auzefDin ve Toplumsosyoloji

Din ve Toplum Vize Deneme Sınavı -2

Din ve Toplum Vize Deneme Sınavı -2

#1. Aşağıdaki açıklamalardan hangisi “Kilise”yi tanımlamakta yeterli sayılabilecek bir perspektife sahip olmaktan uzaktır?

Cevap : B) Müslümanlar için Cami neyse Hristiyanlar için dekilise odur.

#2. “Dinlerin temasa geçtiği yapılar içinde özünü yitirmesi, içine katıldığı toplumun müdahalesiyle baş edemeyip müntesiplerinin dinin kendi özgün iddia ve önerilerinden, yaşam tarzlarından vazgeçmesi pekâlâ mümkündür.” Aşağıdakilerden hangisinde bu ifadede yer alan tehlikeye işaret edilmektedir?

Cevap : E) Hepsi

#3. “Din toplumdan bağımsız ve onun işleyişinden kopuk bir gerçeklik üretemez.” Bu cümle aşağıdaki başlıklardan hangisiyle doğrudan ilgili bir anlam ifade etmektedir?

Cevap : E) Din ve Toplumsal Yapı

#4. “İslamı asrın idrakine söyletmek” ifadesi aşağıdakilerden hangisiyle doğrudan ilişkilidir?

Cevap : E) İhya, tecdid ve ıslah

#5. Aşağıdakiler cümlelerde hangisinde “ümmet” kavramı “siyasi” anlamda kullanılmıştır?

Cevap : C) Ümmetin birlik ve beraberliğine ilişkin yakıcı sorunlar Müslümanları uluslararası düzeyde siyasi platformlar oluşturmaya zorlamaktadır.


#6. Aşağıdakilerden hangisi “mezhep farklılaşmaları” çerçevesinde değerlendirilemez?

Cevap : B) Herhangi bir mezhebe bağlı olmadan da dindar olmak mümkündür.

#7. Aşağıdakilerden hangisinde “Kültürel Müslümanlık” formuna yer verilmemektedir?

Cevap : D) Her din kendi müktesebatıyla müntesiplerinin duyarlılığını sık sık buluşturan bir dikkat içinde yenilenme ihtiyacı duymaktadır.

#8. Aşağıdaki kavramlardan hangisi din ve siyaset bağlamında değerlendirilemez?

Cevap : E) Gelenek

#9. Aşağıdakilerden hangisi dinin toplumsal yapı içindeki yerini yansıtmaktadır?

Cevap : B) Geleneksel toplumlarda dinin içine katılmadığı ya da bir vaziyet almadığı hiçbir şey söz konusu değildir.

#10. “Zihniyet”, “epistemoloji”, “paradigma” ve “zamanın ruhu” gibi kavramlar aşağıdaki ifadelerden hangisiyle doğru bir şekilde ilişkilendirilebilir?

Cevap : A) Toplumsal değişmenin arka planındaki yapılar ele alınmadan değişimin yönünü tesbit etmek zordur.


#11. “Din Sosyolojisi açısından bakıldığında öne çıkan temel ilgi noktası toplumun dinî davranışlarına yön veren bilgilerin hangi kanallardan geldiği ve nasıl bir insan yetiştirme düzeneğiyle kişiye ulaştığı sorusuyla başlamaktadır” cümlesinde aşağıda yer alan kurumlardan hangisine işaret edilmektedir?

Cevap : A) Eğitim

#12. Dinî hayatın küçümsenmeyecek bir bölümü aile içinde gerçekleşmektedir.” Bu ifadeden aşağıdakilerden hangisi çıkarsanamaz?

Cevap : D) Din hakkındaki bilgilerin derinleşmesinde ailenin fonksiyonu tartışılmazdır.

#13. Aşağıdakilerden hangisinde millet kavramı nation anlamında kullanılmıştır?

Cevap : B) Milliyetçi söylemlerde kullanılan millet kavramının temel bileşenleri arasında kan bağı, ırk ya da soy bağı bulunmaktadır.

#14. Aşağıdakilerden hangisi tekke ve zaviyelerin temel işlevleriyle ilgilidir?

Cevap : E) Tekke ve zaviyelerde şeyhin nezaretinde sufiler, İslami gelenek içinde ahlaki bir disipline tabi olmaktadırlar.

