Din ve Toplum Final Deneme Sınavı -1
Din ve Toplum Final Deneme Sınavı -1
#1. Gündelik hayatta din olgusu aşağıdaki kavramlardan hangisiyle ilişkili değildir?
Cevap : E) Tarım politikaları
#2. “İslami Uyanış” kavramında temel motivasyon aşağıdakilerden hangisi değildir?
Cevap : E) İslami uyanış modern bir fantezidir.
#3. Dinde yenileme fikrinin kökleri aşağıdakilerden hangisine kadar geri götürülebilir?
Cevap : D) Protestan Din Reformu
#4. Aşağıdaki uygulamalardan hangisinde din “paradoksal modernleşme” bağlamında değerlendirilebilir?
Cevap : D) Laikliğin evrensel ölçütlerine bağlı kalma iddiasıyla dinin devlet içinde düşünülmesi mümkündür.
#5. Aşağıdaki siyasi söylemlerden hangisinde dinin devlet içindeki ağırlığının görece daha çok artması arzu edilmektedir?
Cevap : A) Türk-İslam Sentezi
#6. Aşağıdaki isimlerden hangisi modern ihya düşüncesi içinde yer almamaktadır?
Cevap : E) Hasan Basri Çantay
#7. İslam ve modernleşme ilişkileri söz konusu olduğunda aşağıdaki ifadelerden hangisi doğru değildir?
Cevap : C) Müslüman toplumlar modernleşme süreçlerine coşkuyla katılmışlardır.
#8. “Moda, tüketim alışkanlıklarının değişmesi, yeni kentleşme biçimleri, akılcılaştırmanın gündelik hayatı olağanüstü bir şekilde sarsması, bireyselleşmeye yönelik ilgilerde artış, dindarlığın dönüşümü, kimi cemaat yapılarının diğer dinî eğilimleri bloke etmesi, bazı hayalî cemaatlerin ortaya çıkması, özellikle son zamanlarda internetin ve sanal iletişim tekniklerinin çok hızlı bir şekilde yayılmasıyla birlikte ortaya çıkan sıra dışı sosyalleşme dalgaları artık gündelik hayatı kuşatmıştır” ifadesi dikkate alındığında aşağıdakilerden hangisi gerçekçi sayılabilir?
Cevap : D) Modernleşme süreçlerinin harekete geçirdiği pek çok unsur bugün toplumları derinden
etkilemeye devam etmektedir.
#9. Kontrol dışı dinî grup ya da cemaatlerin ortaya çıkmasında aşağıdaki hususlardan hangisi önemsiz bir gerekçe olarak değerlendirilmelidir?
Cevap : A) Devletin din alanına objektif bir şekilde yaklaşımı dinî hayatı rahatlatmaktadır.
#10. Aşağıdakilerden hangisi “içtihat kapısı” kavramına yüklenen siyasi-dinî anlamları içermektedir?
Cevap : E) Hepsi
#11. Aşağıdakilerden hangisi “gündelik hayat” kavramını karşılamak üzere kullanılan bir disiplin alanıdır?
Cevap : B) Etnometodoloji
#12. Aşağıdakilerden hangisi ideal devlet düzeninin din konusunda olması gereken tavrını yansıtmaktadır?
Cevap : A) Din her türlü kontrol ve denetimden uzak bir şekilde devlet aygıtının dışında örgütlenmelidir.
#13. Aşağıdakilerden hangisigündelik hayatta din olgusunu Türkiye özelinde yeniden formüle etmeye yönelik bir düzenleme olarak görülemez?
Cevap : B) Ankara’nın başkent yapılması
#14. Aşağıdakilerden hangisi Diyanet İşleri Başkanlığının görev ve sorumlulukları arasında yer almamaktadır?
Cevap : C) Diyanet İşleri Başkanlığı siyasette rol alarak gerekli bulduğu konularda devlete yön verebilir.
#15. İhya kavramını bugün bilinen anlamıyla aşağıdaki isimlerden ilk kez kim kullanmıştır?
Cevap : A) İmam Gazali
#16. Aşağıdaki ifadelerden hangisinde dinin geleneksel rolüne atıfta bulunulmamaktadır?
