilmiştir.
d) Prens Sabahattin İttihat ve Terakki Cemiyeti’nin kurucularındandır.
e) Ahmet Rıza, Herbert Spencer’in düşüncelerine ilgi duymuş ve Türkiye’de bu düşüncelerin yayıcısı olmuştur.

Cevap : b) Gustave Le Bon’un “Kitlelerin Psikolojisi” adlı kitabı Abdullah Cevdet tarafından Türkçeye tercüme edilmiştir

15- Ahmet Rıza’nın yayınladığı gazete/dergi aşağıdakilerden hangisidir? 2016

a) Mechveret/Meşveret
b) Revue Occidentale
c) Ulum-ı İktisadiye ve İctimaiye Mecmuası
d) Terakkî
e) Servet-i Fünun

Cevap : a) Mechveret/Meşveret

16- Aşağıdakilerden hangisi Dil-Tarih ve Coğrafya Fakültesi Sosyoloji Kürsüsünde görev yapmış akademisyenlerden biri değildir? 2017

a) Pertev Naili Boratav
b) Behice Boran
c) Muzaffer Şerif Başoğlu
d) Niyazi Berkes
e) Şerif Mardin

Cevap : e) Şerif Mardin

Türk Sosyoloji Tarihi Vize Final Soruları

“SULTANZADE” SABAHADDİN BEY, SCIENCE SOCIAL EKOLÜ VE ADEM-İ MERKEZİYETÇİLİK

1- Aşağıdaki cemiyetlerden hangisi Prens Sabahaddin tarafından kurulmuştur? FİNAL-2015/2016/2017

a) Meslek-i İçtimaî Cemiyet-i İlmiyyesi
b) Daru’l-İctimaiyat Mesaisi
c) Türkiye İlimler Akademisi
d) İttihat ve Terakki Cemiyeti
e) Teşebbüs-i Şahsi ve Adem-i Merkeziyet Cemiyeti

Cevap : e) Teşebbüs-i Şahsi ve Adem-i Merkeziyet Cemiyeti

2- “Frederic Le Play’in sosyolojik düşünceleri, Osmanlı ülkesinin problemlerinin tanımı ve çözümü için ilk kez ………………………………….. tarafından kullanılmıştır.”
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yere gelmesi gereken doğru ifade aşağıdakilerden hangisidir? 2016

a) Ziya Gökalp
b) Beşir Fuad
c) Ahmed Şuayb
d) Prens Sabahaddin
e) Ahmed Rıza

Cevap : d) Prens Sabahaddin

3- Aşağıdaki gazetelerden/dergilerden hangisi Prens Sabahaddin’in çıkardığı bir yayın organıdır?

a) Meşveret
b) Ulum-ı İktisadiye ve İctimaiye Mecmuası
c) Terakki
d) Beyanü’l-Hak
e) Türk Yurdu

Cevap : c) Terakki

4- Aşağıdaki isimlerden hangisi Le Play sosyolojisini Türkiye’de tanıtan isimler arasında değildir?

a) İbrahim Rüştü
b) Mehmet Ali Şevki Bey
c) Ahmet Sanih
d) Prens Sabahattin
e) Abdullah Cevdet

Cevap : e) Abdullah Cevdet

5- “Türkiye Nasıl Kurtarılabilir?” başlıklı çalışma aşağıdaki sosyal bilimcilerimizden hangisine aittir?

a) Ahmet Ağaoğlu
b) Yusuf Akçura
c) Ahmed Şuayb
d) Prens Sabahaddin
e) Ziya Gökalp

Cevap : d) Prens Sabahaddin

Cevap :

6- “…………………………. Türkiye’nin bir ‘yönetim’ sorunu değil, ‘yapı’ sorunu ile karşı karşıya olduğunu belirtmiştir.”
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yer için en uygun ifade aşağıdakilerden hangisidir? 2016-2017

a) Ziya Gökalp
b) Bedii Nuri
c) Prens Sabahaddin
d) Ahmed Rıza
e) Celal Nuri İsa

Cevap : c) Prens Sabahaddin

7- Aşağıdaki isimlerden hangisi Prens Sabahaddin’in takipçileri arasında yer almaz? 2016

a) Nezahet Nurettin Ege
b) Mehmet Ali Şevki Bey
c) Tahsin Demiray
d) Ahmet Bedevi Kuran
e) Ziya Gökalp

Cevap : e) Ziya Gökalp

8- Aşağıdaki isimlerden hangisi Le Play sosyolojisini Türkiye’de tanıtan isimler arasında değildir? 2017

a) İbrahim Rüştü
b) Mehmet Ali Şevki Bey
c) Ahmet Sanih
d) Prens Sabahattin
e) Abdullah Cevdet

Cevap : e) Abdullah Cevdet

9- “…………………………. Türkiye’nin bir ‘yönetim’ sorunu değil, ‘yapı’ sorunu ile karşı karşıya olduğunu belirtmiştir.”
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yer için en uygun ifade aşağıdakilerden hangisidir? 2016

a) Ziya Gökalp
b) Bedii Nuri
c) Prens Sabahaddin
d) Ahmed Rıza
e) Celal Nuri İsa

Cevap : c) Prens Sabahaddin

10- Aşağıdaki yerli düşünür ile yabancı düşünür, düşünür ile ekol ya da yayın organı ilişkisini ifade eden eşleşmelerden hangisi yanlıştır? 2016

a) Prens Sabahaddin – Science Sociale Ekolü
b) Prens Sabahaddin – Frederic Le Play
c) La Science Sociale – İctimaiyyat
d) Prens Sabahaddin – Mehmet Ali Şevki Bey
e) Frederic Le Play – Edmond Demolins

Cevap : c) La Science Sociale – İctimaiyyat

11- Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? 2016

a) Le Play’in aile incelemelerinden hareketle Demolins tarafından geliştirilen, cemaatçi toplumlar ile bireyci toplumlar ayrımı, “science sociale” akımının temel tezidir.
b) Sabahaddin’in düşünce sisteminin temeli, Frédéric Le Play tarafından kurulmuş olan “science sociale”dir.
c) “Science Sociale” düşünce çevresine göre, bu toplum tipleri arasındaki geçişi mümkün kılacak olan şey, eğitimdir.
d) “Science sociale” çevresi, gelişmiş ve geri kalmış toplumlar ve bu arada da İngiltere ve Fransa arasındaki farklılığı aile tipinden başlayarak toplum tipindeki bu farklılıklara dayalı olarak açıklamaktadırlar.
e) Demolins, Türkiye’de “bireyci” insan yetiştirmek için Ankara’nın doğusunda “Ecole des Roches” adıyla bilinen bir özel okul kurmuştu.

