1. Aşağıdakilerden hangisi siyasal anlayış bakımından sosyalizmin liberalizmden farkları arasında yer almaz?
A) Toplumsal eşitlik ve bu bağlamda gelir dağılımında gözetilen adalet, sosyalizmin temel ilkelerindendir.
B) Liberalizmin aksine sosyalizm, önceliği toplumsal açıdan genel ilgiler ve eşitliğe verir.
C) Toplumu dizayn ve politik tavır bağlamında liberalizm bireysel özgürlüğü, sosyalist anlayış ise toplumsal özgürlüğü dikkate almaktadır.
D) Liberalizmin aksine sosyalizm, özel mülkiyeti toplumsal özgürlüğün ve dinamik rekabetin zemini olarak görmez.
E) Sosyalizm, özel mülkiyetin vazgeçilmez bir hak olarak toplumsal yaşamı ayakta tutup canlandıran yönüne işaret etmektedir.
Cevap : E) Sosyalizm, özel mülkiyetin vazgeçilmez bir hak olarak toplumsal yaşamı ayakta tutup canlandıran yönüne işaret etmektedir.
2. Marksist siyaset felsefesine göre insanlık tarihindeki gelişmelerin temel belirleyici unsuru aşağıdakilerden hangisidir?
A) Üretim araçlarına sahip olanlarla olmayanların sınıfsal mücadeleleri
B) Siyasal erki elinde bulunduranların eylemleri
C) İnsan topluluklarının bilinç dışı arzu ve yönelimleri
D) Bilinçli akılsallık olarak tinin kendini açması
E) Toplumların törelliklerinin nesnelleşmesi olarak devletler
Cevap : A) Üretim araçlarına sahip olanlarla olmayanların sınıfsal mücadeleleri
3. Marx’a göre artı-değerin nasıl oluştuğu aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
A) Üretim araçlarına sahip olanların tasarruflarıyla
B) Tarımsal üretimde makineleşmenin yaygınlaşmasıyla
C) Finans piyasalarındaki hareketlerle
D) İşçilerin yarattığı ürünün ekonomik değeri ile aldıkları ücret arasındaki farkla
E) Girişimci bireylerin bireysel becerileriyle
Cevap : D) İşçilerin yarattığı ürünün ekonomik değeri ile aldıkları ücret arasındaki farkla
4. Aşağıdakilerden hangisi Eleştirel Teori (Kritische Theorie) anlayışını ifade etmektedir?
A) Reel sosyalizm tecrübesinin yarattığı sorunlar karşısında sosyal demokrasi ve liberalizmi temellendirme
B) Bürokratik devlet yapılanması ve despotik uygulamalara rağmen Stalinizme ve reel sosyalizm tecrübesine sahip çıkma
C) Reel sosyalizm deneyiminin yarattığı negatif etkiden yola çıkarak Marksist felsefeyi olumsuzlama
D) Marksist felsefenin temel ilkelerine sahip çıkarak hem liberal toplumlara hem de reel sosyalizme eleştirel yaklaşma
E) Reel sosyalizm ve Faşizm gibi siyasi rejimlere yol açan tüm üst anlatılara karşı tikel ve göreli olanı öne çıkarma
Cevap : D) Marksist felsefenin temel ilkelerine sahip çıkarak hem liberal toplumlara hem de reel sosyalizme eleştirel yaklaşma
5. Nietzsche’nin “Tanrı öldü!” ifadesini kullandığı yapıt ve kullanma amacı aşağıdakilerden hangisidir?
A) “Şen Bilim” – Aşkın ve mutlak bir hakikatin yokluğunu ifade etmek
B) “Putların Alacakaranlığı” – Metafiziğin imkânsızlığını ifade etmek
C) “Böyle Buyurdu Zerdüşt” – Ateizmi temellendirmek
D) “Deccal” – Hristiyanlığı yadsımak
E) “Ahlakın Soykütüğü” – Evrensel bir ahlak ilkesinin olamayacağını söylemek
Cevap : A) “Şen Bilim” – Aşkın ve mutlak bir hakikatin yokluğunu ifade etmek
6. Aşağıdakilerden hangisi oligarşiye dair alt sınıflandırmalardan biri değildir?
A) Aristokrasi
B) Teokrasi
C) Bürokratik oligarşi
D) Teknokrasi
E) Cunta
Cevap : B) Teokrasi
7. Negatif diyalektik anlayışıyla Hegelci diyalektiği eleştiren filozof aşağıdakilerden hangisidir?
A) Gilles Deleuze
B) Hans-Georg Gadamer
C) Michel Foucault
D) Wilhelm Reich
E) Theodor Adorno
Cevap : E) Theodor Adorno
8. Aşağıdakilerden hangisi Machiavelli’nin siyaset düşüncesini belirleyen önermelerden biridir?
A) Doğa durumunda insanlar özgür ama hukuki güvencelerden yoksundur.
