auzefDin ve Toplumsosyoloji

Din ve Toplum Vize Deneme Sınavı -1

Din ve Toplum Vize Deneme Sınavı -1

#1. Aşağıdaki ifadelerden hangisinde din bir kültürel bakiye olarak ele alınmaktadır?

Cevap : B) Gündelik tavır ve alışkanlıklara yansıyan dini tutum ve davranışlarla yetinmek zamanla dinselliğin kök anlamlarının devre dışı kalmasına yol açmaktadır.

#2. Aşağıdaki ifadelerden hangisi sosyolojik din tanımları arasında yer almaktan uzaktır?

Cevap : E) Din, Tanrıyla insan arasında varlığını sürdüren bir iletişim halini ifade eder.

#3. Aşağıdaki yaklaşımlardan hangisinde Weber’in teorisine atıf yapılmaktadır?

Cevap : D) Yeni dinî hareketlerde etkili olan motivasyonun kaynağı dünyayla uyumlu bir ilişki içinde olmaktır.

#4. Aşağıdaki cümlelerden hangisi anlayıcı yöntem çerçevesinde kurulmuştur?

Cevap : B) Müslüman toplumların geç modernleşmesi Batı toplumlarına eklemlenmek konusunda ciddi
hasarlar üretmiştir.

#5. Aşağıdakilerden hangisi Türkiye’de Din Sosyolojisi çalışmalarının ana yönelimlerini ifade etmekten uzaktır?

Cevap : B) Dindarlık araştırmalarında dinin geri çekileceğine ilişkin beklentiler kadar bu durumu bir sürpriz olarak görenlerin de ilgileri de yer almaktadır.


#6. Aşağıdaki ifadelerden hangisinde dindarlık ve dinsellik belli bir denge içinde yer almaktadır?

Cevap : C) Dindarlığın bireyle, dinselliğin ise toplumsalla olan irtibatı dinin çok farklı boyutlarda hayata katılmasının tipik örnekleri arasında yer almaktadır.

#7. Aşağıdakilerden hangisi Dins Sosyolosinin tarihsel gelişiminde mutlaka anılması gereken isimler arasında yer almaktadır?

Cevap : A) Max Weber

#8. Atmosfer ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?

Cevap : D) Atmosfer basıncı yeryüzünün her yerinde aynıdır.

#9. Aşağıdaki ifadelerden hangisi objektif bir yaklaşımın ürünüdür?

Cevap : A) Toplumun dinî yapısını ele alırken bütün değerlerden, önkabul ve yaklaşımlardan uzaklaşmak ve gerçekliği olduğu gibi görmeye hazır olmak gerekir.

#10. Aşağıdaki cümlelerden hangisi açıklayıcı yöntem çerçevesinde kurulmuştur?

Cevap : A) İslam toplumlarındaki mevcut kargaşanın nedeni bu toplumların gerici söylemlerle ilişki içinde olmalarından kaynaklanır.


#11. Aşağıdakilerden hangisi Batı Dışı Modernleşme anlayışlarını betimleyen yaklaşımları yansıtmamaktadır?

Cevap : E) Tek bir modernleşmeden söz edilebilir o da Batılı modernleşme tecrübesidir.

#12. Aşağıdakilerden hangisi Comte’un din anlayışını yansıtıcı özellikler taşımaktadır?

Cevap : C) Din, üç safhadan ibaret formülasyon (Üç Hâl Yasası) içinde hayattan çekilmiştir.

#13. Aşağıdakilerden hangisi Marx’ın din söylemini yansıtmaktadır?

Cevap : B) Din toplumda var olan yapısal eşitsizlikleri olumlayan bir rol üstlenir.

#14. Aşağıdaki ifadelerden hangisinde din sosoyolojik bir bakış açısıyla tanımlanmamaktadır?

Cevap : D) Din, Allah’ın insanlara bir sunduğu manevi bir ikramdır.

#15. Aşağıdakilerden hangisi Din Sosyolojisinin konuları arasında yer almamaktadır?

Cevap : D) Dindarlığın niteliğinin değerlendirilmesi


#16. Aşağıdakilerden hangisi İlahiyat Fakültelerinde gerçekleştirilen Din Sosyolojisi çalışmalarını yansıtmaktan uzaktır?

