auzefBakım ve sosyal hizmetSosyal Hizmet

Bakım ve Sosyal Hizmet Vize Deneme Sınavı-2

Bakım ve Sosyal Hizmet Vize Soruları Deneme Sınavı -2

#1. Hizmet alanın oda, dolap ve çamaşırlar ile ilgili kişisel bakım hizmetleri aşağıdaki bakım kuruluşlarından hangisi için söz konusu değildir?

Cevap : A) Gündüz Yaşam Merkezleri

Hizmet alanın oda, dolap ve çamaşırlar ile ilgili kişisel bakım hizmetleri genellikle o kişinin kalıcı olarak yaşadığı veya uzun süreli konakladığı tesislerde verilir. Bu hizmetler, kişisel eşyaların yönetimi ve bakımı gibi günlük yaşamın önemli bir parçasını kapsar.
Şıkları değerlendirelim:
Gündüz Yaşam Merkezleri: Bu tür merkezler, genellikle bireylerin sadece gündüz saatlerinde kaldıkları, akşam evlerine döndükleri yerlerdir. Dolayısıyla, burada kalanlar için oda, dolap veya çamaşır gibi sürekli kişisel bakım hizmetlerine ihtiyaç duyulmaz.
Engelli Bakım Merkezleri: Bu tesisler genellikle engelli bireylerin kalıcı veya uzun süreli konakladıkları yerlerdir, dolayısıyla kişisel bakım hizmetleri sunulur.
Engelli Özel Bakım Üniteleri: Bu üniteler de benzer şekilde kalıcı veya uzun süreli konaklamalar için tasarlanmıştır, kişisel bakım hizmetleri sunulur.
Yaşam Evleri: Kalıcı konaklama sağlayan tesisler olduğu için burada da kişisel bakım hizmetleri gereklidir.
Yaşlı Özel Bakım Üniteleri: Yaşlı bireyler için kalıcı veya uzun süreli konaklama sağlanan yerler olup, kişisel bakım hizmetleri sunulur.
Bu bağlamda, hizmet alanın oda, dolap ve çamaşırlar ile ilgili kişisel bakım hizmetleri açısından en az ihtiyaç duyulan yer Gündüz Yaşam Merkezleri (A) olarak değerlendirilebilir. Bu tür merkezlerde bireyler genellikle kısa süreler için ve sadece gündüz saatlerinde bulundukları için, kalıcı konaklama hizmetleri gerektiren diğer bakım hizmetlerinden farklıdır.

#2. Aşağıdakilerden hangisi Londra Barnet Belediyesi tarafından uygulanan bakım uygulamalarından değildir?

Cevap : A) Çatı metodu

#3. “Engellinin bireysel ve toplumsal ihtiyaçlarını karşılayabilmesini ve yaşamını bağımsız bir şekilde sürdürebilmesini sağlamayı amaçlayan fiziksel, sosyal, zihinsel ve mesleki beceriler kazandırmaya yönelik hizmetler” hangi kavram ile ifade edilir?

Cevap : A) Habilitasyon

Verilen tanım, hem yeni beceriler kazandırmayı hem de bireylerin bağımsız yaşamalarını sağlamayı hedeflediği için “habilitasyon” ve “rehabilitasyon” her iki kavramı da içerebilir. Ancak, tanım genel olarak engellilerin yaşam kalitelerini artırma ve bağımsız yaşamalarını sağlama hedefiyle, daha çok habilitasyon sürecine işaret eder. Bu nedenle, doğru seçenek şunlardır:
A) Habilitasyon
Bu terim, engellinin yaşamını bağımsız bir şekilde sürdürebilmesi için gerekli tüm becerilerin kazandırılmasını ifade eder.

#4. Dünyada yaşlılık kriteri olan kaç yaştır?

Cevap : C) 65

Dünya Sağlık Örgütü (WHO) ve birçok ülke, yaşlılık başlangıcı olarak genellikle 65 yaşını kabul eder. Bu yaş sınırı, birçok ülkede emeklilik yaşını ve yaşlılara yönelik hizmetlerin başlangıcını belirler. Ancak, bazı ülkelerde ve bazı durumlarda 60 yaş ve üzeri de yaşlılık olarak kabul edilebilir.
Buna göre, genel bir dünya standardı olarak kabul edilen ve en yaygın kullanılan yaşlılık kriteri:
C) 65

#5. Evlat edinme başvurularını kabul eden kurum hangisidir?

Cevap : D) ASHB Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü

Türkiye’de evlat edinme işlemleri, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’na bağlı olan ASHB Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından yürütülmektedir. Bu kurum, evlat edinme sürecini yönetir, evlat edinmek isteyen ailelerin başvurularını değerlendirir ve çocukların uygun ailelerle buluşmasını sağlar.
Dolayısıyla evlat edinme başvurularını kabul eden kurum:
D) ASHB Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü.