Cevap : C) İnanç ve ritüeldeki istikrar geleneksel toplumların özellikleri arasında yer alır.
#17. Aşağıdaki ifadelerden hangisinde kuruluş döneminin Türkiyesine özgü bir laiklik tanımı yapılmaktadır?
Cevap : C) Laiklik din alanının devletin modernleşme politikalarına paralel bir şekilde yeniden düzenlenip yapılanmasıdır.
#18. Türkiye’de dinî hayat söz konusu olduğunda aşağıdakilerden hangisi çok partili siyasal yaşam sürecinin temel ayırıcı nitelikleri arasında yer almaz?
Cevap : E) Çok partili siyasal yaşam sürecinde din devlet kontrolü ve himayesinde varlığını sürdürmeye devam etmiştir.
#19. Gündelik hayat üzerine yapılan incelemelerde din hangi dikotomilerde ele alınmaktadır?
Cevap : E) Hepsi
#20. Aşağıdaki ifadelerden hangisinde sekülerleşme kavramı Türkiye gerçekleriyle uyumlu bir anlama sahiptir?
Cevap : D) Sekülerlikle dinin gündelik hayat içindeki görünürlüğünün azaltılması hatta zayıflatılması hedeflenmektedir.
SONUÇ
HD Quiz powered by harmonic design
1. İslam ve modernleşme ilişkileri söz konusu olduğunda aşağıdaki ifadelerden hangisi doğru değildir?A) İslamın modernlik öncesi sosyo-kültürel yapılarla daha uyumlu olması yeni durumlara intibakını zorlaştırmıştır. Cevap : C) Müslüman toplumlar modernleşme süreçlerine coşkuyla katılmışlardır. |
2. “Moda, tüketim alışkanlıklarının değişmesi, yeni kentleşme biçimleri, akılcılaştırmanın gündelik hayatı olağanüstü bir şekilde sarsması, bireyselleşmeye yönelik ilgilerde artış, dindarlığın dönüşümü, kimi cemaat yapılarının diğer dinî eğilimleri bloke etmesi, bazı hayalî cemaatlerin ortaya çıkması, özellikle son zamanlarda internetin ve sanal iletişim tekniklerinin çok hızlı bir şekilde yayılmasıyla birlikte ortaya çıkan sıra dışı sosyalleşme dalgaları artık gündelik hayatı kuşatmıştır” ifadesi dikkate alındığında aşağıdakilerden hangisi gerçekçi sayılabilir?A) Modernleşme süreci tamamlanmıştır. Cevap : D) Modernleşme süreçlerinin harekete geçirdiği pek çok unsur bugün toplumları derinden
|
3. Aşağıdaki ifadelerden hangisinde kuruluş döneminin Türkiyesine özgü bir laiklik tanımı yapılmaktadır?A) Laiklik din ile devlet ilişkilerinin yeniden tanımlanmasıdır. Cevap : C) Laiklik din alanının devletin modernleşme politikalarına paralel bir şekilde yeniden düzenlenip yapılanmasıdır. |
4. Aşağıdaki ifadelerden hangisinde sekülerleşme kavramı Türkiye gerçekleriyle uyumlu bir anlama sahiptir?A) Sekülerleşme Kıta Avrupasındaki laiklik uygulamalarından farklı bir din-devlet uygulaması öngörür. Cevap : D) Sekülerlikle dinin gündelik hayat içindeki görünürlüğünün azaltılması hatta zayıflatılması hedeflenmektedir. |
5. Aşağıdaki siyasi söylemlerden hangisinde dinin devlet içindeki ağırlığının görece daha çok artması arzu edilmektedir?A) Türk-İslam Sentezi Cevap : A) Türk-İslam Sentezi |
6. Aşağıdakilerden hangisi ideal devlet düzeninin din konusunda olması gereken tavrını yansıtmaktadır?A) Din her türlü kontrol ve denetimden uzak bir şekilde devlet aygıtının dışında örgütlenmelidir. Cevap : A) Din her türlü kontrol ve denetimden uzak bir şekilde devlet aygıtının dışında örgütlenmelidir. |
