1. Varlık felsefesinin (ontoloji) ahlak felsefesi ile ilişkili olmasının nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
A) Varlık felsefesinin kişiye doğru düşünmenin kurallarını öğretmesi
B) Varlık felsefesinin bilginin neliği, sınırları ve kapsamıyla ilgilenmesi
C) Varlık felsefesinin güzel olanın nesnel gerçekliğini ortaya koymaya çalışması
D) Varlık felsefesinin varlığı varlık olmak bakımından incelemesi
E) Varlık felsefesinin insanın varlık evreninde nasıl bir yeri olduğunu ele alması
Cevap : E) Varlık felsefesinin insanın varlık evreninde nasıl bir yeri olduğunu ele alması
2. Aşağıdakilerden hangisi ahlak felsefesinin temel kavramıdır?
A) Sonsuz
B) Gerçek
C) Transendental
D) İyi
E) Evrensel
Cevap : D) İyi
3. Aşağıda verilen kavramlardan hangisi ahlak felsefesinin yanı sıra siyaset ve hukuk felsefesinin de önemli kavramlarından biridir?
A) Hak
B) Töz
C) Öz
D) Doğa
E) Sonsuz
Cevap : A) Hak
4. Ahlak felsefesinde nesnelci yaklaşımın görüşü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bireylerin davranışlarını yönetmesi gereken ahlaki ilke ve normlar evrensel ve zorunlu bir gerçekliğin dışavurumudur.
B) Ahlaki değerler kişiden kişiye ve toplumdan topluma değişen özelliklere sahiptir.
C) İyinin ne olduğunu bilmek erdemli davranış için yeterli bir ölçüttür.
D) Ahlaki değerler bireysel ve toplumsal öznelliğin beklentilerinden bağımsızdır.
E) Ahlaki ölçütlerin belirleniminde insan duyarlılığı ve algısı temeldir.
Cevap : A) Bireylerin davranışlarını yönetmesi gereken ahlaki ilke ve normlar evrensel ve zorunlu bir gerçekliğin dışavurumudur.
5. Aşağıda özgürlükle ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) İnsan kendisini belirleyen nesnel gerçekliği bilinçli bir akılsallıkla kavradığı oranda özgür olabilir.
B) Özgürlük hem irade hem de sorumluluğun ortak zeminidir.
C) Özgürlük insani özneyi bağlayan ve belirleyen tüm doğal ve toplumsal gerçeklikten bağımsızlıktır.
D) Özgürlük öznenin nesnellik karşısında tümüyle bağımsız olması değildir.
E) İnsan ancak özgür olduğu sürece ve özgür iradesiyle ahlaki bir özne olabilir.
Cevap : C) Özgürlük insani özneyi bağlayan ve belirleyen tüm doğal ve toplumsal gerçeklikten bağımsızlıktır.
6. Sokrates’te ‘kendini tanımak ve yaşamı anlamlandırmak’ konusunda aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Sokrates için kendini tanımak ve yaşamı anlamlı kılmak yalın duygu ve sanıların ötesine uzanmayı gerektirir.
B) Sokrates’in kendini tanıma ve yaşamı anlamlandırma çabası kesin çıkarımlar içermeyen sürekli bir arayıştır.
C) Sokrates’in kendini tanıma ve yaşamı anlamlandırma çabası sonuçta kesin çıkarımlara varılan bir arayıştır.
D) Sokrates için kendini tanıma ve yaşamı anlamlandırmadaki tavır kesintisiz düşünsel sorgulamada bulunma ve derinleşme çabasıdır.
E) Bireysel insanı belirleyen algılar onun kendini tanıması ve yaşamı anlamlı kılması için yeterli değildir.
Cevap : C) Sokrates’in kendini tanıma ve yaşamı anlamlandırma çabası sonuçta kesin çıkarımlara varılan bir arayıştır.