Cevap : C) Din Sosyolojisi çalışmalarında dinin içinden gelen bir bakış açısıyla hareket etmek gerçekliği doğru anlamak konusunda tek başına ciddi katkılar sunmaktadır.

#17. Aşağıdaki ifadelerden hangisinde din ve sosyal gerçeklik teması uygun bir şekilde yansıtılmaktadır?

Cevap : A) Din sosyal gerçeklik içinde mevcut süreçleri etkileyen ve bu süreçlerden etkilenen bir form içinde varlığını sürdürmektedir.

#18. Aşağıdaki ifadelerden hangisinde dine sosyolojik bir bakış açısıyla yaklaşılmaktadır?

Cevap : C) Din toplumsal fenomendir.

TESTi BiTiR, PUANINI GÖR

SONUÇ

-
Share your score!
Tweet your score!
Share to other

HD Quiz powered by harmonic design

Din ve Toplum Vize Deneme Sınavı -1

1. Aşağıdaki ifadelerden hangisinde dine sosyolojik bir bakış açısıyla yaklaşılmaktadır?

A) Din kişinin Allah’la olan manevi ilişkisidir.
B) Din kişinin Tanrı’ya teslimiyeti ve onun buyruklarına sadakatle uymasıdır.
C) Din toplumsal fenomendir.
D) Dinde aslolan Allah korkusudur.
E) Dinler hak ve batıl olmak üzere iki kategoride ele alınabilir.

Cevap : C) Din toplumsal fenomendir.

2. Aşağıdaki ifadelerden hangisinde din sosoyolojik bir bakış açısıyla tanımlanmamaktadır?

A) Din kutsalın tecrübesidir.
B) Din halkın afyonudur.
C) Din, toplumun kendine duyduğu saygının ifadesidir.
D) Din, Allah’ın insanlara bir sunduğu manevi bir ikramdır.
E) Toplumun olduğu yerde din de vardır.

Cevap : D) Din, Allah’ın insanlara bir sunduğu manevi bir ikramdır.

3. Aşağıdaki ifadelerden hangisinde din ve sosyal gerçeklik teması uygun bir şekilde yansıtılmaktadır?

A) Din sosyal gerçeklik içinde mevcut süreçleri etkileyen ve bu süreçlerden etkilenen bir form içinde varlığını sürdürmektedir.
B) Din ancak bir sosyal gerçeklik içinde kendine bir yol bulmaktadır.
C) Dinin sosyal gerçeklik içindeki yeri daha çok siyasal tutum alışlarla ilgili ve sınırlıdır.
D) Her din gündelik hayata bütünlüklü bir maneviyat disiplini iddiasıyla katılmaktadır.
E) Sosyal gerçeklik dünyası modern yaşam kriterleriyle uyum içinde olmaya başladığında din hayattan çekilmekte ve görünmez olmaktadır.

Cevap : A) Din sosyal gerçeklik içinde mevcut süreçleri etkileyen ve bu süreçlerden etkilenen bir form içinde varlığını sürdürmektedir.

4. Aşağıdaki ifadelerden hangisinde dindarlık ve dinsellik belli bir denge içinde yer almaktadır?

A) Dindarın manevi dünyasının gelişimi onun gündelik gerçeklik içinde yer almasını gerektirir.
B) Dinsel gerçeklik daha çok gündelik hayat pratiklerinde kendine bir yer bulabilmektedir.
C) Dindarlığın bireyle, dinselliğin ise toplumsalla olan irtibatı dinin çok farklı boyutlarda hayata katılmasının tipik örnekleri arasında yer almaktadır.
D) Din alanının laiklik ve sekülerlik bağlamında tartışılması daha çok onun dinsellik bağlamındaki takdimleriyle ilgilidir.
E) Radikal modernleşme süreçlerinde dindarlık bir dereceye kadar kabul görürken dinselliğe karşı her zaman daha çekingen davranıldığı gözlenmektedir.

Cevap : C) Dindarlığın bireyle, dinselliğin ise toplumsalla olan irtibatı dinin çok farklı boyutlarda hayata katılmasının tipik örnekleri arasında yer almaktadır.