#15. Hz. Muhammed’in Medine’ye hicretini müteakiben orada yaşayanlarla gerçekleştirdiği sözleşmenin (Medine Sözleşmesi) hukuksal anlamı aşağıdakilerden hangisiyle örtüşmemektedir?

Cevap : E) Medine Sözleşmesinde Müslümanlarla diğer inanç grupları din bağlamında değil toplumsal
katılım ve statü çerçevesinde bir araya gelmişlerdi.


TESTi BiTiR, PUANINI GÖR

SONUÇ

-
Share your score!
Tweet your score!
Share to other

HD Quiz powered by harmonic design

Din ve Toplum Vize Deneme Sınavı -2

1. Aşağıdakiler cümlelerde hangisinde “ümmet” kavramı “siyasi” anlamda kullanılmıştır?

A) İslam ümmetinden olmak, dünyanın her yerindeki Müslümanların sorunlarına dikkat kesilmeyi zorunlu kılmaktadır.
B) Ümmet-i Muhammed’in mevcut hâli üzerine üretilen metinlerin çoğunda Batı karşısında edilgin bir konuma sürüklenen bir dünyanın tecrübelerine yer verilmektedir.
C) Ümmetin birlik ve beraberliğine ilişkin yakıcı sorunlar Müslümanları uluslararası düzeyde siyasi platformlar oluşturmaya zorlamaktadır.
D) Hz. Muhammed’in ümmetinden olanlar onun manevi mirasını saygıyla anarlar.
E) Her bir Peygamber kendi ümmetine içinde yaşadığı şartları dikkate alan bir şeriat vaz’etmiştir.

Cevap : C) Ümmetin birlik ve beraberliğine ilişkin yakıcı sorunlar Müslümanları uluslararası düzeyde siyasi platformlar oluşturmaya zorlamaktadır.

2. Aşağıdakilerden hangisinde millet kavramı nation anlamında kullanılmıştır?

A) İslami terminolojide kullanılan millet kavramı kaynağını Kur’an ve Sünnetten almaktadır.
B) Milliyetçi söylemlerde kullanılan millet kavramının temel bileşenleri arasında kan bağı, ırk ya da soy bağı bulunmaktadır.
C) Millet kavramının geleneksel kullanımında din bütünleşme siyasetinin güçlü bir ögesidir.
D) Müslümanlar kendilerini Hz. İbrahim’in milleti olarak görürler.
E) Osmanlı milletler sisteminde her millet kendi dinsel tabiiyetine göre değerlendirilirdi.

Cevap : B) Milliyetçi söylemlerde kullanılan millet kavramının temel bileşenleri arasında kan bağı, ırk ya da soy bağı bulunmaktadır.

3. Aşağıdaki açıklamalardan hangisi “Kilise”yi tanımlamakta yeterli sayılabilecek bir perspektife sahip olmaktan uzaktır?

A) Laik devlet düzeninde Kiliselerin yeri her zaman netameli olmuştur.
B) Müslümanlar için Cami neyse Hristiyanlar için dekilise odur.
C) Bir Kiliseye mensup olmak gerçekte farklı bir Hristiyanlık algısına sahip olmak demektir.
D) Kiliselerin statüsü din ve devlet arasındaki ilişkilerden etkilenmektedir.
E) Batı’da Din Sosyolojisi araştırmalarının çoğunda Kiliseye devamlılık oranları üzerinden sekülerleşme analizleri yapılmaktadır.

Cevap : B) Müslümanlar için Cami neyse Hristiyanlar için dekilise odur.

4. Aşağıdakilerden hangisi “mezhep farklılaşmaları” çerçevesinde değerlendirilemez?

A) Müslüman toplumlarda mezhep kavramı inanç ve uygulama alanlarındaki farklılaşmaları yansıtır.
B) Herhangi bir mezhebe bağlı olmadan da dindar olmak mümkündür.
C) İdeal tip olarak Kilise ile mezhep arasında bir hayli farklılık vardır.
D) Mezhep farklılıkları temel dinî referansların yorumlanmasına ilişkin görüş ayrılıklarından kaynaklanır.
E) Katoliklik, Ortodoksluk ve Protestanlık Hristiyan dünyasındaki en derin ayrışmaları ifade eder.