B) Siyaset tümüyle bireysel çıkar ve ilgilerin alanıdır çünkü tüm insanları bağlayacak evrensel ve zorunlu bir iyilik, doğruluk mevcut değildir.
C) Siyaset, onu aşan bir ilke ya da normun aracıdır.
D) Özel mülkiyet, eşitsizliğe yol açtığı için yasaklanmalıdır.
E) Tüm insanların etrafında birleşip siyasi bir düzen tesis edebileceği ortak bir iyi vardır.
Cevap : B) Siyaset tümüyle bireysel çıkar ve ilgilerin alanıdır çünkü tüm insanları bağlayacak evrensel ve zorunlu bir iyilik, doğruluk mevcut değildir.
9. İdealist geleneğin devlet dâhil tüm politik gerçekliğe yaklaşımı aşağıdakilerden hangisiyle ifade edilebilir?
A) Evrensel ve zorunlu bazı ilke ve kavramlar ışığında yaklaşır.
B) İnsanın mutlu olmak için kendini dışarıda tutması gereken bir yapı olarak görür.
C) Tikel ve olumsal bir düzlemden hareketle yorumlar.
D) Göreli ve tarihsel bazı kavramlarla yaklaşır.
E) Mutlak öznede temellendirir.
Cevap : A) Evrensel ve zorunlu bazı ilke ve kavramlar ışığında yaklaşır.
10. Montesquieu’ye göre siyasal güç ve iktidarın kötüye kullanılmasının önüne aşağıdaki yollardan hangisiyle geçilir?
A) Erkleri birbirinden ayırıp birbirlerini denetlemelerini sağlayarak
B) Özel mülkiyeti ortadan kaldırarak
C) Doğa durumuna dönerek
D) Yöneticileri ahlaklı yetiştirerek
E) Monarşiye karşı mücadele ederek
Cevap : A) Erkleri birbirinden ayırıp birbirlerini denetlemelerini sağlayarak
11. Sofistlere göre özgür bireylerin politik karar süreçlerine etkin olarak katılabilmesinin en işlevsel yolu aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sanat
B) Retorik
C) Diyalektik
D) Edebiyat
E) Felsefe
Cevap : B) Retorik
12. Platon’a göre algıların içeriğini oluşturan deneyimler ile düşüncelerin içeriğini oluşturan kavramlar arasındaki fark aşağıdakilerden hangisidir?
A) Deneyimler, evrensel ve nesnel gerçekliği; kavramlar ise öznel ve göreli gerçekliği verir.
B) Deneyimler, toplumsal gerçekliği; kavramlar, bireysel gerçekliği verir.
C) Deneyimler, tikel ve göreli bireysel gerçekliği; kavramlar ise evrensel ve zorunlu gerçekliği verir.
D) Deneyimler, tikel ve zorunlu gerçekliği; kavramlar ise evrensel ve olumsal gerçekliği verir.
E) Deneyimler olana, kavramlar olması gerekene ilişkindir.
Cevap : C) Deneyimler, tikel ve göreli bireysel gerçekliği; kavramlar ise evrensel ve zorunlu gerçekliği verir.
13. Aristoteles açısından insani bir etkinlik olarak siyasetin ve dolayısıyla devletin işlevi aşağıdakilerden hangisidir?
A) İnsanın her ne kadar doğal değil yapay olsa da bir toplum içerisinde mutlu yaşayabilmesini sağlamaktır.
B) İnsanın kendi özüne uygun bir tarzda yaşayabilmesine, kendi potansiyellerini gerçekleştirmesine hizmet etmektir.
C) İnsanın erdemli ve mutlu yaşayabilmesi için iktidarın otoritesine kayıtsız şartsız boyun eğmesini sağlamaktır.
