auzefFelsefeİlkçağ Felsefesi

İlkçağ Felsefesi 2023-2024 Final Soruları

İlkçağ Felsefesi 2023-2024 Final Soruları

 

#1. Parmenides’in felsefesiyle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

Cevap: B) Varlığın bilgisine ulaşmak için öncelikle gözlem ve araştırma yapılmalı, daha sonra mantıksal analiz aşamasına geçilmelidir.

Açıklama: Parmenides’e göre gözlem ve araştırma değil, yalnızca akıl yoluyla bilgiye ulaşılır.

#2. Kyrene Okulu’nun ruhtan ziyade bedene önem vermesinin sebebi aşağıdakilerden hangisidir?

Cevap: D) Bedensel hazlar ve acılar ile ruhsal hazlar ve acılar kıyaslandığında bedensel olanların her zaman daha şiddetli olması

Açıklama: Kyrene Okulu, bedensel hazları daha somut ve güçlü bulur.

#3. Aşağıdakilerden hangisi Homeros’taki ve genel Yunan anlayışındaki “arete“ teriminin anlamları arasında değildir?

Cevap: C) Zihin gücünü yok eden tutkudur.

Açıklama: Arete, erdem ve üstün nitelikleri ifade eder; zihin gücünü yok etme anlamı içermez.

#4. Söz konusu düşünürlerin felsefenin temelini oluşturmasının nedeni ise Homeros ve Hesiodos’tan farklı olarak doğayı mitolojik bir yaklaşımla değil, akılcı ve bilimsel bir yaklaşımla ele alıp incelemeye başlamış olmalarında ve geleneğin verdiği cevaplarla yetinmeyip “Evrenin ilk ilkesi nedir?“ şeklindeki ilk felsefi soruya verdikleri yanıtlarda yatar.
Yukarıdaki parçada sözü edilen düşünürler ve bu düşünürlerin üye oldukları okullar aşağıdakilerden hangisidir?

Cevap: E) Thales, Anaksimandros ve Anaksimenes; Miletos Okulu

Açıklama: Bu düşünürler evrenin temel ilkelerini akılcı yöntemlerle sorgulamışlardır.

#5. Sokrates öncesi dönemin ilk yarısı aşağıdaki olayların hangisi sonucunda kapanır?

Cevap: B) Pythagoras’ın ölümü ve Miletos kentinin İ.Ö. 494 yılındaki yıkımıyla birlikte

Öğrenci Dostu Öğrenme Yönetim Sistemi Lolonolo, bol bol test yapmayı önerir.

#6. Pythagoras’a göre Mutlak Bir’in (Monad’ın) evrendeki her şey için en mükemmel öncül olmasının sebebi nedir?

Cevap: C) Sayısal düzene sarsılmazlık, tutarlılık ve değişmezlik katan en mükemmel öncül olması

Açıklama: Pythagoras’a göre sayıların düzeni, evrenin temel yapısını oluşturur.

#7. I. Varlık, bir olmadığına göre yalnızca kendisine ait bir parçayla sınırlanabilir.
II. Varlık ile yokluk, gerçeklik ile hiçlik bir ve aynı şeydir.
III. Acının gerçekliği yoktur çünkü böyle bir şey varlığın noksanlığı anlamına gelir.
IV. Mekânda yer kaplayan cisimler hareket eder çünkü hareket edebilecekleri bir boşluk vardır.
V. Boşluk diye bir şey yoktur çünkü böyle bir şey ancak yokluğun bir parçası olabilir.
Melissos evrenin sınırsız, değişmez, hareketsiz, bölünmez, sonsuz ve homojen olduğu görüşünden hareketle yukarıdaki öncüllerden hangilerine ulaşılabilir?

Cevap: E) III ve V

#8. Bütün yasalar yürürlükten kaldırılsa bile filozof, yasalar varmış gibi yaşamaya devam eder.
Yukarıda Kyrene Okulu ile ilişkili olarak verilen ifadenin temel anlamı aşağıdakilerden hangisidir?