#6. Aşağıdakilerden hangisi çocuk yatılı bakım hizmetini ifade eden bir kurumdur?

Cevap : C) Çocuk Evleri Sitesi

Türkiye’de çocuk yatılı bakım hizmetlerini ifade eden kurumlardan biri Çocuk Evleri Sitesi’dir. Çocuk Evleri Sitesi, korunma ihtiyacı olan çocuklara ev ortamına benzer koşullarda yatılı bakım hizmeti sunan bir kurumdur. Bu siteler, birkaç evin bir araya gelmesiyle oluşur ve her evde birkaç çocuk, bir sosyal hizmet uzmanı eşliğinde yaşar. Çocuk Evleri Sitesi, çocukların toplumdan izole edilmeden, aile ortamına yakın bir şekilde bakımlarının sağlanmasını amaçlar. Dolayısıyla doğru seçenek:
C) Çocuk Evleri Sitesi

#7. Aşağıdakilerden hangisi İran’da Ulusal Yaşlılar Şûrası Kuruluş Kanunu’nda riayet edilmesi hükme bağlanan maddelerden değildir?

Cevap : E) Yaşlıların sadece ailelerinde bakılması

İran’da Ulusal Yaşlılar Şûrası Kuruluş Kanunu’nda belirtilen maddeler genellikle yaşlıların hayat kalitesini iyileştirmeyi, sosyal katılımlarını artırmayı ve yaşlılara saygı gösterilmesini içerir. Bu kanun, yaşlıların toplumdaki yerini ve haklarını güçlendirme amacı taşır.
A) “Yaşlıların hayat kalitesinin yükseltilmesi”, B) “Yaşlıların sosyal hayata katılmalarının sağlanması”, C) “Yaşlıların ailedeki rollerinin korunması”, ve D) “Yaşlılara gereken saygı ve değerin gösterilmesi” maddeleri, yaşlılarla ilgili birçok uluslararası ve ulusal yasal düzenlemede bulunan yaygın hükümlerdir.
Ancak E) “Yaşlıların sadece ailelerinde bakılması” ifadesi, yaşlıların bakımı için zorlayıcı bir koşul belirler ve bu tür bir kısıtlama İran Ulusal Yaşlılar Şûrası Kuruluş Kanunu’nda yer almaz. Bu kanun, yaşlıların aile içinde bakımını destekler ancak bakımın yalnızca aile tarafından yapılmasını zorunlu kılmaz. Böyle bir hüküm, yaşlıların çeşitli bakım seçeneklerine erişimini sınırlayıcı olabilir ve genellikle modern yaşlı bakım politikalarına aykırıdır.
Bu nedenle, İran’da Ulusal Yaşlılar Şûrası Kuruluş Kanunu’nda riayet edilmesi hükme bağlanan maddelerden değil diyebileceğimiz seçenek:
E) Yaşlıların sadece ailelerinde bakılması.

#8. Fuhuş, dilencilik, alkollü içkileri veya uyuşturucu maddeleri kullanma gibi her türlü sosyal tehlikelere ve kötü alışkanlıklara karşı savunmasız bırakılan ve başıboşluğa sürüklenen korunmaya ihtiyacı olan çocuk, anne-babasıyla ilişkisi açısından hangi nitelikle tanımlanır?

Cevap : C) Ana veya babası tarafından ihmal edilen

Fuhuş, dilencilik, alkollü içkiler veya uyuşturucu maddeler kullanımı gibi sosyal tehlikelere karşı savunmasız bırakılan ve başıboşluğa sürüklenen çocuklar, genellikle ebeveynleri tarafından yeterli bakım, koruma ve gözetim sağlanmadığı bir durumda bulunurlar. Bu tanımlama, çocuğun temel ihtiyaçlarının ihmal edildiği, güvenlik ve bakım konularında yeterli desteğin sağlanmadığı bir durumu işaret eder.
Bu bağlamda, şıkları değerlendirdiğimizde:
A) Ana veya babası tarafından istismar edilen: Çocuğun fiziksel, cinsel veya duygusal zarar gördüğü durumları tanımlar, ancak bu durum doğrudan sosyal tehlikelere maruz kalma veya başıboşlukla ilişkilendirilmeyebilir.
B) Ana veya babası tarafından terkedilen: Ebeveynlerin fiziksel olarak çocuğu terk etmesini ifade eder, bu durum çocuğun başıboş kalmasına neden olabilir ancak doğrudan sosyal tehlikelere maruz kalma ile ilişkilendirilmez.
C) Ana veya babası tarafından ihmal edilen: Ebeveynlerin çocuğun temel ihtiyaçlarına, korunmasına ve bakımına yeterince dikkat etmemesi durumunu ifade eder. Bu durum, çocuğun sosyal tehlikelere maruz kalması ve başıboş kalmasıyla doğrudan ilişkilidir.
D) Ana veya babası tarafından sömürülen: Ebeveynlerin çocuğu ekonomik veya başka amaçlar için kullanması anlamına gelir, ancak bu durum çocuğun başıboş kalmasıyla doğrudan ilişkilendirilmeyebilir.
E) Ana veya babası tarafından istenmeyen: Ebeveynlerin çocuğu istememesi durumunu ifade eder, ancak bu durum çocuğun sosyal tehlikelere maruz kalmasıyla doğrudan ilişkilendirilmeyebilir.
Bu durumları göz önünde bulundurduğumuzda, C) Ana veya babası tarafından ihmal edilen seçeneği, çocuğun sosyal tehlikelere karşı savunmasız bırakıldığı ve başıboşluğa sürüklendiği durumu en doğru şekilde tanımlayan niteliktir.