D) İnsanın mutlu olabilmesi için diğer hayvanlar gibi doğaya uygun bir biçimde yaşamasını sağlamaktır.
E) İnsanın potansiyellerini eksiksiz gerçekleştirebilmesi için sınırsız imkan sağlamaktır.
Cevap : B) İnsanın kendi özüne uygun bir tarzda yaşayabilmesine, kendi potansiyellerini gerçekleştirmesine hizmet etmektir.
14. Siyaset, bir felsefi araştırma konusu olarak Hegel’in üç ana bölümden oluşan ansiklopedik sisteminin hangi bölümünün, hangi kısmında ele alınır?
A) Tin Felsefesi – Öznel Tin
B) Doğa Felsefesi – Fizik
C) Tin Felsefesi – Nesnel Tin
D) Tin Felsefesi – Mutlak Tin
E) Doğa Felsefesi – Mekanik
Cevap : C) Tin Felsefesi – Nesnel Tin
15. Hegel’in insanlık tarihine bakışı için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) Gelenekselci ve dogmatik
B) Naturalist ve mekanistik
C) Anakronik ve bilinemezci
D) İyimser ve ilerlemeci
E) Kötümser ve durağan
Cevap : D) İyimser ve ilerlemeci
16. Augustinus’un Tanrısal adalet düşüncesine göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) İlahi âlem ile maddi âlem arasında keskin bir ayrım vardır.
B) Tanrısal adaletin yeryüzünde gerçekleşmesi mümkün değildir.
C) Evrenin kendisinin olduğu gibi evrene içkin tüm şeylerin ve dolayısıyla siyasal iktidarın da kaynağı Tanrı’dır.
D) Adaleti mutlak olarak tesis edecek ideal bir devlet kurmak mümkündür.
E) Ortaya konulması gereken yegâne siyasal davranış, Tanrısal adaletin temsilcisi olan Kilise ile yozlaşmış dünyevi iktidarları denetlemektir.
Cevap : D) Adaleti mutlak olarak tesis edecek ideal bir devlet kurmak mümkündür.
17. Aşağıdaki filozoflardan hangisi bir ütopya yazarıdır?
A) Marsilio Ficino
B) Rene Descartes
C) Hugo Grotius
D) Giambattista Vico
E) Francis Bacon
Cevap : E) Francis Bacon
18. Locke’a göre Toplumsal Sözleşme aşağıdakilerden hangisini sağlamak için hayata geçirilmiştir?
A) İnsanların doğa karşısında tek başına bulunuş durumlarının tehlikelerini birlikte aşmak
B) Kendi bencil çıkarlarının peşinden giden bireylerin yarattığı sürekli çatışma durumunu kontrol altına almak
C) İnsanların bireysel özgürlüklerini, eşitliklerini hukuki ve siyasal bir güvence altına almak
D) Toplumsal eşitsizliklerin ortadan kalktığı adil bir düzen kurmak
E) İnsanlar arası eşitsizlikleri, haksızlıklara yol açan durumlara mahal vermemek ve hukuki tedbirlerle dengelemeye çalışmak
Cevap : C) İnsanların bireysel özgürlüklerini, eşitliklerini hukuki ve siyasal bir güvence altına almak
19. Derrida’nın kendi felsefi yöntemini tanımlamak için kullandığı terim aşağıdakilerden hangisidir?
A) Diyalektik
B) Yapısalcı Analiz
C) Yapısöküm
D) Tümdengelim
E) Epokhe
Cevap : C) Yapısöküm
20. Thomas Aquinas için ideal yönetim tarzının monarşi olmasının temel gerekçesi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kilisenin en kolay denetleyebileceği yönetim biçimi monarşidir.
B) Dünyevi otorite olarak kral, ilahi otorite olan Tanrı’nın yeryüzündeki temsilcisidir.
C) Monarşi yozlaşması en güç yönetim biçimidir.
D) Monarşi dışındaki yönetim biçimleri ilahi gayeye aykırıdır.
E) Toplumun içindeki bireysel ilgi ve çıkarların çatışma yaratmayacak şekilde bütünleştirilip tek elde toplanması ancak bir kral ile mümkündür.
Cevap : E) Toplumun içindeki bireysel ilgi ve çıkarların çatışma yaratmayacak şekilde bütünleştirilip tek elde toplanması ancak bir kral ile mümkündür.
|