Cevap : e) Demolins, Türkiye’de “bireyci” insan yetiştirmek için Ankara’nın doğusunda “Ecole des Roches” adıyla bilinen bir özel okul kurmuştu.

12- Aşağıdaki eser eleştirmelerinden hangisi yanlıştır?

a) La Science sociale – İçtimiyyat
b) Saint-Simon – Sosyal Fizik
c) Weber – Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu

Cevap : a) La Science sociale – İçtimiyyat

13- Aşağıdaki cemiyetlerden hangisi Prens Sabahaddin tarafından kurulmuştur? final

a) Teşebbüs-i Şahsî ve Âdem-i Merkeziyet Cemiyeti
b) Cemaat ve Cemiyet
c) Türk Felsefe Cemiyeti
d) Maarif Cemiyeti

Cevap : a) Teşebbüs-i Şahsî ve Âdem-i Merkeziyet Cemiyeti

Türk Sosyoloji Tarihi Vize Final Soruları

ZİYA GÖKALP VE SOSYOLOJİSİ

1- Durkheim’in geliştirdiği “kolektif şuur” kavramının Gökalp’teki karşılığı aşağıdaki terimlerden hangisi olmuştur? FİNAL-2014/2015/2016

a) Millet Şuuru
b) Hars
c) Tezhip
d) Medeniyet
e) İçtima

Cevap : a) Millet Şuuru

2- Aşağıdaki eserlerden hangisi Ziya Gökalp’e ait değildir? BÜT-2014/2016/2017

a) Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak
b) Türk Töresi
c) Türk İnkılabına Bakışlar
d) Türk Medeniyeti Tarihi
e) Türkçülüğün Esasları

Cevap : c) Türk İnkılabına Bakışlar

3- Emile Durkheim’in sosyolojik düşüncelerini Türkiye koşullarına uyarlayan sosyoloğumuz aşağıdakilerden hangisidir? 2016

a) Sabahattin Bey
b) Ziya Gökalp
c) Sait Halim Paşa
d) Mehmet Ali Şevki Bey
e) Ahmet Rıza

Cevap : b) Ziya Gökalp

4- “Türk olarak, kalarak batılılaşma” siyasetinin yaratabileceği kültürel çelişkileri aşmak için Gökalp’in geliştirdiği kuram aşağıdakilerden hangisidir? 2016-2017

a) Hars-Medeniyet ayrımı
b) Düzen ve Ahlak
c) Güneş Dil-Tarih Teorisi
d) Türk Medeniyeti Kuramı
e) Türk Bireyi Kuramı

Cevap : a) Hars-Medeniyet ayrımı

5- Gökalp’in, 1923 tarihli “Türkçülüğün Esasları”nda, kültür ve uygarlık arasındaki mesafeyi daha da kısaltmaya yönelik olarak geliştirdiği yeni kavram aşağıdakilerden hangisidir? 2016

a) Elitizm
b) Tehzib
c) Taklit
d) Doğru yol
e) Yenilikçilik

Cevap : b) Tehzib

6- Gökalp, geliştirmiş olduğu dayanışmacı yönü öne çıkan toplum modelini aşağıdaki kavramlardan hangisi ile adlandırmıştır? 2016

a) Türk töresi
b) Toplumcu gelenek
c) İçtimai mefkurecilik
d) Türk milliyetçiliği
e) Türk toplum geleneği

Cevap : c) İçtimai mefkurecilik

7- Gökalp’in milliyetçilik konusundaki görüşlerini sistematik olarak toplayan eseri aşağıdakilerden hangisidir? 2016

a) Türk Medeniyeti Tarihi
b) Kızılelma
c) Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak
d) Türk Töresi
e) Türkçülüğün Esasları

Cevap : e) Türkçülüğün Esasları

8- Gökalp’in sosyolojisiyle ilgili olarak verilen aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?

a) Kolektif şuur/bilinç – Medeniyetlerin Ben İdraki
b) Ziya Gökalp – Doğru Yol
c) Ziya Gökalp – Türk Medeniyeti Tarihi
d) Ziya Gökalp – Hars ve Medeniyet
e) Ziya Gökalp – Emile Durkheim

Cevap : a) Kolektif şuur/bilinç – Medeniyetlerin Ben İdraki

9- Ziya Gökalp’in kurmuş olduğu “sosyoloji araştırma enstitüsü” aşağıdakilerden hangisidir? 2016

a) İçtimaiyat Daru’l-Mesaisi
b) Türkiye Sosyoloji Araştırmalar Merkezi
c) İktisat ve İçtimaiyat Araştırma Enstitüsü
d) Sosyoloji Araştırma Merkezi
e) Türk Sosyal Bilimler Derneği

Cevap : a) İçtimaiyat Daru’l-Mesaisi

10- Aşağıdaki düşünür-eser/kurum eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır? 2016

a) Ziya Gökalp – Daru’l İçtimaiyyat Mesaisi
b) Emile Durkheim – İntihar
c) Emile Durkheim – Dinsel Hayatın İlksel Biçimleri
d) Ziya Gökalp – Türkülüğün Esasları
e) Ziya Gökalp – Sosyolojik Yöntemin Kuralları

Cevap : e) Ziya Gökalp – Sosyolojik Yöntemin Kuralları

11- Organik dayanışma aşağıdakilerden hangisinin sonucudur?

a) İş bölümü
b) Ekonomik yaşam ve dini yaşam
c) kültür ve uygarlık
12- Durkheim’a göre toplumsal olgunun iki temel özelliği nelerdir?
a) Bireyin dışında ortaya çıkması ve tekil bilinçler üzerinde zorlayıcı bir etki icra etmesi
b) Toplumla birlikte ortaya çıkması ve toplum bilinci üzerinde etki icra etmesi
c) Birey olarak ortaya çıkması ve çoğul bilinçler üzerinde etki etmesi