7. Aşağıdakilerden hangisi Diyanet İşleri Başkanlığının görev ve sorumlulukları arasında yer almamaktadır?A) Diyanet İşleri Başkanlığı toplumu din alanında bilgilendirmekle yükümlüdür. Cevap : C) Diyanet İşleri Başkanlığı siyasette rol alarak gerekli bulduğu konularda devlete yön verebilir. |
8. Kontrol dışı dinî grup ya da cemaatlerin ortaya çıkmasında aşağıdaki hususlardan hangisi önemsiz bir gerekçe olarak değerlendirilmelidir?A) Devletin din alanına objektif bir şekilde yaklaşımı dinî hayatı rahatlatmaktadır. Cevap : A) Devletin din alanına objektif bir şekilde yaklaşımı dinî hayatı rahatlatmaktadır. |
9. Aşağıdaki uygulamalardan hangisinde din “paradoksal modernleşme” bağlamında değerlendirilebilir?A) Din ile devlet bağımsız birer alan olarak kendi gerçeklikleri içinde yer almalıdırlar. Cevap : D) Laikliğin evrensel ölçütlerine bağlı kalma iddiasıyla dinin devlet içinde düşünülmesi mümkündür. |
10. Türkiye’de dinî hayat söz konusu olduğunda aşağıdakilerden hangisi çok partili siyasal yaşam sürecinin temel ayırıcı nitelikleri arasında yer almaz?A) Çok partili siyasal yaşam sürecinde Diyanet İşleri Başkanlığının yetki ve sorumlulukları artırılmıştır. Cevap : E) Çok partili siyasal yaşam sürecinde din devlet kontrolü ve himayesinde varlığını sürdürmeye devam etmiştir. |
11. Aşağıdakilerden hangisi “gündelik hayat” kavramını karşılamak üzere kullanılan bir disiplin alanıdır?A) Teoloji Cevap : B) Etnometodoloji |
12. Gündelik hayat üzerine yapılan incelemelerde din hangi dikotomilerde ele alınmaktadır?A) Eski-Yeni Cevap : E) Hepsi |
13. Aşağıdaki ifadelerden hangisinde dinin geleneksel rolüne atıfta bulunulmamaktadır?A) Geleneksel toplumda din toplumsal eylemlerde temel referans kaynakları arasında yer almaktadır. Cevap : C) İnanç ve ritüeldeki istikrar geleneksel toplumların özellikleri arasında yer alır. |
14. Aşağıdakilerden hangisigündelik hayatta din olgusunu Türkiye özelinde yeniden formüle etmeye yönelik bir düzenleme olarak görülemez?A) Kılık kıyafet devrimi Cevap : B) Ankara’nın başkent yapılması |
15. Gündelik hayatta din olgusu aşağıdaki kavramlardan hangisiyle ilişkili değildir?A) Kültürel bagaj Cevap : E) Tarım politikaları |
16. İhya kavramını bugün bilinen anlamıyla aşağıdaki isimlerden ilk kez kim kullanmıştır?A) İmam Gazali Cevap : A) İmam Gazali |
17. Aşağıdakilerden hangisi “içtihat kapısı” kavramına yüklenen siyasi-dinî anlamları içermektedir?A) İçtihat kapısının kapanması İslam toplumlarda durağanlığın temel nedenleri arasında yer almaktadır. Cevap : E) Hepsi |
18. “İslami Uyanış” kavramında temel motivasyon aşağıdakilerden hangisi değildir?A) Batı karşısında yaşanan kayıplar geleneğe dönerek ancak giderilebilir. Cevap : E) İslami uyanış modern bir fantezidir. |
19. Dinde yenileme fikrinin kökleri aşağıdakilerden hangisine kadar geri götürülebilir?A) Nahda Hareketi Cevap : D) Protestan Din Reformu |
20. Aşağıdaki isimlerden hangisi modern ihya düşüncesi içinde yer almamaktadır?A) Muhamed Abduh Cevap : E) Hasan Basri Çantay |
Din ve Toplum Final Deneme Sınavı -1
Din ve Toplum Final Deneme Sınavı -1