#9. Aşağıdakilerden hangisi dayanışma hizmetleri içinde değil bakım hizmetleri içinde anılır?

Cevap : D) Ev ziyaretleri

Dayanışma hizmetleri, genellikle topluluk içinde sosyal bağları güçlendirmeyi ve bireyler arası etkileşimi artırmayı hedefleyen etkinlikler ve programları içerir. Bu hizmetler, genelde eğlence, sanat, ve kültürel faaliyetler olarak düzenlenir ve topluluğun sosyal yapısını güçlendirmeye yöneliktir.
Bakım hizmetleri ise daha çok bireyin fiziksel, zihinsel ya da duygusal ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik kişisel ve daha yoğun destek hizmetlerini ifade eder. Bu hizmetler, genellikle kişiye özel sağlık veya günlük yaşam desteği sağlama amacı taşır.
Verilen seçenekler arasında:
Sinema, resim kursu, koro çalışmaları, ve puzzle-boncuk çalışmalarının uygulanması gibi etkinlikler topluluk içi etkileşimi artırma ve kişisel becerilerin gelişimini destekleme amaçlı dayanışma hizmetleri kapsamında değerlendirilebilir.
Ev ziyaretleri ise bireye özgü, onun kişisel ihtiyaçlarına yönelik yapılan ve bakım hizmetleri kapsamında değerlendirilebilecek bir etkinliktir.
Bu nedenle, “Ev ziyaretleri” (D) seçeneği dayanışma hizmetleri içinde değil, bakım hizmetleri içinde anılır.

#10. Günümüzde yaşlılara yönelik hizmetler hangi kurum tarafından sunulmaktadır?

Cevap : d) Engelli ve Yaşlı Sosyal Hizmetler Müdürlüğü

Açıklama : Engelli ve Yaşlı Sosyal Hizmetler Müdürlüğü, Türkiye’de yaşlılar için sosyal hizmetler ve destek programları sağlayan ana kurumlardan biridir.


#11. Aşağıdakilerden hangisi korunma ihtiyacı olan çocuk için uygun hizmet belirlenene kadar çocuğun kaldığı birimdir?

Cevap : D) ÇOKİM

#12. 5395 sayılı kanunun 5. maddesine göre, çocuğun bakımından sorumlu olan kişinin görevini yerine getirmemesi durumunda, çocuk resmi–özel kurum bakımı veya koruyucu aile hizmetinden yararlandırılır. Buna...........denir. ifadesinde boşluktaki yere hangi kavram gelmelidir?

Cevap : E) Bakım Tedbiri

#13. Aşağıdakilerden hangisi küreselleşmeyi eleştiren düşünürlerin eleştiri gerekçeleri arasında yer almaz?

Cevap : B) Özgürlükleri yaygınlaştırması

Küreselleşmeyi eleştiren düşünürlerin eleştiri gerekçeleri arasında “özgürlükleri yaygınlaştırması” yer almaz. Küreselleşmeyi destekleyen argümanlar arasında özgürlüklerin artışı ve bireysel hakların genişlemesi sıklıkla yer alır. Dolayısıyla doğru seçenek:
B) Özgürlükleri yaygınlaştırması

#14. 4857 sayılı İş Kanunu’nun 30 uncu Maddesi kapsamında; “İşverenler, elli veya daha fazla işçi çalıştırdıkları özel sektör işyerlerinde yüzde --------- . Engelli çalıştırmak zorundadır ifadesinde boşluğa hangi rakam yazılmalıdır?

Cevap : c) 3

Açıklama : 4857 sayılı İş Kanunu, işverenlerin belirli bir oranda engelli birey istihdam etmelerini zorunlu kılar. Bu oran, özel sektörde çalışan sayısına bağlı olarak yüzde 3 olarak belirlenmiştir.