Cevap : B) Herhangi bir mezhebe bağlı olmadan da dindar olmak mümkündür.

5. Aşağıdakilerden hangisi tekke ve zaviyelerin temel işlevleriyle ilgilidir?

A) Tekke ve zaviyelerin yozlaşması ve amaçları dışında kullanılmaya başlanması Cumhuriyet idarecilerinin önlem almasına yol açmıştır.
B) Tekke ve zaviyeler tasavvufi gelenek içinde oluşmuş mistik yapılanmalardır.
C) Tekke ve zaviyeler sanat, edebiyat ve müzik gibi alanlardaki etkinliklere ev sahipliği yaparak öncü roller üstlenmiştir.
D) Tekke ve zaviyeler geleneksel mimarinin en zarif örnekleri arasında yer almaktadır.
E) Tekke ve zaviyelerde şeyhin nezaretinde sufiler, İslami gelenek içinde ahlaki bir disipline tabi olmaktadırlar.

Cevap : E) Tekke ve zaviyelerde şeyhin nezaretinde sufiler, İslami gelenek içinde ahlaki bir disipline tabi olmaktadırlar.

6. Aşağıdakilerden hangisi dinin toplumsal yapı içindeki yerini yansıtmaktadır?

A) İnsanlar ibadetlerini düzenli olarak yerine getirirken son derece mutlu ve mutmaindirler.
B) Geleneksel toplumlarda dinin içine katılmadığı ya da bir vaziyet almadığı hiçbir şey söz konusu değildir.
C) Dindarın kişiliğinin şekillenmesinde dinî ritüel ve faaliyetlerin rolü dışlanamaz.
D) Dinî kurumların ortaya çıkmasında sosyo-politik olaylar da etki sahibidir.
E) Kimi laik devlet uygulamalarında din özüne müdahale edilebilir bir yapı olarak görülmektedir.

Cevap : B) Geleneksel toplumlarda dinin içine katılmadığı ya da bir vaziyet almadığı hiçbir şey söz konusu değildir.

7. “Din toplumdan bağımsız ve onun işleyişinden kopuk bir gerçeklik üretemez.” Bu cümle aşağıdaki başlıklardan hangisiyle doğrudan ilgili bir anlam ifade etmektedir?

A) Din ve Toplumsal Değişme
B) Din ve Toplumsal Tabakalaşma
C) Din ve Otorite
D) Din ve Yabancılaşma
E) Din ve Toplumsal Yapı

Cevap : E) Din ve Toplumsal Yapı

8. “Zihniyet”, “epistemoloji”, “paradigma” ve “zamanın ruhu” gibi kavramlar aşağıdaki ifadelerden hangisiyle doğru bir şekilde ilişkilendirilebilir?

A) Toplumsal değişmenin arka planındaki yapılar ele alınmadan değişimin yönünü tesbit etmek zordur.
B) Toplumun dinî tercihlerinin gündelik hayata yansıma biçimleri değişimin ağırlıklı noktalarını yansıtıcı özellikler taşımaktadır.
C) Toplumsal yapının restorasyonunda dine atıflar dikkat çekicidir.
D) Toplumsal yapıyı çözümlerken onun geçmişten gelen bakiyesinden çok tahayyülüne bakmak gerekir
E) Toplumsal tabakalaşma bir gelenek içinde şekillenir ve onu değiştirmek için gelenekle çatışmaya girmek zorunludur.

Cevap : A) Toplumsal değişmenin arka planındaki yapılar ele alınmadan değişimin yönünü tesbit etmek zordur.

9. “İslamı asrın idrakine söyletmek” ifadesi aşağıdakilerden hangisiyle doğrudan ilişkilidir?

A) Güncelleme
B) Çağdaşlaşma
C) Reformasyon
D) Modernleşme
E) İhya, tecdid ve ıslah

Cevap : E) İhya, tecdid ve ıslah

10. “Dinlerin temasa geçtiği yapılar içinde özünü yitirmesi, içine katıldığı toplumun müdahalesiyle baş edemeyip müntesiplerinin dinin kendi özgün iddia ve önerilerinden, yaşam tarzlarından vazgeçmesi pekâlâ mümkündür.” Aşağıdakilerden hangisinde bu ifadede yer alan tehlikeye işaret edilmektedir?