Cevap: C) Filozof, yaşantısını hukuk ve törelerin gerektirdiği normlara uygun şekilde sürdürdüğü için bireyin üstündeki kurumlara ihtiyaç duymaz.

Açıklama: Kyrene Okulu’na göre, filozoflar doğru yaşam kurallarını kendileri belirlerler.

#9. Ovidius’ta Kosmos’a geçiş aşamaları sırasıyla aşağıdakilerden hangisidir?

Cevap: C) Khaos-Gaia-Dağlar-Ouranos-Varlıklar-Kosmos

#10. Empedokles’in canlı türlerinin kökeniyle ilgili görüşleri aşağıdaki modern kuramların hangisinin atası niteliğindedir?

Cevap: A) Evrim Kuramı

Açıklama: Empedokles, canlıların doğal seçilimle geliştiğini öne sürerek evrim kuramına öncülük etmiştir.

Öğrenci Dostu Öğrenme Yönetim Sistemi Lolonolo, bol bol test yapmayı önerir.

#11. “Ex nihilo nihil fit“ ifadesinin anlamı aşağıdakilerden hangisidir?

Cevap: E) Hiçlikten hiçbir şey doğmaz.

Açıklama: “Ex nihilo nihil fit,“ varlığın ancak varlıktan türeyebileceğini ifade eden klasik bir metafizik ilkesidir.

#12. I. Çevrinti hareketinin hızı dünyada daha yavaştı.
II. Çevrinti hareketi sonucu ayrı duran ögeler birleşti ve bütünlüğü meydana getirdi.
III. Çevrinti hareketiyle ilkin seyrek olan yoğun olandan ayrıldı.
IV. Çevrinti hareketinin boyutları büyüdükçe büyümüş ve yayılmıştır, hâlâ devam etmektedir ve edecektir.
Anaksagoras’ın çevrinti hareketiyle ilgili yukarıdaki ifadelerden hangisi ya da hangileri doğrudur?

Cevap: B) I, III ve IV

#13. Aristoteles, Anaksagoras’ın Nous’u bir Deus ex Machina gibi kullandığını belirtir. Çünkü ona göre …..
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yer aşağıdakilerden hangisiyle tamamlanmalıdır?

Cevap: E) Anaksagoras Nous’u hareket ettirici bir neden olarak gördüğü hâlde olayların nedenini açıklarken ona başvurmaz.

Açıklama: Aristoteles, Anaksagoras’ın Nous’u yeterince açıklayıcı bir ilke olarak kullanmadığını düşünür.

#14. Daimon ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?

Cevap: D) Daimon, Sokrates’in ürettiği bir kavramdır.

Açıklama: Daimon, Sokrates öncesinde de var olan bir kavramdır; Sokrates bunu sadece ahlaki yönlendirme olarak yorumlamıştır.

#15. Atomlarla ilgili söylenen ve maddenin korunumu ya da sakınımı kanununun temeli olacak ilke aşağıdakilerden hangisidir?

Cevap: A) Atomlar yaratılmamış ve yok edilemezdir.

Açıklama: Demokritos’un atom anlayışına göre atomlar ezeli ve ebedidir.

Öğrenci Dostu Öğrenme Yönetim Sistemi Lolonolo, bol bol test yapmayı önerir.

#16. Sokrates’in Herakleitos’un eseri ile ilgili dile getirdiği görüş aşağıdakilerden hangisidir?

Cevap: D) Anladıklarım muhteşem, herhalde anlamadıklarım da öyle ama dibe inmek için Deloslu bir dalgıç gerekir.

Açıklama: Sokrates, Herakleitos’un eserinin derinliğini ve karmaşıklığını bu sözle ifade etmiştir.

#17. Cevap: A) Hitabet Açıklama: Sofistler, özellikle hitabet sanatında ustalaşmışlardır.

Cevap: A) Hitabet

Açıklama: Sofistler, özellikle hitabet sanatında ustalaşmışlardır.

#18. “Boşluk gerçektir.“ diyen düşünürler aşağıdakilerden hangisidir?

Cevap: D) Atomcular

Açıklama: Atomculara göre boşluk, atomların hareketi için gereklidir ve gerçektir.