#15. Çocuk Esirgeme Kurumu’nun önceki adı nedir?

Cevap : b) Himaye-i Etfal

Açıklama : Himaye-i Etfal Cemiyeti, Türkiye’de çocukların korunması ve bakımı amacıyla kurulmuş eski bir kurumdur ve daha sonra Çocuk Esirgeme Kurumu adını almıştır.


#16. 65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Kanun sayısı hangisidir?

Cevap : d) 2022

Açıklama : 2022 sayılı Kanun, ihtiyaç sahibi yaşlı Türk vatandaşlarına maddi destek sağlamak amacıyla çıkarılmıştır ve bu bireylere aylık bağlanmasını düzenler.

#17. Aşağıdakilerden hangisi İran’da sosyal hizmet alanında kapsamlı ve etkili faaliyetler yürüten kurum ve kuruluşlardan değildir?

Cevap : C) Yeşilay

İran’da sosyal hizmet alanında faaliyet gösteren kurumlar arasında Bunyâd-ı Şehid (Şehit Kurumu), Behzisti Kurumu ve İmam Humeyni Sosyal Yardım Komitesi gibi yerel örgütler bulunmaktadır. Bu kurumlar, çeşitli sosyal yardım ve destek programları ile İran toplumuna hizmet etmektedir.
Kızılay ve Yeşilay ise Türkiye merkezli kuruluşlardır ve genel olarak Türkiye içinde faaliyet gösterirler. İran’da benzer işlevleri gören kurumlar mevcuttur ama Kızılay ve Yeşilay’ın kendileri İran’da kapsamlı ve etkili faaliyetler yürüten kurumlar olarak bilinmezler.
Bu bilgiler ışığında, İran’da sosyal hizmet alanında kapsamlı ve etkili faaliyetler yürüten kurum ve kuruluşlardan olmayan seçenek:
C) Yeşilay

#18. 2828 sayılı kanun aşağıdakilerden hangisi ile ilgilidir?

Cevap : e) Sosyal Hizmetler

Açıklama : 2828 sayılı Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanunu, Türkiye’de sosyal hizmetlerin organizasyonu ve yönetimi ile ilgili temel düzenlemeleri içerir.

#19. Aşağıdaki tanımlamalardan hangisi Sosyal Hizmetler Kanunu’nda da yer alan tanım ve kavramlaştırmayla örtüşmez?

Cevap : C) Yardıma ihtiyacı olan tam bağımlı engelli

#20. Aşağıdakilerden hangisi küreselleşme olgusunun temel özellikleri arasında yer almaz?

Cevap : D) Sosyal adaletin yaygınlaşması

Küreselleşme olgusu, genellikle dünya genelinde ülkeler ve topluluklar arasındaki sınırların ekonomik, teknolojik, sosyal ve kültürel anlamda aşılmasını ifade eder. Bu süreç, mal ve hizmetlerin, sermayenin, bilginin ve insanların uluslararası düzeyde daha serbestçe hareket etmesini içerir.
Şıkları değerlendirirken:
A) Ürünlerin serbest paylaşılması: Küreselleşmenin en temel özelliklerinden biri, uluslararası ticaretin artması ve ürünlerin dünya çapında serbestçe dolaşımının sağlanmasıdır.
B) Fikirlerin serbest paylaşılması: Teknolojik gelişmeler ve iletişim araçlarının yaygınlaşması ile fikirlerin ve bilginin uluslararası alanda serbestçe yayılması da küreselleşmenin önemli bir parçasıdır.
C) Uluslararası alanın bütünleşmesi: Küreselleşme, uluslararası alandaki bütünleşmeyi, yani ekonomik, politik ve kültürel entegrasyonu teşvik eder.
D) Sosyal adaletin yaygınlaşması: Sosyal adaletin yaygınlaşması, küreselleşmenin doğrudan bir sonucu olarak kabul edilmez. Küreselleşme, bazı durumlarda sosyal adaletin sağlanmasını destekleyebilirken, diğer durumlarda eşitsizlikleri ve adaletsizlikleri derinleştirebilir. Bu nedenle, bu şık küreselleşmenin temel bir özelliği olarak değil, olası bir sonucu olarak görülebilir.
E) Yoksul ile zengin arasındaki mesafenin açılması: Küreselleşme sürecinde, yoksul ve zengin arasındaki mesafenin açılması, özellikle gelişmekte olan ülkelerde daha fazla görülebilen bir durumdur. Bu, küreselleşmenin bir sonucu olarak ele alınır ancak genellikle istenmeyen bir sonuçtur.
Bu nedenle, küreselleşme olgusunun temel özellikleri arasında D) Sosyal adaletin yaygınlaşması yer almaz. Sosyal adalet, küreselleşmenin otomatik bir sonucu olarak değil, daha ziyade belirli politik ve sosyal çabalar sonucunda elde edilebilecek bir durumdur.