5. Aşağıdaki ifadelerden hangisinde din bir kültürel bakiye olarak ele alınmaktadır?

A) Müslümanların dinsel gereklilikleri yerine getirebilmeleri için dinî kurumların varlığına ihtiyaç duyulmaktadır.
B) Gündelik tavır ve alışkanlıklara yansıyan dini tutum ve davranışlarla yetinmek zamanla dinselliğin kök anlamlarının devre dışı kalmasına yol açmaktadır.
C) Dinî kurumların geleceği söz konusu yapıların kökleşmesiyle ve sosyal hayatta meşrulaşmalarıyla yakından bağlantılıdır.
D) Bugün pek çok insan dinle kurduğu irtibatı sadece dinî gün ve gecelere hasredilmiş bir ilgiyle sürdürmektedir.

Cevap : B) Gündelik tavır ve alışkanlıklara yansıyan dini tutum ve davranışlarla yetinmek zamanla dinselliğin kök anlamlarının devre dışı kalmasına yol açmaktadır.

6. Aşağıdakilerden hangisi Dins Sosyolosinin tarihsel gelişiminde mutlaka anılması gereken isimler arasında yer almaktadır?

A) Max Weber
B) Voltaire
C) İmmanuel Kant
D) Erzurumlu İbrahim Hakkı
E) Sigmund Freud

Cevap : A) Max Weber

7. Aşağıdakilerden hangisi Comte’un din anlayışını yansıtıcı özellikler taşımaktadır?

A) Din, kutsalın tecrübesidir.
B) Dinî hayat ekonomik faaliyetlerin etkisi altında şekillenmektedir.
C) Din, üç safhadan ibaret formülasyon (Üç Hâl Yasası) içinde hayattan çekilmiştir.
D) Modern insanın din algısı değişmektedir.
E) Din toplumsal birliğin mücessem şeklidir.

Cevap : C) Din, üç safhadan ibaret formülasyon (Üç Hâl Yasası) içinde hayattan çekilmiştir.

8. Aşağıdaki ifadelerden hangisi sosyolojik din tanımları arasında yer almaktan uzaktır?

A) Din toplumsal faaliyet alanları içinde temel yapılandırıcı olarak fonksiyon icra eder.
B) Din toplumdaki eşitsizlikleri meşrulaştıran bir üst yapı kurumudur.
C) Modern toplumlarda din ancak bir kültürel form olarak ele alınmaktadır.
D) Geleneksel toplumlarda din bireyin manevi dünyasında olduğu kadar toplumsal statüsünün oluşumunda da etkili bir rol sahibidir.
E) Din, Tanrıyla insan arasında varlığını sürdüren bir iletişim halini ifade eder.

Cevap : E) Din, Tanrıyla insan arasında varlığını sürdüren bir iletişim halini ifade eder.

9. Aşağıdakilerden hangisi Marx’ın din söylemini yansıtmaktadır?

A) Din toplumsal birliğin ifadesidir.
B) Din toplumda var olan yapısal eşitsizlikleri olumlayan bir rol üstlenir.
C) Kapitalizmin doğmasında Protestan dindarlığının belirleyiciliği tartışımaz derecede yüksek olmuştur.
D) İslam toplumlarında yerleşik dinî yapıların çözümlenmesinde Marx’ın katkısı mevcut durumu yeterli ölçüde yansıtmaktan uzaktır.
E) Dini devre dışı bırakmayı önceleyen yaklaşımlar içinde er alan kimi sosyal teoriler Marx’tan da esinlenmiş olmalıdırlar.

Cevap : B) Din toplumda var olan yapısal eşitsizlikleri olumlayan bir rol üstlenir.

10. Aşağıdaki yaklaşımlardan hangisinde Weber’in teorisine atıf yapılmaktadır?

A) Kayseri’de çoğu dindar müslüman müteşebbislerin başarılı bir şekilde ortaya koyduğu iktisadi faaliyet geçmişte Protestanlıkla Kapitalizm arasındaki ilişkiyi hatırlatmaktadır.
B) Ekonomi, din dahil pek çok kurumun toplumsal yapı ve rolünü derinden etkilemektedir.
C) İslam toplumlarında kimi modernleşmeci yaklaşımlar dinin er ya da geç toplumsal yaşamla irtibatının kesileceğine dair bir yaklaşımı benimsemişlerdir.
D) Yeni dinî hareketlerde etkili olan motivasyonun kaynağı dünyayla uyumlu bir ilişki içinde olmaktır.
E) Toplumsal meşruiyetin önemine dinî kimlik taleplerinde pek fazla ihtiyaç duyulmamaktadır.