7. Sokrates’e göre filozof epistemolojik ve etik anlamda aşağıdakilerden hangisinin peşindedir?
A) Evrensel ve zorunlu gerçekliklerin olmadığını ortaya koymak
B) Güzelin ne olduğu
C) Bilginin ve ahlaki ilkelerin kaynağının duyusal algı olduğunun kanıtlanması
D) Zorunlu ve nesnel evrenseller
E) Bilgi ve ahlaki ilkelerin göreliliğinin ispatı
Cevap : D) Zorunlu ve nesnel evrenseller
8. Kirene okulunun en önemli temsilcisi ve kurucusu aşağıdaki filozoflardan hangisidir?
A) Antisthenes
B) Epikuros
C) Aristippos
D) Gorgias
E) Zenon
Cevap : C) Aristippos
9. Ahlak felsefesinde pragmatizmin savı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Gözlenebilen ve ölçülebilen olgusal gerçekliği aşan tüm varsayımlar hem epistemolojik hem de etik açıdan temelsizdir.
B) Ahlaki ilke ve değerlerin özü insanın anlama yetisine dayanır.
C) Ahlaki değerlerin kaynağı deneyimi aşan evrensel ve zorunlu bir gerçekliğe dayanır.
D) Doğru bilginin ve ahlaki iyinin temeli genel olarak insana ve insan toplumuna verdiği maksimum yarara dayanır.
E) Ahlaki ilke ve değerlerin kaynağı insan türüne özgü formel bir akılsallıkta yatar.
Cevap : D) Doğru bilginin ve ahlaki iyinin temeli genel olarak insana ve insan toplumuna verdiği maksimum yarara dayanır.
10. İnsani özgürlüğün belirleniminde etkin olan iki gerçeklik aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) Zorunlu Gerçeklik – Olumsal Gerçeklik
B) Evrensel Gerçeklik – Tekil Gerçeklik
C) Doğal ya da Maddi Gerçeklik – Tinsel Gerçeklik
D) Sonlu Gerçeklik – Sonsuz Gerçeklik
E) Tözsel Gerçeklik – İlineksel Gerçeklik
Cevap : C) Doğal ya da Maddi Gerçeklik – Tinsel Gerçeklik
11. Aşağıdakilerden hangisi ahlak sözcüğünün anlamları arasında yer almaz?
A) Görenek
B) Gelenek
C) Huy
D) Evrensel
E) Karakter
Cevap : D) Evrensel
12. Parmenides’in ahlak görüşüne yönelik aşağıda verilen bilgilerden hangisi doğrudur?
A) Öz-denetim ve ölçülülük ahlakın özünü oluşturur.
B) Ahlaki değerlerimiz evrensel ve zorunlu değil, tikel ve görelidir.
C) Hazcılık duyusal algıyı temel alan yanlış bir bakış açısının sonucudur.
D) Erdemli davranışın kaynağı duyu bilgisidir.
E) Ancak aklımızın yol göstericiliğinde davrandığımız sürece erdemli bir yaşam sürebiliriz.
Cevap : E) Ancak aklımızın yol göstericiliğinde davrandığımız sürece erdemli bir yaşam sürebiliriz.
13. Mutluluk ile haz arasında ayrım yapan Sokrates öncesi filozof aşağıdakilerden hangisidir?
A) Demokritos
B) Descartes
C) Thales
D) Anaksimenes
E) Herakleitos
Cevap : A) Demokritos
14. Kinizmin ahlak anlayışı hakkında verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Kişi aile, topluluk ve devlet ilişkilerinden kendini özgürleştiremediği sürece, gerçek iyilik ve mutluluğa göre değil başkalarına göre davranacaktır.
B) Kinizm için önemli olan şey en azla yetinip toplumsal ilişkilerden bağımsız kalabilmektir.
C) Toplumsal ilişkilerden bağımsızlık bireysel öznenin erdemli ve mutlu bir yaşam için gereksinim duyduğu en önemli şeydir.
D) Kinikler için önemli olan sade bir yaşam ve insanı köleleştiren bencil tutkulara hakimiyettir.
E) Kinizm için en yüksek iyi hazdır ve kişi bu hazlara ulaşmak için gerekirse toplumla iyi geçinmesini bilmelidir.