#19. Aşağıdakilerden hangisi “hybris“ kelimesinin anlamlarından değildir?

Cevap: B) Sevgi

Açıklama: “Hybris“ Yunan mitolojisinde haddini aşma ve kibir anlamına gelir, sevgiyle ilgisi yoktur.

#20. Aşağıdaki düşünürlerden hangisi sofist değildir?

Cevap: A) Melissos

Açıklama: Melissos, bir Elea filozofudur ve sofistlerle ilişkilendirilmez.

Öğrenci Dostu Öğrenme Yönetim Sistemi Lolonolo, bol bol test yapmayı önerir.

Öncesi
TESTi BiTiR, PUANINI GÖR

SONUÇ

HD Quiz powered by harmonic design

İlkçağ Felsefesi 2023-2024 Final Soruları

1. Daimon ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?

A) Daimonlar, Hesiodos’un Altın Çağ insanlarının yaşadığı dönemden itibaren Zeus’un emriyle ömürleri boyunca insanlara hizmet etmeye adanmıştır.

B) Daimon kavramı, Yahudi-Hristiyan dünyasında kötü ruh anlamı kazanmıştır.

C) Daimonlar görünmezdir ancak insanın eylemleriyle görünür kılınırlar.

D) Daimon, Sokrates’in ürettiği bir kavramdır.

E) Yunanlar daimonların hem tanrıda hem de insanda bulunan kılavuz varlıklar ya da koruyucu ruhlar olduğuna inanmışlardır.

Cevap: D) Daimon, Sokrates’in ürettiği bir kavramdır.

Açıklama: Daimon, Sokrates öncesinde de var olan bir kavramdır; Sokrates bunu sadece ahlaki yönlendirme olarak yorumlamıştır.

2. Aşağıdaki düşünürlerden hangisi sofist değildir?

A) Melissos

B) Protagoras

C) Hippias

D) Euthydemos

E) Kallikles

Cevap: A) Melissos

Açıklama: Melissos, bir Elea filozofudur ve sofistlerle ilişkilendirilmez.

3. Aristoteles, Anaksagoras’ın Nous’u bir Deus ex Machina gibi kullandığını belirtir. Çünkü ona göre …..
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yer aşağıdakilerden hangisiyle tamamlanmalıdır?

A) Anaksagoras’ta Nous aniden ortaya çıkan, yapay bir karakter değildir.

B) Anaksagoras Nous’unu hiçbir dinsel ön yargıya düşmeden akılcı tarzda açıklar.

C) Anaksagoras Nous’un hiçbir şeye karışmadığını, kendi kendine var olduğunu iddia eder.

D) Anaksagoras Nous sayesinde hiçlikten gelme ya da hiçliğe dönme diye bir şeyin söz konusu olmadığını açıklar.

E) Anaksagoras Nous’u hareket ettirici bir neden olarak gördüğü hâlde olayların nedenini açıklarken ona başvurmaz.

Cevap: E) Anaksagoras Nous’u hareket ettirici bir neden olarak gördüğü hâlde olayların nedenini açıklarken ona başvurmaz.

Açıklama: Aristoteles, Anaksagoras’ın Nous’u yeterince açıklayıcı bir ilke olarak kullanmadığını düşünür.

4. Ovidius’ta Kosmos’a geçiş aşamaları sırasıyla aşağıdakilerden hangisidir?

A) Ouranos-Gaia-Dağlar-Varlıklar-Kosmos

B) Gaia-Ouranos-Dağlar-Varlıklar-Kosmos

C) Khaos-Gaia-Dağlar-Ouranos-Varlıklar-Kosmos

D) Khaos-Gaia-Ouranos-Dağlar-Varlıklar-Kosmos

E) Ouranos-Khaos-Gaia-Varlıklar-Kosmos

Cevap: C) Khaos-Gaia-Dağlar-Ouranos-Varlıklar-Kosmos

Açıklama:

5. Bütün yasalar yürürlükten kaldırılsa bile filozof, yasalar varmış gibi yaşamaya devam eder.
Yukarıda Kyrene Okulu ile ilişkili olarak verilen ifadenin temel anlamı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Hukukun filozoflar üzerinde hiçbir etkisi yoktur; filozof her zaman kendi bildiği doğrunun izinden gider.