TESTi BiTiR, PUANINI GÖR

SONUÇ

-

İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi (Auzef)
Açık Öğretim Fakültesi
Bölümler : Sosyal Himetler
Bakım ve Sosyal Hizmet Vize Soruları Deneme Sınavı-2
Dönem: 2. Sınıf Bahar Dönemi

İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi (Auzef)
Açık Öğretim Fakültesi
Bölümler : Sosyal Himetler
Bakım ve Sosyal Hizmet Vize Soruları Deneme Sınavı-2
Dönem: 2. Sınıf Bahar Dönemi

Share your score!
Tweet your score!
Share to other

HD Quiz powered by harmonic design

Bakım ve Sosyal Hizmet Vize Soruları Deneme Sınavı -2

İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi (Auzef)
Açık Öğretim Fakültesi
Bölümler : Sosyal Himetler
Bakım ve Sosyal Hizmet Vize Soruları Deneme Sınavı-2
Dönem: 2. Sınıf Bahar Dönemi

Bakım ve Sosyal Hizmet Vize Soruları Deneme Sınavı -2

Bakım ve Sosyal Hizmet Ünite-2 : İnsan Hakları, Çokkültürlülük ve Bakım

Giriş

İkinci üniteniz olan “İnsan Hakları, Çokkültürlülük ve Bakım”  Bu ünite, bakım hizmetlerinde insan haklarına duyarlı bir yaklaşımın önemi, çokkültürlülük ve bakım uygulamalarındaki çeşitliliğin, bakım hizmetlerinin etkinliği üzerindeki etkilerini ele alıyor.

İnsan hakları ve çokkültürlülük, bakım hizmetlerinin kalitesini ve erişilebilirliğini doğrudan etkileyen iki temel unsurdur. Bu yazıda, bakım hizmetlerinde insan haklarının önemi, çokkültürlü toplumlarda bakım uygulamaları ve bu iki faktörün bakım hizmetlerine olan etkileri detaylı bir şekilde incelenecektir.

İnsan Haklarının Bakım Hizmetlerindeki Yeri

İnsan hakları, her bireyin yaşama, sağlık, güvenlik ve onur gibi temel hak ve özgürlüklere sahip olduğunu belirtir. Bakım hizmetlerinde insan haklarının güvence altına alınması, bireylerin gereksinim duydukları hizmetlere adil ve eşit bir şekilde erişebilmelerini sağlar. Ayrıca, insan haklarına dayalı bir yaklaşım, bakım hizmetlerinin bireyin özerkliğine, kültürel değerlerine ve tercihlerine saygı göstermesini zorunlu kılar.

Çokkültürlülük ve Bakım Uygulamaları

Çokkültürlü toplumlarda, farklı kültürel, etnik ve dini arka planlara sahip bireylerin bakım ihtiyaçları da çeşitlilik gösterir. Bu çeşitlilik, bakım hizmetlerinin tasarımı ve sunumunda özel dikkat ve duyarlılık gerektirir. Çokkültürlülük, bakım profesyonellerinin, hizmet verdikleri bireylerin kültürel özelliklerini anlamalarını ve bu özelliklere uygun hizmetler sunmalarını sağlar. Böylece, bakım hizmetleri daha etkili ve birey merkezli hale gelir.

Bakım Hizmetlerinde İnsan Hakları ve Çokkültürlülüğün Entegrasyonu

İnsan hakları ve çokkültürlülük ilkelerinin bakım hizmetlerine entegrasyonu, bu hizmetlerin her bireye uygun ve kapsayıcı olmasını sağlar. Entegrasyon, aynı zamanda, bakım hizmetlerinin herkes tarafından kolayca erişilebilir olmasını ve her bireyin, kendine has ihtiyaç ve koşullarına uygun hizmetler almasını garanti altına alır. Bu entegrasyon süreci, eğitim, politika yapımı ve uygulamalı araştırmalar aracılığıyla desteklenmelidir

 Sonuç

İnsan haklarına ve çokkültürlülüğe dayalı bakım uygulamaları, toplumların çeşitliliğine ve bireylerin temel haklarına duyarlı hizmetler sunmanın anahtarıdır. Bu yaklaşım, bakım hizmetlerinin her bireyin onurunu ve özerkliğini koruyarak, herkes için adil ve erişilebilir olmasını sağlar. Böylece, toplumların sağlık ve refah seviyesi artırılmış olur.