Cevap : a) İş bölümü

Türk Sosyoloji Tarihi Vize Final Soruları

GÖKALP SONRASINDA TÜRKİYE’DE SOSYOLOJİ

1- Aşağıdaki yayınlardan hangisi Mehmet Ali Şevki Bey’e aittir? FİNAL-2015/2016

a) Doğru Yol
b) Kalkınma Problemimiz
c) Türkiye Nasıl Kurtarılabilir?
d) Memleketi Tanımanın 1001 Yolu
e) Osmanlı Tarihinin İlm-i İçtima ile İzahı

Cevap : e) Osmanlı Tarihinin İlm-i İçtima ile İzahı

2- Monografi yöntemini tanıttığı “Memleketi Tanıma Yolu” ve “Osmanlı Tarihinin İlm-i İçtima ile İzahı” isimli çalışmalar aşağıdaki isimlerden hangisine aittir? BÜT-2014/2016/2017

a) Hüseyinzade Ali
b) Ahmet Agayef
c) Mehmet Ali Şevki Bey
d) Yusuf Akçura
e) Prens Sabahaddin

Cevap : c) Mehmet Ali Şevki Bey

3- Milliyet Nazariyeleri ve Milli Hayat“ adlı eser, aşağıdaki sosyal bilimcilerimizden hangisine aittir? FİNAL2014, BÜT-2014/2016

a) Ziya Gökalp
b) İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu
c) Mehmet İzzet
d) Mümtaz Turhan
e) Necmeddin Sadak

Cevap : c) Mehmet İzzet

4- “Meslek-i İçtimaî” derneğini kuran ve yayın organı olarak “Meslekî İçtimai Dergisi”ni çıkaran sosyal bilimcimiz aşağıdakilerden hangisidir? 2016

a) Hilmi Ziya Ülken
b) Ziya Gökalp
c) Mehmet İzzet
d) Mehmet Ali Şevki [Sevündük] Bey
e) Nurettin Şazi Kösemihal

Cevap : d) Mehmet Ali Şevki [Sevündük] Bey

5- İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu’nun “felsefi hakikat” konusundaki düşüncelerine etki eden düşünür aşağıdakilerden hangisidir? 2016-2017

a) Frederic Le Play
b) Herbert Spencer
c) Emile Durkheim
d) Immanuel Kant
e) Henri Bergson

Cevap : e) Henri Bergson

6- Gökalp sonrasında Sosyoloji Kürsüsünün yönetimine getirilen, “eğitim” ve özellikle de “kıraat” konularında yaptığı çalışmalarla tanınan, aynı zamanda siyasal bir kişiliği de olan sosyal bilimcimiz aşağıdakilerden hangisidir? 2016

a) Ahmed Şuayb
b) Hilmi Ziya Ülken
c) Mehmet Ali Şevki Bey
d) Mehmet İzzet
e) Necmeddin Sadak

Cevap : e) Necmeddin Sadak

7- “Meslek-i İçtimaî Cemiyet-i İlmiyyesi” isimli sosyoloji derneği, aşağıdaki isimlerden hangisi tarafından kurulmuştur?

a) Ahmet Sanih
b) İbrahim Rüştü
c) Abdullah Cevdet
d) Mehmet Ali Şevki Bey
e) Prens Sabahattin

Cevap : d) Mehmet Ali Şevki Bey

8- ‘“Yeni Adam” dergisi aşağıdaki sosyal bilimcilerimizden hangisi tarafından yayınlanmıştır? 2016-2017

a) Mehmet Emin Erişirgil
b) İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu
c) Necmeddin Sadak
d) Mehmet İzzet
e) Mustafa Şekip Tunç

Cevap : b) İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu

9- Aşağıdakilerden hangisi, Gökalp sonrasında Sosyoloji Kürsüsü’nde dersler veren yabancı hocalardan biridir? 2016-2017

a) George Dumezil
b) Edmond Demolins
c) Emile Durkheim
d) F. Le Play
e) Edward Hirsch

Cevap : a) George Dumezil

10- Aşağıdaki sosyal bilimcilerimizden hangisi Gökalp sonrasında “Darulfünun Sosyoloji Kürsüsü”nde görev alan isimler arasında yer almaz?

a) Necmeddin Sadık [Sadak]
b) Mehmet İzzet
c) Mehmet Servet
d) Ahmed Şuayb
e) İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu

Cevap : d) Ahmed Şuayb

Türk Sosyoloji Tarihi Vize Final Soruları

NİYAZİ BERKES VE TÜRK SOSYOLOJİSİNDEKİ YERİ

1- “Bazı Ankara Köyleri Üzerinde Bir Araştırma” (1942) başlıklı çalışma aşağıdaki sosyologlarımızdan
hangisine aittir? FİNAL-2015/2016

a) Şerif Mardin
b) İbrahim Yasa
c) Mümtaz Turhan
d) Behice Boran
e) Niyazi Berkes

Cevap : e) Niyazi Berkes

2- Niyazi Berkes’in 1960’lı yıllarda, Türkiye’nin çağdaşlaşma tarihine ilişkin yazılarını yayınladığı ve aynı zamanda, yazısı en çok yayınlanan yazarlarından biri olduğu dergi aşağıdakilerden hangisidir? BÜT2014/2016/2017

a) Yurt ve Dünya
b) Kadro
c) Yön
d) Sosyoloji Dünyası
e) İyi Adam

Cevap : c) Yön

3- Niyazi Berkes’in Türkiye’den ayrıldıktan sonra akademik faaliyetlerini sürdürdüğü “oryantalist kürsü” aşağıdakilerden hangisidir? 2016

a) Columbia Üniversitesi Türkiye Araştırmaları Merkezi
b) Kanada Şarkiyatçılık Araştırmaları Merkezi
c) Oxford Üniversitesi İslam Araştırmaları Merkezi
d) McGill Üniversitesi Doğu Toplumları Araştırmaları Merkezi
e) McGill Üniversitesi İslam Araştırmaları Enstitüsü

Cevap : e) McGill Üniversitesi İslam Araştırmaları Enstitüsü

4- Niyazi Berkes’in Türkiye’nin toplumsal yapısı tartışmaları bağlamında kaleme aldığı eseri aşağıdakilerden hangisidir? 2016

a) Toplumsal Yapı Tartışmaları
b) Türk Düşününde Batı Sorunu
c) Türkiye’de Çağdaşlaşma
d) Türkiye İktisat Tarihi
e) 200 Yıldır Neden Bocalıyoruz?