Cevap : E) Kinizm için en yüksek iyi hazdır ve kişi bu hazlara ulaşmak için gerekirse toplumla iyi geçinmesini bilmelidir.
15. Aşağıdakilerden hangisi ahlak felsefesinin ilişkili olduğu felsefe disiplinlerinden biri değildir?
A) Ontoloji
B) Mutlak idealizm
C) Epistemoloji
D) Estetik
E) Siyaset felsefesi
Cevap : B) Mutlak idealizm
16. Aşağıda verilen kavram çiftlerinden hangisi ahlak felsefesindeki yaklaşımlardan biridir?
A) Göreli – Evrensel
B) Entellektüalist – Volontarist
C) Olumsal – Zorunlu
D) Transendent – Transendental
E) Sonlu – Sonsuz
Cevap : B) Entellektüalist – Volontarist
17. Ahlak felsefesi için aşağıda yapılan tanımlamalardan hangisi doğrudur?
A) Ahlak felsefesi düşünmenin yasalarını ortaya koyarak doğru akıl yürütmeyi sağlayan felsefe disiplinidir.
B) Ahlak felsefesi varlık olarak varlığın ne olduğunu araştıran felsefe disiplinidir.
C) Ahlak felsefesi insanın bilgisinin sadece öznel olabileceğinin kanıtlamasını yapan felsefe disiplinidir.
D) Ahlak felsefesi toplumlar arasındaki ilişkilerin doğasını anlamayı amaç edinen felsefe disiplinidir.
E) Ahlak felsefesi kişiliği ve davranışları belirleyen toplumsal olgu olarak ahlakı ele alan felsefe disiplinidir.
Cevap : E) Ahlak felsefesi kişiliği ve davranışları belirleyen toplumsal olgu olarak ahlakı ele alan felsefe disiplinidir.
18. Sofistler için epistemolojik ve etik açıdan temel olan şey aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bireysel öznenin varlığı
B) Doğruluk ve buna uygun olarak erdemli davranışın zemininin nesnelliği
C) İnsanın iyiyi bildiği sürece kötülük yapamayacağı görüşü
D) Bilgi ve ahlak açısından göreli olmayan evrensel ve zorunlu ilkelerin olduğunun ortaya konulması
E) Doğaya içkin yasaların ortaya çıkarılması ve doğaya uygun yaşanması
Cevap : A) Bireysel öznenin varlığı
19. Sokrates’in ahlak felsefesine ilişkin aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Sokrates’e göre bilgiyle erdem içsel bir birlikteliğe işaret eder.
B) Sokrates’e göre tüm felsefi çaba hazza ulaşmayı amaç edinmelidir.
C) Sokrates’in bilgi erdemdir anlayışı, bilginin öğretilebileceği anlayışıyla desteklenir.
D) Sokrates evrensel, zorunlu ve ussal açıdan bağlayıcı bir etik arayışına yönelir.
E) Sokrates’de epistemolojiyle etiğin ve bilgiyle iradenin iç içe geçtiği bir felsefi anlayışla karşılaşılır.
Cevap : B) Sokrates’e göre tüm felsefi çaba hazza ulaşmayı amaç edinmelidir.
20. İnsan davranışlarını ve ahlaki gerçekliği belirleyen ifade aşağıdakilerden hangisidir?
A) İnsanın soyutlama, dil ve düşünme yetisine sahip olması onun davranışlarını ve ahlaki gerçekliğini belirler.
B) İnsan davranışlarını ve ahlaki gerçekliği aklın evrensel ve mantıki kurallarıyla, bedenin doğal içgüdü ve itkileri belirler.
C) İnsanın biyolojik yani bedensel varlığı onun davranışlarını ve ahlaki gerçekliği belirler.
D) İnsan davranışları ve ahlaki gerçekliği belirleyen şey anlama yetisidir.
E) İnsanın davranışlarını ve ahlaki gerçekliği belirleyen şey karşıtların birliği yasasıdır.
Cevap : B) İnsan davranışlarını ve ahlaki gerçekliği aklın evrensel ve mantıki kurallarıyla, bedenin doğal içgüdü ve itkileri belirler.
|