Cevap : D) Yeni dinî hareketlerde etkili olan motivasyonun kaynağı dünyayla uyumlu bir ilişki içinde olmaktır.

11. Aşağıdakilerden hangisi Din Sosyolojisinin konuları arasında yer almamaktadır?

A) Dinin toplumsal fonksiyonları
B) Dinî kurum ve yapılar
C) Dindarlığın toplumsal yansımaları
D) Dindarlığın niteliğinin değerlendirilmesi
E) Dinî hayatın görünürlük düzeyleri

Cevap : D) Dindarlığın niteliğinin değerlendirilmesi

12. Aşağıdaki cümlelerden hangisi açıklayıcı yöntem çerçevesinde kurulmuştur?

A) İslam toplumlarındaki mevcut kargaşanın nedeni bu toplumların gerici söylemlerle ilişki içinde olmalarından kaynaklanır.
B) Doğu toplumlarının kendi modernleşme deneyimlerini hangi ölçülerde yaşadıklarını öğrenmenin yolu doğrudan orada yaşayan özneleri idrak etmekten geçer.
C) Türk modernleşmesinde din, Doğuyla Batı toplumları arasında yaşanan buhranlara bağlı bir şekilde popüler yaklaşımların etkisi altında değerlendirilmektedir.
D) Bugün tüm dünyada dikkat çekici bir yoğunluk içinde gerçekleşen dinî hareketliliğin sosyolojik boyutları önyargı ve dışlayıcı bir bakış açılarıyla çözümlenemez.
E) Türk toplumunun dinsel ilgi ve yönelimlerinin çeşitlilik içermesi referans alanlarının çokluğuyla da yakından ilgili gibidir.

Cevap : A) İslam toplumlarındaki mevcut kargaşanın nedeni bu toplumların gerici söylemlerle ilişki içinde olmalarından kaynaklanır.

13. Aşağıdaki cümlelerden hangisi anlayıcı yöntem çerçevesinde kurulmuştur?

A) Musevilik araştırmaları çerçevesinde eğer Yahudi toplumunun kimlik ve kişilik örüntülerine odaklanılacaksa yapılacak şey sadece Kitabi verilerden hareket etmektir.
B) Müslüman toplumların geç modernleşmesi Batı toplumlarına eklemlenmek konusunda ciddi hasarlar üretmiştir.
C) Kilisenin işbirlikçi yapısı Marx’ın çözümlemelerinde etkileyici olmuştur.
D) İbn Haldun toplum analizlerini İslam’ın temel referanslarını doğrulayıcı bir şekilde kurguladığı için nesnel bir çözümleme yaptığı düşünülemez.
E) Dinsel yapı ve kurumları ele alırken onların şimdiki hâllerine odaklanmakla yetinmeksizin, tarihsel, kültürel ve entelektüel kodlarına da bakmak gerekecektir.

Cevap : B) Müslüman toplumların geç modernleşmesi Batı toplumlarına eklemlenmek konusunda ciddi
hasarlar üretmiştir.

14. Atmosfer ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?

A) Kalınlığı Ekvator’da fazla, kutuplarda incedir.
B) Yerden yükseldikçe yoğunluğu azalır.
C) Çeşitli gazlardan oluşur.
D) Atmosfer basıncı yeryüzünün her yerinde aynıdır.
E) Saydam, kokusuz, renksiz ve tatsız bir yapıya sahiptir.

Cevap : D) Atmosfer basıncı yeryüzünün her yerinde aynıdır.

15. Aşağıdaki ifadelerden hangisi objektif bir yaklaşımın ürünüdür?

A) Toplumun dinî yapısını ele alırken bütün değerlerden, önkabul ve yaklaşımlardan uzaklaşmak ve gerçekliği olduğu gibi görmeye hazır olmak gerekir.
B) Ne kadar dikkat edilirse edilsin objektif olma kaygısı fantastik bir hedef olmanın ötesinde hiçbir değer ifade etmeyecektir.
C) Toplumun dinî ilgi ve yönelimlerini anlamak için yazılı metinlerle sınırlı dikkatle yetinmek gerekir.
D) Ne kadar özen gösterilirse gösterilsin dindarın toplumsal dünyasına nüfuz etmek imkânsızdır.
E) Toplumda olup biteni çözümlemenin biricik yolu o yapının içinde varlığını sürdürenlere ulaşmaktır.