A) Yabancılaşma
B) Anomi
C) Lümpenleşme
D) Yozlaşma
E) Hepsi

Cevap : E) Hepsi

11. Dinî hayatın küçümsenmeyecek bir bölümü aile içinde gerçekleşmektedir.” Bu ifadeden aşağıdakilerden hangisi çıkarsanamaz?

A) Kişinin dinî toplumsallaşma süreçleri ailede başlar.
B) Dinî ilgi ve yönelimlerin kurucu kodları ailede öğrenilir.
C) Sağlıklı bir şekilde işlemeyen aile yapıları dinselliğin iç tutarlılığını da zedeleyici etkiler yaratır.
D) Din hakkındaki bilgilerin derinleşmesinde ailenin fonksiyonu tartışılmazdır.
E) Dinî hayat farklı ilgileriyle dinselliği içselleştiren geniş bir aileler toplamından güç almaktadır.

Cevap : D) Din hakkındaki bilgilerin derinleşmesinde ailenin fonksiyonu tartışılmazdır.

12. “Din Sosyolojisi açısından bakıldığında öne çıkan temel ilgi noktası toplumun dinî davranışlarına yön veren bilgilerin hangi kanallardan geldiği ve nasıl bir insan yetiştirme düzeneğiyle kişiye ulaştığı sorusuyla başlamaktadır” cümlesinde aşağıda yer alan kurumlardan hangisine işaret edilmektedir?

A) Eğitim
B) Hukuk
C) Siyaset
D) Kültür
E) Ahlak

Cevap : A) Eğitim

13. Aşağıdakilerden hangisinde “Kültürel Müslümanlık” formuna yer verilmemektedir?

A) Müslümanlık anlayışını bir aidiyet, kimlik ve mensubiyet duygusu içinde anlamak gerekir.
B) Yeni zamanların ruhu içinde din artık inanç ve ritüel düzeyinde değil duygu temelinde anlaşılmalıdır.
C) Kültürel temsiller içinde din bir dizi alışkanlık, adet ve gelenek formunda toplumla buluşmaktadır.
D) Her din kendi müktesebatıyla müntesiplerinin duyarlılığını sık sık buluşturan bir dikkat içinde yenilenme ihtiyacı duymaktadır.
E) Kültürel Müslümanlık tercihinde bulunanlar nezdinde din hiçbir manevi yaptırım öngörmemektedir.

Cevap : D) Her din kendi müktesebatıyla müntesiplerinin duyarlılığını sık sık buluşturan bir dikkat içinde yenilenme ihtiyacı duymaktadır.

14. Hz. Muhammed’in Medine’ye hicretini müteakiben orada yaşayanlarla gerçekleştirdiği sözleşmenin (Medine Sözleşmesi) hukuksal anlamı aşağıdakilerden hangisiyle örtüşmemektedir?

A) Hz. Muhammed, yeni katıldığı bir toplumda İslamın ve Müslümanların varlığını hukuki bir çerçevede garanti altına almayı öncelemiştir.
B) Medine Sözleşmesi ilk İslam kanonu olarak dikkat çekicidir.
C) Medine Sözleşmesinde taraflar arasındaki anlaşmanın merkezinde birlikte yaşama iradesi yer almaktadır.
D) Medine Sözleşmesi aracılığıyla Ensar ve Muhacir hukukun üstünlüğü konusundaki ilkesel yönlerini ortaya koymuşlardır.
E) Medine Sözleşmesinde Müslümanlarla diğer inanç grupları din bağlamında değil toplumsal katılım ve statü çerçevesinde bir araya gelmişlerdi.

Cevap : E) Medine Sözleşmesinde Müslümanlarla diğer inanç grupları din bağlamında değil toplumsal
katılım ve statü çerçevesinde bir araya gelmişlerdi.

15. Aşağıdaki kavramlardan hangisi din ve siyaset bağlamında değerlendirilemez?

A) Egemenlik
B) Meşruiyet
C) İktidar
D) Devlet
E) Gelenek

Cevap : E) Gelenek

Din ve Toplum Vize Deneme Sınavı -2

Auzef Sosyoloji
Telegram Sosyoloji

Din ve Toplum Vize Deneme Sınavı -2

Editor

Editör

error: Kopyalamaya Karşı Korumalıdır!