@lolonolo_com

Bakım ve Sosyal Hizmet Vize Soruları Deneme Sınavı -2

Bakım ve Sosyal Hizmet Ünite-2 : İnsan Hakları, Çokkültürlülük ve Bakım

1- Aşağıdakilerden hangisi küreselleşme olgusunun temel özellikleri arasında yer almaz?

A) Ürünlerin serbest paylaşılması
B) Fikirlerin serbest paylaşılması
C) Uluslararası alanın bütünleşmesi
D) Sosyal adaletin yaygınlaşması
E) Yoksul ile zengin arasındaki mesafenin açılması

Cevap : D) Sosyal adaletin yaygınlaşması

Küreselleşme olgusu, genellikle dünya genelinde ülkeler ve topluluklar arasındaki sınırların ekonomik, teknolojik, sosyal ve kültürel anlamda aşılmasını ifade eder. Bu süreç, mal ve hizmetlerin, sermayenin, bilginin ve insanların uluslararası düzeyde daha serbestçe hareket etmesini içerir.
Şıkları değerlendirirken:
A) Ürünlerin serbest paylaşılması: Küreselleşmenin en temel özelliklerinden biri, uluslararası ticaretin artması ve ürünlerin dünya çapında serbestçe dolaşımının sağlanmasıdır.
B) Fikirlerin serbest paylaşılması: Teknolojik gelişmeler ve iletişim araçlarının yaygınlaşması ile fikirlerin ve bilginin uluslararası alanda serbestçe yayılması da küreselleşmenin önemli bir parçasıdır.
C) Uluslararası alanın bütünleşmesi: Küreselleşme, uluslararası alandaki bütünleşmeyi, yani ekonomik, politik ve kültürel entegrasyonu teşvik eder.
D) Sosyal adaletin yaygınlaşması: Sosyal adaletin yaygınlaşması, küreselleşmenin doğrudan bir sonucu olarak kabul edilmez. Küreselleşme, bazı durumlarda sosyal adaletin sağlanmasını destekleyebilirken, diğer durumlarda eşitsizlikleri ve adaletsizlikleri derinleştirebilir. Bu nedenle, bu şık küreselleşmenin temel bir özelliği olarak değil, olası bir sonucu olarak görülebilir.
E) Yoksul ile zengin arasındaki mesafenin açılması: Küreselleşme sürecinde, yoksul ve zengin arasındaki mesafenin açılması, özellikle gelişmekte olan ülkelerde daha fazla görülebilen bir durumdur. Bu, küreselleşmenin bir sonucu olarak ele alınır ancak genellikle istenmeyen bir sonuçtur.
Bu nedenle, küreselleşme olgusunun temel özellikleri arasında D) Sosyal adaletin yaygınlaşması yer almaz. Sosyal adalet, küreselleşmenin otomatik bir sonucu olarak değil, daha ziyade belirli politik ve sosyal çabalar sonucunda elde edilebilecek bir durumdur.

2- Aşağıdaki kavramlardan hangisi küreselleşme ile doğrudan bağlantılı bir kavram değildir?

A) Globalizasyon
B) Atomizasyon
C) Bölgesel
D) Küyerel
E) Çokkültürlülük

Cevap : C) Bölgesel

3- Aşağıdakilerden hangisi küreselleşmeyi eleştiren düşünürlerin eleştiri gerekçeleri arasında yer almaz?

A) Doğal zenginlikleri sömürmesi
B) Özgürlükleri yaygınlaştırması
C) İnsanları tektipleşmeye zorlaması
D) Kültürleri ve dilleri sömürmesi
E) Tüketimi özendirmesi

Cevap : B) Özgürlükleri yaygınlaştırması

Küreselleşmeyi eleştiren düşünürlerin eleştiri gerekçeleri arasında “özgürlükleri yaygınlaştırması” yer almaz. Küreselleşmeyi destekleyen argümanlar arasında özgürlüklerin artışı ve bireysel hakların genişlemesi sıklıkla yer alır. Dolayısıyla doğru seçenek:
B) Özgürlükleri yaygınlaştırması

4- Aşağıdakilerden hangisi Giger ve Davidhizar’ın geliştirdiği bakım modelinde bakım alan bireyi değerlendirmek için önerilen kültürel boyutlar arasında yer alamaz?