Cevap : A) Toplumun dinî yapısını ele alırken bütün değerlerden, önkabul ve yaklaşımlardan uzaklaşmak ve gerçekliği olduğu gibi görmeye hazır olmak gerekir.

16. Aşağıdakilerden hangisi Türkiye’de Din Sosyolojisi çalışmalarının ana yönelimlerini ifade etmekten uzaktır?

A) Türkiye’de din alanına ilişkin sosyolojik araştırmalarda laik ve seküler hedeflerin belirleyiciliği dikkat çekicidir.
B) Dindarlık araştırmalarında dinin geri çekileceğine ilişkin beklentiler kadar bu durumu bir sürpriz olarak görenlerin de ilgileri de yer almaktadır.
C) Din Sosyolojisi çalışmalarında Batılı bilimsel tecrübelerden hareket etmek nesnel çalışma ortaya koymak açısından oldukça önemlidir.
D) Dinin toplumsal konumunu ele alırken yaşanılan tarihi tecrübeyi ve zihniyet yapılarını dikkate almak gerekir.
E) Dinin objektif koşullarda ele alınması sadece verili durumu değil araştırmacının bilimsel ve ahlaki önceliklerini de hesaba katmayı gerektirir.

Cevap : B) Dindarlık araştırmalarında dinin geri çekileceğine ilişkin beklentiler kadar bu durumu bir sürpriz olarak görenlerin de ilgileri de yer almaktadır.

17. Aşağıdakilerden hangisi İlahiyat Fakültelerinde gerçekleştirilen Din Sosyolojisi çalışmalarını yansıtmaktan uzaktır?

A) Din Sosyolojisi çalışmalarında dinin sosyal gerçekliği ihmal edilmemektedir.
B) İlahiyat alanında din konusunun bütünlüklü bir şekilde ele alınıyor olması ortaya konan çalışmaların verimliliğini daha da artırmaktadır.
C) Din Sosyolojisi çalışmalarında dinin içinden gelen bir bakış açısıyla hareket
etmek gerçekliği doğru anlamak konusunda tek başına ciddi katkılar sunmaktadır.
D) İlahiyat dışı alanlarda gerçekleştirilen çalışmaların en büyük zaafı birer olay/olgu olarak resmedilen dini gerçekliğin kendi entelektüel zemininin çoklukla ihmal edilmesidir.
E) Din Sosyolojisi çalışmalarında ilahiyatçı tecrübenin bilgi boyutu üzerinden sunduğu katkı gözardı edilemez.

Cevap : C) Din Sosyolojisi çalışmalarında dinin içinden gelen bir bakış açısıyla hareket etmek gerçekliği doğru anlamak konusunda tek başına ciddi katkılar sunmaktadır.

18. Aşağıdakilerden hangisi Batı Dışı Modernleşme anlayışlarını betimleyen yaklaşımları yansıtmamaktadır?

A) Müslüman toplumların modernleşme deneyimi Batı toplumlarıyla aynı düzenek içinde gelişmez.
B) Doğu toplumları Batı’yla aynı sosyo-kültürel temellere dayanmadığı için asla modernleşemez.
C) Modernleşmenin Doğulu ve Batılı pratikler arasından karlılaştırmalı bir değerlendirmesi yapıldığında ikisinin de aynı prosedirlere bağlı olarak işlemediği açıkça görülür.
D) Batı dışı modernleşmenin temel motivasyonları arasında kompleks ve kendini küçük görme gibi eğilimler etkili olmaktadır.
E) Tek bir modernleşmeden söz edilebilir o da Batılı modernleşme tecrübesidir.

Cevap : E) Tek bir modernleşmeden söz edilebilir o da Batılı modernleşme tecrübesidir.

Din ve Toplum Vize Deneme Sınavı -1

Auzef Sosyoloji
Telegram Sosyoloji

Din ve Toplum Vize Deneme Sınavı -1

Editor

Editör

error: Kopyalamaya Karşı Korumalıdır!