Cevap : d) Türkiye İktisat Tarihi

5- Niyazi Berkes “çağdaşlaşma” kavramıyla aşağıdaki terimlerden hangisini kastetmektedir?

a) Batılılaşma
b) İlerleme
c) Devrimcilik
d) Kalkınma
e) Sekülarizm

Cevap : e) Sekülarizm

6- Niyazi Berkes’in Türk modernleşme tecrübesini konu edindiği temel çalışması aşağıdakilerden hangisidir? 2016

a) Türk İktisat Tarihi
b) Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi
c) Türkiye’de Çağdaşlaşma
d) Türk İnkılabına Bakışlar
e) Toplumsal Yapı Tartışmaları

Cevap : c) Türkiye’de Çağdaşlaşma

7- Aşağıdaki yazar-eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır? 2016-2017

a) Niyazi Berkes – Türk İktisat Tarihi
b) Hilmi Ziya Ülken – Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi
c) Niyazi Berkes – Propaganda Nedir?
d) Behice Boran – Türkiye’nin Toplumsal Yapısı
e) Niyazi Berkes – Türk Düşününde Batı Sorunu

Cevap : d) Behice Boran – Türkiye’nin Toplumsal Yapısı

8- Aşağıdakilerden hangisi Niyazi Berkes’in çalışmalarından biri değildir? 2016

a) Türk Düşününde Batı Sorunu
b) Siyasi Partiler: İngiltere, Fransa ve Amerika’da
c) Propaganda Nedir?
d) Din ve Devlet
e) İlim Karşısında Irk Meseleleri

Cevap : d) Din ve Devlet

9- “Toplumsal Yapı Araştırmaları: İki Köy Çeşidinin Mukayeseli Tetkiki” başlıklı çalışma aşağıdaki sosyologlarımızdan hangisine aittir? 2016

a) Şerif Mardin
b) Behice Boran
c) Mübeccel B. Kıray
d) Mehmet Ali Şevki Bey
e) Emre Kongar

Cevap : b) Behice Boran

10- Gökalp’in gerçekleştirmiş olduğu saha çalışması aşağıdakilerden hangisidir? 2016-2017

a) Türk Toplumunu Tanıma Yolu
b) Toplumsal Yapı Araştırmaları
c) Bazı Ankara Köyleri Üzerinde Araştırma
d) Kürt Aşiretleri Hakkında Sosyolojik Tetkikler
e) Türk Toplumunun İçtimaiyyat Bilimi ile Araştırılması ve Açıklanması

Cevap : d) Kürt Aşiretleri Hakkında Sosyolojik Tetkikler

11- Ferdinand Tönnies’e göre cemaatten cemiyete geçişin temel nedeni nedir?

a) Sanayileşmeyle ortaya çıkan kentleşme
b) Dinin, kolektif bir yaşamı sağlama ve besleme potansiyeline sahip olması
c) İlim Karşısında Irk Meseleleri

Cevap : a) Sanayileşmeyle ortaya çıkan kentleşme

Türk Sosyoloji Tarihi Vize Final Soruları

HİLMİ ZİYA ÜLKEN’İN SOSYOLOJİ ANLAYIŞI

1. Hangisi Hilmi Ziya Ülken’in kitaplarından değildir? FİNAL-2014

a) Aşk Ahlakı
b) Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi
c) Milliyet Nazariyeleri ve Milli Hayat
d) Uyanış Devirlerinde Tercümenin Rolü
e) Millet ve Tarih Şuuru

Cevap : c) Milliyet Nazariyeleri ve Milli Hayat

2. Hilmi Ziya Ülken’in “adeta müellifin fikri hayatının bir tarihçesi olarak” nitelediği eserinin adı nedir? FİNAL2016, BÜT-2015

a) İnsani Vatanperverlik
b) 20. Asır Filozofları
c) Aşk Ahlakı
d) Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi
e) Uyanış Devirlerinde Tercümenin Rolü

Cevap : b) 20. Asır Filozofları

3. Aşk Ahlakı adlı kitap kimin eseridir? FİNAL-2014

a) Hilmi Ziya Ülken
b) Z. Fındıkoğlu
c) Şerif Mardin
d) Mübeccel Kıray
e) Nilüfer Göle

Cevap : a) Hilmi Ziya Ülken

4. Hilmi Ziya Ülken’in, “Aşk Ahlakı” adlı eserinin konusu nedir? BÜT-2015

a) Türk toplumunun yaşadığı hızlı değişimin toplumda yaratacağı huzursuzluk
b) Yeni kurulmuş bulunan Türkiye Cumhuriyeti’nde, halk ile elitler arası kopukluklar ve uyarılar amacı ile kaleme alınmıştır.
c) Türkiye’de yapılan sosyolojik araştırmalar
d) Yazarın tercümeye dair görüşlerini yansıtmaktadır.
e) Adeta müellifin fikrî hayatının bir tarihçesidir.

Cevap : b) Yeni kurulmuş bulunan Türkiye Cumhuriyeti’nde, halk ile elitler arası kopukluklar ve uyarılar amacı ile kaleme alınmıştır.

5. Hilmi Ziya Ülken’in “İnsani Vatanperverlik” kitabının konusu hangisidir? FİNAL-2014

a) Türk toplumunun yaşadığı hızlı değişimin toplumda yaratacağı huzursuzlukların felsefi düzlemde tartışılması
b) Yeni kurulmuş bulunan Türkiye Cumhuriyeti’nde, halk ile elitler arası kopukluklar ve uyarılar amacı ile kaleme alınmıştır.
c) Türkiye’de yapılan sosyolojik araştırmalar
d) Yazarın tercümeye dair görüşlerini yansıtmaktadır.
e) Adeta müellifin fikrî hayatının bir tarihçesidir.