B) Filozof toplumun yasalarına daima karşı bir duruş sergiler.

C) Filozof, yaşantısını hukuk ve törelerin gerektirdiği normlara uygun şekilde sürdürdüğü için bireyin üstündeki kurumlara ihtiyaç duymaz.

D) Bir filozofun otoritesi ile hukukun ve törelerin otoritesi hiçbir zaman yan yana yürümez.

E) Filozoflar bireyci insanlardır.

Cevap: C) Filozof, yaşantısını hukuk ve törelerin gerektirdiği normlara uygun şekilde sürdürdüğü için bireyin üstündeki kurumlara ihtiyaç duymaz.

Açıklama: Kyrene Okulu’na göre, filozoflar doğru yaşam kurallarını kendileri belirlerler.

6. “Boşluk gerçektir.” diyen düşünürler aşağıdakilerden hangisidir?

A) Elealılar

B) Miletos Okulu mensupları

C) Sofistler

D) Atomcular

E) Kuşkucular

Cevap: D) Atomcular

Açıklama: Atomculara göre boşluk, atomların hareketi için gereklidir ve gerçektir.

7. Aşağıdakilerden hangisi Homeros’taki ve genel Yunan anlayışındaki “arete” teriminin anlamları arasında değildir?

A) Savaşta cesaret gösterme anlamına gelir.

B) Güç ya da erdemdir.

C) Zihin gücünü yok eden tutkudur.

D) İnsanı istediği ya da arzuladığı şeye ulaştıran duygudur.

E) İnsanı hastalıktan ve açlıktan koruyan bedensel sağlık ve güçtür.

Cevap: C) Zihin gücünü yok eden tutkudur.

Açıklama: Arete, erdem ve üstün nitelikleri ifade eder; zihin gücünü yok etme anlamı içermez.

8. Sofistlerin hepsinin uzman olduğu tek konu aşağıdakilerden hangisidir?

A) Hitabet

B) Matematik

C) Beden eğitimi

D) Müzik

E) Tıp

Cevap: A) Hitabet

Açıklama: Sofistler, özellikle hitabet sanatında ustalaşmışlardır.

9. Kyrene Okulu’nun ruhtan ziyade bedene önem vermesinin sebebi aşağıdakilerden hangisidir?

A) Bedenin acı duyduğuna ancak ruhun gerçekte acı duymadığına, bunun insanın sanısı olduğuna inanmaları

B) İnsanın mutlu bir şekilde yaşamasının ilk etkeninin güçlü ve güzel bir beden olduğuna inanmaları

C) Kyrene Okulu’nun ruhun varlığına dair şüphe duyması

D) Bedensel hazlar ve acılar ile ruhsal hazlar ve acılar kıyaslandığında bedensel olanların her zaman daha şiddetli olması

E) Ruh haz alabilecek bir nitelikte değilken bedenin tüm dışsal hazları hissetmesi

Cevap: D) Bedensel hazlar ve acılar ile ruhsal hazlar ve acılar kıyaslandığında bedensel olanların her zaman daha şiddetli olması

Açıklama: Kyrene Okulu, bedensel hazları daha somut ve güçlü bulur.

10. Atomlarla ilgili söylenen ve maddenin korunumu ya da sakınımı kanununun temeli olacak ilke aşağıdakilerden hangisidir?

A) Atomlar yaratılmamış ve yok edilemezdir.

B) Atomlar hareket etmek için boşluğa ihtiyaç duyar.

C) Atomlar hareket yetisine sahiptir.

D) Atomlar ilk ve son ögelerdir.

E) Atomlar aynı tözden meydana gelir.

Cevap: A) Atomlar yaratılmamış ve yok edilemezdir.

Açıklama: Demokritos’un atom anlayışına göre atomlar ezeli ve ebedidir.

İlkçağ Felsefesi 2023-2024 Final Soruları

11. “Ex nihilo nihil fit” ifadesinin anlamı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Hiçlik ile varlık bir arada bulunur.

