Yön Kavramı ve Grafik Tasarım
Yön, bir grafik tasarımda hareketin ve görsel akışın yönlendirilmesinde kritik bir rol oynar. Tasarım elementlerinin konumlandırılması, izleyicinin bakışını yönlendirir ve tasarımın okunmasını etkiler. Yön, figürlerin ve biçimlerin hareketlerini ve bu hareketlerin işaret ettiği doğrultuyu belirleyerek kompozisyonun dinamizmini artırır.
Negatif ve Pozitif Alan
Grafik tasarımcı Tang Yau Hoong’un çalışmaları, negatif ve pozitif alan kullanımının mükemmel örneklerini sunar. Negatif alan, bir tasarımda figür veya nesnenin çevresinde kalan boşluktur; pozitif alan ise figür veya nesnenin kendisidir. Bu iki alanın dengeli bir şekilde kullanılması, tasarımlarda derinlik ve katman oluşturur ve izleyicinin algısını yönlendirir.
Eksenel Koram ve Düzen
Koram, bir tasarımın düzenini ve yapısal bütünlüğünü ifade eder. Eksenel koram, belirli bir çizgi doğrultusunda oluşturulan düzeni tanımlar ve tasarıma denge ve ritim katar. Bu düzen, izleyicinin görseli algılama şeklini etkiler ve tasarımın amacına hizmet eder.
Tasarım Elemanlarının Yönü
Bir tasarım elemanının yönü, kompozisyon içindeki ilişkileri ve dinamikleri belirler. Ancak, elemanların yönünün, birbirini kesen çizgi ve biçimlerin büyüklüğüne göre değiştiğini öne sürmek, tasarım prensipleri açısından hatalı bir yaklaşımdır. Yön, elemanların birbiriyle ve kompozisyonun geneliyle olan ilişkisine dayanır.
Hiyerarşi ve Koram
Hiyerarşi, bir tasarımda elemanların önem sırasını belirler ve izleyicinin bilgiyi algılama sırasını yönlendirir. Hiyerarşi-koram ilkesi, tasarımın okunabilirliğini ve etkileşimini artıran bir düzenleme metodudur. Simetri, her zaman gerekli bir unsurl değildir; çünkü çeşitlilik ve kontrast da etkili bir düzenleme ve görsel ilgi yaratabilir.
Şekil, Biçim ve Form
Grafik tasarımda şekil, biçim ve form kavramları, nesnelerin ve elemanların görsel özelliklerini tanımlar. Şekiller düzlemsel ve iki boyutludur; form ise üç boyutlu yapıları ifade eder. Biçim ve form arasındaki ayrım, tasarımda derinlik ve hacim algısını yönlendirir.
Görsel Algı ve Yalınlaşma
Görsel algı, figür ve zemin ilişkisi üzerine kuruludur ve tasarımın nasıl anlaşıldığını belirler. Yalınlaşma, bir tasarımı sadeleştirme ve mesajı daha net bir şekilde iletebilme sürecidir. Bu süreç, hedef kitleye uygun ve algılanabilir görsel iletişim yaratır.
Çeşitlilik ve Hareket
Çeşitlilik, tasarımda ilgi ve dinamizm yaratır. Farklı büyüklükteki ve çeşitlilikteki elemanların kullanımı, statik ya da hareketli izlenimler yaratabilir. Bu, tasarımın canlılığını ve etkileşimini artırır.
|