Cevap : a) Türk toplumunun yaşadığı hızlı değişimin toplumda yaratacağı huzursuzlukların felsefi düzlemde tartışılması

6. 1960’lı yılların genel tartışma gündemi bağlamında sunduğu sağlam ve somut malzemeler ile dikkat çekmektedir. Batılılaşma çabamızı ve tecrübemizi doğrudan ele almayı amaçlayan çalışmalardan bir tanesidir. Eser, Hilmi Ziya Ülken’in diğer çalışmalarının bir devamı ve hatta bu kitabın yazılış yılına kadar aynı problem üzerinde kaleme aldığı değerlendirmelerinin bir toplamı olarak da değerlendirilebilir. Yayınlandığı dönemde pek fazla ilgi çekmese de, bugün dahi alanının en önemli eserlerinden bir tanesi olma özelliğini korumaktadır. Hilmi Ziya’nın döneme ilişkin kaynaklara vukufiyetine bir işaret olarak da değerlendirilmesi gereken bu eseri aşağıdakilerden hangisidir? FİNAL-2015/2016

a) Aşk Ahlakı
b) İnsani Vatanperverlik
c) 20. Asır Filozofları
d) Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi
e) Uyanış Devirlerinde Tercümenin Rolü

Cevap : d) Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi

7. Ülken’e göre; Ayrı ayrı medeniyetleri açar gibi görünen büyük ‘uyanış’lar, hakikatta, gittikçe genişleyen sürekli tefekkürle birbirine bağlıdır. Bu sürekli tefekkürü temin eden ise aşağıdakilerden hangisidir? BÜT2014/2016

a) Bilim
b) Din
c) Tercüme
d) Kalkınma
e) Felsefe

Cevap : c) Tercüme

Türk Sosyoloji Tarihi Vize Final Soruları

GERHARD KESSLER ve ZİYAEDDİN FAHRİ FINDIKOĞLU

1. 1933 üniversite reformu sonrasında ülkemize gelen yabancı öğretim üyeleri arasında bulunan Gerhard Kessler, ülkemizde hangi alanda çalışmalar yapmıştır? FİNAL-2014

a) Sosyal Politika
b) Kalkınma
c) Gecekondu araştırmaları
d) Sosyolojinin metodolojisi
e) Batılılaşma

Cevap : a) Sosyal Politika

2. Gerhard Kessler’in ilk çalışması ne üzerinedir? BÜT-2015

a) Toplumsal kalkınma
b) İktisat alanında ”Alman İşveren Kuruluşları”
c) Kentsel Dönüşüm
d) Sağlık Politikaları
e) Kırsal kalkınma

Cevap : b) İktisat alanında ”Alman İşveren Kuruluşları”

3. Hangisi Türkiye’de çalışma yapılan sosyal politika alanlarından değildir? BÜT-2014/2016

a) Halk sağlığı ve sosyal hizmet alanları
b) İşçi sorunları
c) İş ve Sosyal güvenlik uygulamaları
d) Din hizmetlerinde çalışanların çalışma koşullarının iyileştirilmesi
e) İstihdam ve işçileri sosyal hakları

Cevap : d) Din hizmetlerinde çalışanların çalışma koşullarının iyileştirilmesi

4. Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu hangi üniversitede akademik çalışmalarını yürütmüştür? FİNAL-2014

a) Ankara Üniversitesi
b) ODTÜ
c) İstanbul Üniversitesi
d) Akdeniz Üniversitesi
e) Gazi Üniversitesi

Cevap : c) İstanbul Üniversitesi

5. Fındıkoğlu’nun Le Play akımından etkilenmesinin izlerini Türkçede yayınladığı derginin isminde de görebildiğimiz Fransızca dergi aşağıdakilerden hangisidir? FİNAL-2015/2016

a) L’Action Française
b) Le Play L’Action
c) Action
d) Le Française
e) Français Le Fındık

Cevap : a) L’Action Française

6. Fındıkoğlu’nun düşüncelerine göre aşağıdakilerden hangisi doğru değildir? BÜT-2014/2016

a) Milli terbiye evrensel olmak zorundadır.
b) Din, bilimsel düşünüşün temel taşıdır.
c) Yerli kültür evrensel medeniyet tarafından sürekli yozlaştırılma eğilimine açıktır, bu durumengellenmelidir.
d) İdeal sosyal yaşantı ancak organik bir cemaat yapısı içinde mümkün olabilecektir.
e) ‘Milli terbiye’, yerel olmak zorundadır ve evrenselliği kesinlikle reddeder.

Cevap : a) Milli terbiye evrensel olmak zorundadır.

Türk Sosyoloji Tarihi Vize Final Soruları

MÜBECCEL BELİK KIRAY: ‘DEĞİŞMENİN SOSYOLOĞU

1. Hangisi Mübeccel Kıray’ın temel çalışma alanlarından değildir?BÜT-2015/2016

a) Kimliksizleşme
b) Toplumsal Değişme
c) Kırsal kalkınma
d) Kalkınma
e) Toplumsal tabakalaşma

Cevap : a) Kimliksizleşme

2. Mübeccel Kıray “Dört Farklı Kültürde Gösterişçi İstihlak Eğilimleri” başlıklı tezinde hangi kültürü/ülkeyi incelememiştir? FİNAL-2014/2015/2016

a) Meksika’nın Hichocan şehrinin sınırları içerisinde bulunan Çin Çun Çan köyü
b) Doğu Afrika Sığır bölgesinde yerleşik Bantu kabilelerinden Ngoni
c) Pasifik Okyanusu’ndaki Doğu Karolin adalarının en büyüğü olan Ponape,
d) Ankara
e) Endonezya

Cevap : e) Endonezya

3. Mübeccel Kıray “Dört Farklı Kültürde Gösterişçi İstihlak Eğilimleri” başlıklı tezinde hangi kültürleri incelemiştir? BÜT-2015

a) Meksika, Doğu Afrika, Pasifikte bir ada, Ankara
b) Meksika, Endonezya, Ankara, Amerika’da bir ada
c) Şili, Doğu Afrika, Pasifikte bir ada, Ankara
d) Avustralya’da bir ada, Meksika, Endonezya, Ankara
e) d) Avustralya’da bir ada, Şili, Endonezya, İstanbul