B) Hiçlik ölümdür.

C) Hiçlik ile varlık çelişir.

D) Hiçlik varlığın koşuludur.

E) Hiçlikten hiçbir şey doğmaz.

Cevap: E) Hiçlikten hiçbir şey doğmaz.

Açıklama: “Ex nihilo nihil fit,” varlığın ancak varlıktan türeyebileceğini ifade eden klasik bir metafizik ilkesidir.

12. Sokrates’in Herakleitos’un eseri ile ilgili dile getirdiği görüş aşağıdakilerden hangisidir?

A) Anlaşılıyor ki söz, güçlü bir despottur!

B) Halk öyle bir cehalet içinde ki Herakleitos’un söylediklerini duysa da sağır gibi davranıyor!

C) İnsanım ve insanca olan hiçbir şey bana yabancı değildir.

D) Anladıklarım muhteşem, herhalde anlamadıklarım da öyle ama dibe inmek için Deloslu bir dalgıç gerekir.

E) Herakleitos’un da gösterdiği gibi sorgusuz sualsiz bir hayat, yaşanmaya değmez!

Cevap: D) Anladıklarım muhteşem, herhalde anlamadıklarım da öyle ama dibe inmek için Deloslu bir dalgıç gerekir.

Açıklama: Sokrates, Herakleitos’un eserinin derinliğini ve karmaşıklığını bu sözle ifade etmiştir.

13. Söz konusu düşünürlerin felsefenin temelini oluşturmasının nedeni ise Homeros ve Hesiodos’tan farklı olarak doğayı mitolojik bir yaklaşımla değil, akılcı ve bilimsel bir yaklaşımla ele alıp incelemeye başlamış olmalarında ve geleneğin verdiği cevaplarla yetinmeyip “Evrenin ilk ilkesi nedir?” şeklindeki ilk felsefi soruya verdikleri yanıtlarda yatar.
Yukarıdaki parçada sözü edilen düşünürler ve bu düşünürlerin üye oldukları okullar aşağıdakilerden hangisidir?

A) Epikuros ve Lucretius; Epikuros Okulu

B) Prieneli Bias, Atinalı Solon, Miletoslu Solon ve Spartalı Khilon; Miletos Okulu

C) Pindaros ve Pythagoras; Pythagoras’un kurduğu okul

D) Platon ve Aristoteles; Akademia Okulu

E) Thales, Anaksimandros ve Anaksimenes; Miletos Okulu

Cevap: E) Thales, Anaksimandros ve Anaksimenes; Miletos Okulu

Açıklama: Bu düşünürler evrenin temel ilkelerini akılcı yöntemlerle sorgulamışlardır.

14. Empedokles’in canlı türlerinin kökeniyle ilgili görüşleri aşağıdaki modern kuramların hangisinin atası niteliğindedir?

A) Evrim Kuramı

B) Kategori Kuramı

C) Kaos Kuramı

D) Ramsey Kuramı

E) Değer Kuramı

Cevap: A) Evrim Kuramı

Açıklama: Empedokles, canlıların doğal seçilimle geliştiğini öne sürerek evrim kuramına öncülük etmiştir.

15. Pythagoras’a göre Mutlak Bir’in (Monad’ın) evrendeki her şey için en mükemmel öncül olmasının sebebi nedir?

A) Sayısal düzenin değişebilirliğini kanıtlayan en mükemmel öncül olması

B) Sayısal düzenin tutarsızlığını gösteren en mükemmel öncül olması

C) Sayısal düzene sarsılmazlık, tutarlılık ve değişmezlik katan en mükemmel öncül olması

D) Bir’den sadece sayıların çıkması

E) Bir’e vakıf olmanın doğadaki her şeye vakıf olmak anlamına gelmemesi

Cevap: C) Sayısal düzene sarsılmazlık, tutarlılık ve değişmezlik katan en mükemmel öncül olması

Açıklama: Pythagoras’a göre sayıların düzeni, evrenin temel yapısını oluşturur.

16. Parmenides’in felsefesiyle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A) Duyularla elde edilen bilgi aldatıcıdır.