A) Yakınlık ve uzaklık algısı
B) Sosyal organizasyon
C) Biyolojik değişkenler
D) Çevresel kontrol
E) Seçilmiş ırkın mensubu olduğuna yürekten inanmak

Cevap : E) Seçilmiş ırkın mensubu olduğuna yürekten inanmak

Giger ve Davidhizar’ın kültürel bakım modelinde, bakım alan bireylerin kültürel özelliklerini anlamak için altı temel kültürel boyut ele alınır: iletişim, zaman, sosyal organizasyon, çevresel kontrol, biyolojik değişkenler ve sağlık ve hastalıkla ilgili inançlar ve uygulamalar. Bu boyutlar, sağlık hizmetlerinde kültürel farklılıkları ve ihtiyaçları dikkate almak için tasarlanmıştır.
Listede yer alan “Seçilmiş ırkın mensubu olduğuna yürekten inanmak” ifadesi, Giger ve Davidhizar’ın modelinde bir kültürel boyut olarak ele alınmaz. Bu ifade, genellikle ırkçılık ve üstünlük gibi konularla ilişkilendirilen bir kavramdır ve sağlık hizmetlerinde kültürel hassasiyeti teşvik eden bir modelin parçası olamaz. Dolayısıyla doğru seçenek:
E) Seçilmiş ırkın mensubu olduğuna yürekten inanmak

5- Aşağıdakilerden hangisi İran’da sosyal hizmet alanında kapsamlı ve etkili faaliyetler yürüten kurum ve kuruluşlardan değildir?

A) Bunyâd-ı Şehid(Şehit Kurumu
B) Kızılay
C) Yeşilay
D) Behzisti Kurumu
E) İmam Humeyni Sosyal Yardım Komitesi

Cevap : C) Yeşilay

İran’da sosyal hizmet alanında faaliyet gösteren kurumlar arasında Bunyâd-ı Şehid (Şehit Kurumu), Behzisti Kurumu ve İmam Humeyni Sosyal Yardım Komitesi gibi yerel örgütler bulunmaktadır. Bu kurumlar, çeşitli sosyal yardım ve destek programları ile İran toplumuna hizmet etmektedir.
Kızılay ve Yeşilay ise Türkiye merkezli kuruluşlardır ve genel olarak Türkiye içinde faaliyet gösterirler. İran’da benzer işlevleri gören kurumlar mevcuttur ama Kızılay ve Yeşilay’ın kendileri İran’da kapsamlı ve etkili faaliyetler yürüten kurumlar olarak bilinmezler.
Bu bilgiler ışığında, İran’da sosyal hizmet alanında kapsamlı ve etkili faaliyetler yürüten kurum ve kuruluşlardan olmayan seçenek:
C) Yeşilay

6- “Çokkültürlülük üçgeninin köşelerini milliyetçilik, etnisite ve din oluşturmaktadır.” tespiti aşağıda isimleri yazılan düşünürlerden hangisine aittir?

A) Leininger
B) Giger
C) Purrell
D) Bauman
E) Davidhizer

Cevap : D) Bauman

Bu tespit, Zygmunt Bauman’a ait olabilir. Bauman, modernite ve postmodernite üzerine yoğunlaşmış, kültürel kimlik, çokkültürlülük ve globalizasyon gibi konulara derinlemesine değinmiş bir sosyologdur. Milliyetçilik, etnisite ve din gibi kavramlar onun çalışmalarında önemli yer tutar ve bu üçlemeyi çokkültürlülük bağlamında ele alabilir.
Diğer isimlerden Leininger, kültürel bakım teorisiyle bilinir ve Giger ile Davidhizer sağlık alanında kültürel yaklaşımları geliştirmişlerdir, ancak çokkültürlülük üçgeniyle ilgili belirtilen spesifik bir ifadeyi doğrudan kullanmış olduklarına dair bilgi bulunmamaktadır. Purrell, bu listedeki isimler arasında öne çıkan bir düşünür değildir.
Bu nedenle, en uygun seçenek:
D) Bauman

7- Aşağıdakilerden hangisi Londra Barnet Belediyesi tarafından uygulanan bakım uygulamalarından değildir?

A) Çatı metodu
B) Taksi-kart
C) Tele-bakım
D) Mavi rozetli şema
E) Eşik metodu

Cevap : A) Çatı metodu

8- Aşağıdakilerden hangisi Kültürel Yeterlilik Modeli’nin temel varsayımları arasında yer almaz?

A) Dünyada saygın olmayan kültürler de bulunmaktadır
B) Bireyler ve aileler birçok kültürel gruba mensupturlar
C) Bütün kültürlerin temel benzerlikleri vardır
D) Kültürler içinde ve arasında farklılıklar mevcuttur
E) Kültürler sabit toplumlarda yavaş değişirler

Cevap : A) Dünyada saygın olmayan kültürler de bulunmaktadır

Kültürel Yeterlilik Modeli, çeşitli kültürlerle çalışırken profesyonellerin bu kültürlerin özelliklerini anlamalarını ve uygun şekilde etkileşim kurmalarını sağlamayı amaçlar. Bu modelin temel varsayımları, kültürel farklılıklara saygı ve anlayış göstermeyi vurgular.
A) “Dünyada saygın olmayan kültürler de bulunmaktadır” ifadesi, Kültürel Yeterlilik Modeli’nin temel prensipleri ile çelişir. Bu model, tüm kültürleri eşit değerde ve saygın olarak kabul eder. Kültürel yeterlilik, herhangi bir kültürün diğerlerinden daha az saygın olduğu fikrini reddeder ve tüm kültürleri anlamaya ve saygı duymaya dayanır.
Diğer seçenekler, modelin genel kabulleri ile uyumlu düşünceleri yansıtmaktadır. Böylece, modelin temel varsayımları arasında yer almayan seçenek:
A) Dünyada saygın olmayan kültürler de bulunmaktadır.