Cevap : a) Meksika, Doğu Afrika, Pasifikte bir ada, Ankara

4. Mübeccel Kıray’ın “bir değişme analizi” olarak değerlendirdiği çalışması hangisidir? FİNAL-2014, BÜT-2015

a) Ereğli: Ağır Sanayiden Önce Bir Sahil Kasabası
b) Dört Farklı Kültürde Gösterişçi İstihlak Eğilimleri
c) Yedi Yerleşim Noktasında Turizmle İlgili Sosyal Yapı Analizi
d) Safranbolu Araştırması
e) Örgütleşemeyen Kent: İzmir

Cevap : a) Ereğli: Ağır Sanayiden Önce Bir Sahil Kasabası

5. Mübeccel Kıray’ın Ereğli: Ağır Sanayiden Önce Bir Sahil Kasabası çalışmasında ,Toplumsal yapının rehabilite edildiği, toplum yapısını dönüştüren eski ile yeni arasında aracı işlevini yürüten mekanizma ne şekilde adlandırılmıştır? FİNAL-2015/2016, BÜT-2014/2015/2016

a) Aracı kurumlar
b) Çöküntü alanları
c) Tampon mekanizmalar
d) Koruyucu mekanizma
e) Toplumsak kurum

Cevap : c) Tampon mekanizmalar

6. Tampon mekanizmalar nedir? FİNAL-2014

a) Ayrışmayı sağlayan kurumlar
b) Eski kurumlar
c) Yeni kurumlar
d) Bütünleşmeyi sağlayan kurumlar
e) Yapısal kurumlar

Cevap : d) Bütünleşmeyi sağlayan kurumlar

7. Mübeccel Kıray, İzmir’le ilgili gerçekleştirdiği “Örgütleşemeyen Kent:İzmir” başlıklı araştırmasında aşağıdaki problemlerden hangisiyle ilgilenmez? FİNAL-2015/2016, BÜT-2015

a) Nüfus yapısı
b) İzmirlilerin dini inanışları
c) Ulaşım ve haberleşme kapasitesi
d) Ticari düzen ve iş alanları
e) Değişimin sosyal ve psikolojik boyutları

Cevap : b) İzmirlilerin dini inanışları

Türk Sosyoloji Tarihi Vize Final Soruları

ŞERİF MARDİN: ESERLERİ VE DÜŞÜNCELERİ ÜZERİNE KISA BİR DEĞERLENDİRME

1. Aşağıdakilerden hangisi Şerif Mardin’in yazdığı dergidir? FİNAL-2014/2015/2016

a) Yön
b) Hürriyet
c) Takrir
d) Forum
e) İnkılap

Cevap : d) Forum

2. Şerif Mardin’in yazdığı dergi ve bu derginin çizgisi hangisidir? BÜT-2015

a) Forum- Liberal Kemalist
b) Forum – Katı Devletçi
c) Yön – Muhafazakar
d) Forum- Muhafazakar
e) Hürriyet- Geleneksel

Cevap : a) Forum- Liberal Kemalist

3. Mardin’in akademik hayatında 1980’e kadar belirgin bir yer tutan liberal ve muhafazakâr felsefe ve sosyolojinin ilk oluştuğu ve Mardin’in ilk yazısını yazdığı yıllar hangisidir? FİNAL-2015

a) 1940’lar
b) 1950’ler
c) 1960’lar
d) 1970’ler
e) Cumhuriyetin kuruluş dönemi

Cevap : b) 1950’ler

4. Hangisi Şerif Mardin’in eserlerinden değildir? BÜT-2014/2016

a) Din ve İdeoloji
b) Jön Türklerin Siyasi Fikirleri
c) Bediuzzaman Sayid Nursi Olayı/Modern Türkiye’de Din ve Toplumsal Değişim
d) Yeni Osmanlı Düşüncesinin Doğuşu
e) Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi

Cevap : e) Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi

5. Şerif Mardin “İdeoloji” adlı çalışmasında kimden etkilenmiştir? FİNAL-2014

a) Ernst Cassirer
b) Weber
c) Kant
d) Prens Sabahattin
e) Le Play

Cevap : a) Ernst Cassirer

6. Şerif Mardin’in en çok etkilendiği sosyolog kimdir? BÜT-2015

a) Comte
b) Marx
c) Weber
d) Durkheim
e) Gökalp

Cevap : c) Weber

7. Şerif Mardin’i en iyi niteleyen ifade hangisidir? BÜT-2014/2016

a) Rasyonel tercih
b) Pragmatik
c) Ampirik
d) Hümanist
e) Dogmatik

Cevap : a) Rasyonel tercih

8. Şerif Mardin’in aşağıdakilerden hangisini savunabileceği düşünülemez? FİNAL-2016, BÜT-2015

a) Kemalizm, İslam’ın bireyin dünyasına nüfuz eden bilişsel yapılara alternatif bir mikro-sosyolojik ilişkiler ağını ve yapısını geliştirmeyi başaramamıştır.
b) Din, Türk toplumunun modernleşmesi sürecini “engelleyen” bir şey değil, birçok noktada modernleşmeyiteşvik eden ve onun kurumlarını oluşturan oluşumsal bir sosyal pratiktir.
c) XIX. yüzyıl Osmanlı dünyasında yer bulan, devletle gerilimli bir ilişkisi, etkileri oldukça derin ve gelişimi
fazlasıyla hızlı bir dinî hareket olan Müceddidî Nakşibendilik ve Hâlidilik XX. yüzyılda da birçok farklı sosyal ağ ve muhayyile kanalından, Türkiye’de dinî yeniden canlanmanın kültürel ve toplumsal taşıyıcısı ve üreticisi olmuştur.
d) İslam dini Türkiye’yi modernleşme konusunda engellemiştir.
e) Dinî sembolizmin ve dinamiğin yeni sosyal kalıplar içinde kendini yeniden üretecek farklı iletişim ve etkileşim kanalları bulması, bir kök paradigma, daha uygun bir ifade ile bir habitus olarak İslamî muhayyelinin etkileyici gücüyle bağlantılıdır.

Cevap : d) İslam dini Türkiye’yi modernleşme konusunda engellemiştir.