B) Varlığın bilgisine ulaşmak için öncelikle gözlem ve araştırma yapılmalı, daha sonra mantıksal analiz aşamasına geçilmelidir.

C) Akıl yalnızca var olanı düşünebilir.

D) Hareket varsa belirli bir zaman boyutunda varlık ile yokluğun, gerçeklik ile hiçliğin bir ve aynı şey olması gerekir ancak bu olanaksızdır.

E) Varlığın bir, değişmez, bölünmez ve hareketsiz olduğu gerçeğine yalnızca akılla ulaşılabilir.

Cevap: B) Varlığın bilgisine ulaşmak için öncelikle gözlem ve araştırma yapılmalı, daha sonra mantıksal analiz aşamasına geçilmelidir.

Açıklama: Parmenides’e göre gözlem ve araştırma değil, yalnızca akıl yoluyla bilgiye ulaşılır.

17. Aşağıdakilerden hangisi “hybris” kelimesinin anlamlarından değildir?

A) Haddini aşma

B) Sevgi

C) Tanrıların işine karışma

D) Kendini bilmezlik

E) Kibir

Cevap: B) Sevgi

Açıklama: “Hybris,” Yunan mitolojisinde haddini aşma ve kibir anlamına gelir, sevgiyle ilgisi yoktur.

18. I. Çevrinti hareketinin hızı dünyada daha yavaştı.
II. Çevrinti hareketi sonucu ayrı duran ögeler birleşti ve bütünlüğü meydana getirdi.
III. Çevrinti hareketiyle ilkin seyrek olan yoğun olandan ayrıldı.
IV. Çevrinti hareketinin boyutları büyüdükçe büyümüş ve yayılmıştır, hâlâ devam etmektedir ve edecektir.
Anaksagoras’ın çevrinti hareketiyle ilgili yukarıdaki ifadelerden hangisi ya da hangileri doğrudur?

A) Yalnız III

B) I, III ve IV

C) Yalnız II

D) I ve II

E) I, II ve IV

Cevap: B) I, III ve IV

Açıklama:

19. I. Varlık, bir olmadığına göre yalnızca kendisine ait bir parçayla sınırlanabilir.
II. Varlık ile yokluk, gerçeklik ile hiçlik bir ve aynı şeydir.
III. Acının gerçekliği yoktur çünkü böyle bir şey varlığın noksanlığı anlamına gelir.
IV. Mekânda yer kaplayan cisimler hareket eder çünkü hareket edebilecekleri bir boşluk vardır.
V. Boşluk diye bir şey yoktur çünkü böyle bir şey ancak yokluğun bir parçası olabilir.
Melissos evrenin sınırsız, değişmez, hareketsiz, bölünmez, sonsuz ve homojen olduğu görüşünden hareketle yukarıdaki öncüllerden hangilerine ulaşılabilir?

A) I ve III

B) III ve IV

C) I ve II

D) II ve IV

E) III ve V

Cevap: E) III ve V

Açıklama:

20. Sokrates öncesi dönemin ilk yarısı aşağıdaki olayların hangisi sonucunda kapanır?

A) Herakleitos’un ölümü ve Miletos kentinin İ.Ö. 494 yılındaki yıkımıyla birlikte

B) Pythagoras’ın ölümü ve Miletos kentinin İ.Ö. 494 yılındaki yıkımıyla birlikte

C) Bias’ın ölümü ve Miletos kentinin İ.Ö. 494 yılındaki yıkımıyla birlikte

D) Thales’in ölümü ve Miletos kentinin İ.Ö. 494 yılındaki yıkımıyla birlikte

E) Ksenophanes’in ölümü ve Miletos kentinin İ.Ö. 494 yılındaki yıkımıyla birlikte

Cevap: B) Pythagoras’ın ölümü ve Miletos kentinin İ.Ö. 494 yılındaki yıkımıyla birlikte

Açıklama:

Auzef Felsefe
Telegram FELSEFE

İlkçağ Felsefesi 2023-2024 Final Soruları

Editor

Editör

error: Kopyalamaya Karşı Korumalıdır!