9- Aşağıdakilerden hangisi İran’da Ulusal Yaşlılar Şûrası Kuruluş Kanunu’nda riayet edilmesi hükme bağlanan maddelerden değildir?

A) Yaşlıların hayat kalitesinin yükseltilmesi
B) Yaşlıların sosyal hayata katılmalarının sağlanması
C) Yaşlıların ailedeki rollerinin korunması
D) Yaşlılara gereken saygı ve değerin gösterilmesi
E) Yaşlıların sadece ailelerinde bakılması

Cevap : E) Yaşlıların sadece ailelerinde bakılması

İran’da Ulusal Yaşlılar Şûrası Kuruluş Kanunu’nda belirtilen maddeler genellikle yaşlıların hayat kalitesini iyileştirmeyi, sosyal katılımlarını artırmayı ve yaşlılara saygı gösterilmesini içerir. Bu kanun, yaşlıların toplumdaki yerini ve haklarını güçlendirme amacı taşır.
A) “Yaşlıların hayat kalitesinin yükseltilmesi”, B) “Yaşlıların sosyal hayata katılmalarının sağlanması”, C) “Yaşlıların ailedeki rollerinin korunması”, ve D) “Yaşlılara gereken saygı ve değerin gösterilmesi” maddeleri, yaşlılarla ilgili birçok uluslararası ve ulusal yasal düzenlemede bulunan yaygın hükümlerdir.
Ancak E) “Yaşlıların sadece ailelerinde bakılması” ifadesi, yaşlıların bakımı için zorlayıcı bir koşul belirler ve bu tür bir kısıtlama İran Ulusal Yaşlılar Şûrası Kuruluş Kanunu’nda yer almaz. Bu kanun, yaşlıların aile içinde bakımını destekler ancak bakımın yalnızca aile tarafından yapılmasını zorunlu kılmaz. Böyle bir hüküm, yaşlıların çeşitli bakım seçeneklerine erişimini sınırlayıcı olabilir ve genellikle modern yaşlı bakım politikalarına aykırıdır.
Bu nedenle, İran’da Ulusal Yaşlılar Şûrası Kuruluş Kanunu’nda riayet edilmesi hükme bağlanan maddelerden değil diyebileceğimiz seçenek:
E) Yaşlıların sadece ailelerinde bakılması.

10- Aşağıdakilerden hangisi Londra Barnet Belediyesi tarafından kentlilere sunulan bakım hizmetlerinden biri değildir?

A) Toplu taşıt vasıtalarında serbest geçiş
B) Ötenazi talebine olumlu cevap verme
C) Ölüm döşeğindeki yaşlılara ve aile fertlerine yönelik manevî bakım
D) Evde yemek hizmeti
E) Kışın sıcak tutma, soğuğa karşı koruma hizmeti

Cevap : B) Ötenazi talebine olumlu cevap verme

Londra Barnet Belediyesi, çeşitli bakım hizmetleri sunarak kentlilerin yaşam kalitesini artırmayı hedeflemektedir. Bu hizmetler genellikle toplu taşıma desteği, evde yemek hizmeti, kışın sıcak tutma ve soğuğa karşı koruma gibi sosyal destekleri içerir. Ayrıca ölüm döşeğindeki yaşlılara ve ailelerine yönelik manevi bakım da sunulmaktadır.
Ancak, B) “Ötenazi talebine olumlu cevap verme” seçeneği, Birleşik Krallık’ta yasal olarak uygulanmayan bir uygulamadır. Ötenazi, Birleşik Krallık’ta yasal olarak izin verilen bir uygulama değil ve belediyelerin sunduğu bir hizmet olmaktan uzaktır. Bu nedenle, Londra Barnet Belediyesi tarafından sunulan bir bakım hizmeti olmadığı için doğru cevap şudur:
B) Ötenazi talebine olumlu cevap verme.

Bakım ve Sosyal Hizmet

sosyal hizmetler Telegram Sosyal Hizmetler

İnsan Hakları, Çokkültürlülük ve Bakım

Editor

Editör

error: Kopyalamaya Karşı Korumalıdır!