9. Hangisi Şerif Mardin’in inceleme tarzı ve mantığını belirleyen yöntemlerden değildir? BÜT-2014/2015

a) Olmayanın çözümlenmesi/analizi
b) Ayrıntılı yapıların açıklanması, Arka plan unsurlarının, zımnî kural ve değerlerin tespiti
c) Dini sembolizmin toplumsal eylem ve süreçlerin şekillenmesindeki gücünün ve bireyin dünyasını oluşturan/kuşatan bilişsel dünyanın araştırılması
d) Siyasi fikirlerin sosyal bağlamının kültürel ve statüsel yapılar içinde anlamlandırılması
e) Kırsal kalkınmanın altında yatan nedenlerin araştırılması

Cevap : e) Kırsal kalkınmanın altında yatan nedenlerin araştırılması

10. Şerif Mardin’in düşünsel kaynakları kısaca değerlendirildiğinde, hangisi doğrudur? FİNAL-2015/2016, BÜT-2015

a) İlk çalışmalarından itibaren epistemolojik ve metodolojik bakımdan sadık bir Weberci’dir.
b) Muhafazakar ve revizyonist sosyal teori okullarından etkilenmemiştir.
c) Aydınlanmacı ve özellikle hümanist felsefelerden etkilenmemiştir.
d) Muhafazakar ve liberal yerli düşünürleri kaynak olarak görmemiştir.
e) Son nesil Osmanlı aydınlarının bıraktığı felsefî mirası reddetmiştir.

Cevap : a) İlk çalışmalarından itibaren epistemolojik ve metodolojik bakımdan sadık bir Weberci’dir.

11. Hangisi Şerif Mardin’in düşünsel kaynaklarından değildir? FİNAL-BÜT

a) İlk çalışmalarından itibaren epistemolojik ve metodolojik bakımdan sadık bir Kantçı’dır.
b) Muhafazakar ve revizyonist sosyal teori okulları
c) Aydınlanmacı ve özellikle hümanist felsefeler
d) Muhafazakar ve liberal yerli düşünürler
e) Son nesil Osmanlı aydınlarının bıraktığı felsefî miras

Cevap : a) İlk çalışmalarından itibaren epistemolojik ve metodolojik bakımdan sadık bir Kantçı’dır.

Türk Sosyoloji Tarihi Vize Final Soruları

BAYKAN SEZER VE TÜRK SOSYOLOJİSİ

1. Hangisi Baykan Sezer’in Paris’te dersini takip ettiği tarihçidir? FİNAL-2014

a) Sima Qian
b) Fernand Braudel
c) Michel Foucault
d) Carl Gustav Hempel
e) Thomas Samuel Kuhn

Cevap : b) Fernand Braudel

2. Baykan Sezer’in çalışmalarında merkeze koyduğu konu nedir? FİNAL-2014, BÜT-2014/2016

a) Dünyada sosyolojinin gelişimi
b) Türkiye’de sosyolojinin gelişimi
c) Dünya tarihinde Doğu – Batı çatışması
d) Dinlerin gelişimi
e) Medeniyetlerin incelenmesi

Cevap : c) Dünya tarihinde Doğu – Batı çatışması

3. Baykan Sezer’in Fransa’da bulunduğu dönemde izlediği yazar kimdir? FİNAL-2015/2016, BÜT-2015

a) Yaşar Kemal
b) Kemal Tahir
c) Ahmet Hamdi Tanpınar
d) Fakir Baykurt
e) Necati Cumalı

Cevap : b) Kemal Tahir

4. Baykan Sezer’in eserlerinin ve düşünce yapısının temelinde 1960 lı yıllardaki gelişmeler bulunmaktadır. Hangisi 1960 lı yılların tartışmalarından değildir? BÜT-2014/2016

a) Post-Modernizm, Yeni-Sol, Yeni emperyalizm söylemleri
b) Modernleşme tartışmaları
c) Sömürgesizleşme
d) Pozitivizme karşı eleştiriler
e) Avrupa-merkezcilik eleştirisi

Cevap : b) Modernleşme tartışmaları

5. “Toplum Farklılaşmaları ve Din Olayı” çalışması kime aittir? FİNAL-2016

a) Şerif Mardin
b) Baykan Sezer
c) Mübeccel Kıray
d) Ziyaeddin Fındıkoğlu
e) Hilmi Ziya Ülken

Cevap : b) Baykan Sezer

6. “Asya Tarihinde Su Boyu Ovaları ve Bozkır İmparatorlukları”, “Sosyolojinin Ana Başlıkları”, “Türk Sosyolojisinin Ana Sorunları”, “Toplumlar arasındaki kimlik farklılaşmalarının neden ve sonuçlarına açıklık getirdiği “Toplum Farklılaşmaları ve Din Olayı” gibi çalışmaları olan sosyolog kimdir? FİNAL-2015/2016

a) Şerif Mardin
b) Hilmi Ziya Ülken
c) Mübeccel Kıray
d) Ziyaeddin Fındıkoğlu
e) Baykan Sezer

Cevap : e) Baykan Sezer

7. Baykan Sezer’in genel yaklaşımı dikkate alındığında aşağıdaki ifadelerden hangisi söylenmez? FİNAL2015/2016

a) Tarihte temel belirleyici etkenin sınıf çatışması değil Doğu-Batı çatışması olduğunu vurgulamıştır.
b) Batı bilimini ve sosyoloji öğretilerini tartışmaya açmış, Batılı sosyal bilimcilerin değerlendirmelerine eleştirel ve kuşkucu bir biçimde yaklaşmıştır.
c) Dünyaya, Batı’dan esen rüzgarların etkisine kapılarak bakmıştır.
d) Osmanlı’nın ve eski Türklerin de Batı toplum kategorileri ve kavramlarıyla kavranamayacağını ileri sürdü.
e) Toplum, kendi iç ilişkilerinin bir ürünü, kendi başına bir varlık olarak kavranamaz. Sorun, “büyük toplumlar arası çelişkiler”den kaynaklanır.

Cevap : c) Dünyaya, Batı’dan esen rüzgarların etkisine kapılarak bakmıştır.

Türk Sosyoloji Tarihi Vize Final Soruları

NİLÜFER GÖLE VE SOSYOLOJİSİ

1. Nilüfer Göle’nin sosyolojik anlayışı nedir? FİNAL-2014/20015/2016

a) Çözümleyici
b) Yorumsamacı/Yorumlayıcı
c) Açıklamacı
d) Sosyolojik Pozitivizm
e) Nicellik

Cevap : b) Yorumsamacı/Yorumlayıcı

2. Nilüfer Göle’nin “Mühendisler ve İdeoloji: Öncü Devrimcilerden Yenilikçi Seçkinlere”başlıklı tez çalışmasında danışmanlık yapan ve düşüncelerinde de etkisi görülen sosyolog kimdir? FİNAL-2014

a) Alain Touraine
b) Ernst Craissler
c) Braudel
d) Gerhard Kessler
e) Fındıkoğlu

Cevap : a) Alain Touraine

3. Göle’nin mühendis ideolojisinin unsurlarını barındırdığını düşündüğü için ’’ mühendis iktidarı’’olarak adlandırdığı dönem hangisidir? BÜT-2014/2016

a) AKP nin iktidar olduğu 2000 sonrası Türkiye
b) ANAPın iktidar olduğu 1980 sonrası Türkiye’si
c) CHP nin iktidar olduğu 1923
d) DP nin iktidarda olduğu yıllar
e) SP nin iktidarda olduğu dönem

Cevap : b) ANAPın iktidar olduğu 1980 sonrası Türkiye’si

4. Nilüfer Göle’nin Batı-dışı toplumlarda modernleşme sürecini açıkladığı eseri hangisidir? BÜT-2014/2015

a) İslamın Yeni Kamusal Yüzleri
b) Modern Mahrem, Medeniyet ve Örtünme
c) Mühendisler ve İdeoloji Öncü Devrimcilerden Yenilikçi Seçkinlere
d) Toplumun Merkezine Yolculuk
e) İç İçe Girişler: İslam ve Avrupa

Cevap : b) Modern Mahrem, Medeniyet ve Örtünme

5. Hangisi Nilüfer Göle’nin düşünce biçimi olamaz? FİNAL-2015/2016

a) Toplumun merkezi olarak devlet, hakim sınıflar, hakim kurumlar ya da hakim değerleri kabul etmez. Toplum merkeze karşı bir şeydir.
b) Toplum, bireyin ve dolayısıyla da araştırmacının dışında müstakil bir gerçekliğe sahip değildir.
c) Toplumsal gerçekliği açıklamak için deneyi, gözlemi ve istatistikî verileri çok önemser.
d) Toplum, genelleme yapılarak tutarlı, mono-blok tek bir özne olarak ifade edilebilecek bir şey değildir
e) Toplumun merkezine yapılacak bir yolculuk, istikameti belli olmayan bir yolculuktur.

Cevap : c) Toplumsal gerçekliği açıklamak için deneyi, gözlemi ve istatistikî verileri çok önemser.

Türk Sosyoloji Tarihi Vize Final Soruları

1980’LERDEN GÜNÜMÜZE TÜRK SOSYOLOJİSİ

1. Hangisi 1980 sonrası Türkiye’de sosyoloji eğitiminde görülen özelliklerden değildir? BÜT-2015

a) Fakülte sayısı 10 kat arttı.
b) Fakülte sayısı arttı, öğrenci sayısı azaldı.
c) ABD ve Avrupa sosyal bilim merkezleri ile uyum arttı
d) Türk sosyolojisinin önemi arttı.
e) Müfredat çeşitlendi.

Cevap : b) Fakülte sayısı arttı, öğrenci sayısı azaldı.

2. Hangisi 1980 sonrası Türkiye’de sosyoloji eğitiminde görülen özelliklerden değildir? BÜT-2014

a) Fakülte sayısı 10 kat arttı.
b) Sosyolojide düşüş gözlenmektedir.
c) ABD ve Avrupa sosyal bilim merkezleri ile uyum arttı
d) Türk sosyolojisinin önemi arttı.
e) Müfredat çeşitlendi.

Cevap : b) Sosyolojide düşüş gözlenmektedir.

3. Hangisi 1980 sonrası Türk sosyolojisinin özellikleri arasında sayılamaz? BÜT-2014/2015

a) Adorno, Horkheimer, Foucault, Lyotard, Kuhn, Popper, Illich, Weber vb. gibi bilim felsefesi, tarih, siyaset bilimi, felsefe ve sosyoloji disiplinlerinin önemli düşünürlerinin eserleri ve düşünceleri belirleyici etkide bulundular.
b) Toplumsal olaylar yöneticilerin ya da egemenlerin ve egemen siyasetin gözünden anlaşılmaya ve yorumlanmaya çalışıldı.
c) Küreselleşmenin de etkisiyle bireyi önemseyici yaklaşımlar savunulmaya başlandı, tepeden inmeci yaklaşımlara karşı toplumsal düzlemden hareket eden daha özgürlükçü yaklaşımlar öne çıkarıldı.
d) 1980’lerle birlikte eski “katı” kimliklerin ve yapıların pek çok noktadan ve pek çok disiplinin imkanlarından hareketle eleştirildiği, yerlerine yenilerinin ya da yeni bakış açılarının önerilmeye çalışıldığı bir akademik ve entelektüel hayatla karşılaşılmaktadır.
e) Ağır sanayiye dayalı ekonominin, toplumsal etkilerinin araştırılmasına önem verildi

Cevap : e) Ağır sanayiye dayalı ekonominin, toplumsal etkilerinin araştırılmasına önem verildi

4. Hangi Yazar-eser eşleştirmesi yanlıştır? FİNAL-2014/2015/2016

a) Nilüfer Göle : Kültür Fragmanları
b) Oğuz Işık -M. Melih Pınarcıoğlu: Nöbetleşe Yoksulluk
c) Ayşe Saktanber – Deniz Kandiyoti: Kültür Fragmanları
d) Ayşe Öncü, “Sosyal Bilimlerde Yeni Meşruiyet Zemini Arayışları
e) Reşat Kasaba – Sibel Bozdoğan: Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik

Cevap : a) Nilüfer Göle : Kültür Fragmanları

Türk Sosyoloji Tarihi Vize Final Soruları

Türk Sosyoloji Tarihi Ders Kitabı

Auzef Türk Sosyoloji Tarihi Auzef Türk Sosyoloji Tarihi Ders Kitabı PDF
sosyoloji facebook grubu Sosyoloji Lisans

Türk Sosyoloji Tarihi Vize Final Soruları

error: Kopyalamaya Karşı Korumalıdır!