auzefDin ve Toplumsosyoloji

Din ve Toplum Final Deneme Sınavı -2

Din ve Toplum Final Deneme Sınavı -2

#1. “Küreselleşme sayesinde dünyayı hesaba katmadan bir şey yapmak neredeyse bütünüyle imkânsız hâle gelmektedir” Bu cümleden aşağıdaki sonuçlardan hangisi çıkarılamaz?

Cevap : E) Küreselleşmenin gücüne karşı direnç hiçbir şekilde mümkün değildir

#2. Alevi söyleminin siyasallaşması aşağıdaki hangi gerekçelerle ilişkili değildir?

Cevap : C) Kentleşme süreçlerinde diğer dinî ve kültürel topluluklarla aradaki geleneksel mesafenin erimesi.

#3. “Zihniyet”, “epistemoloji”, “paradigma” ve “zamanın ruhu” gibi kavramlar aşağıdaki ifadelerden hangisiyle doğru bir şekilde ilişkilendirilebilir?

Cevap : A) Toplumsal değişmenin arka planındaki yapılar ele alınmadan değişimin yönünü tesbit etmek zordur.

#4. “Seyyit” toplumsal itibarını nereden almaktadır?

Cevap : A) Kutsal bir soydan

#5. Aşağıdakilerden hangisi dinin toplumsal yapı içindeki yerini yansıtmaktadır?

Cevap : B) Geleneksel toplumlarda dinin içine katılmadığı ya da bir vaziyet almadığı hiçbir şey söz konusu değildir.


#6. Aşağıdakilerden hangisi “ayinicemin” özelliklerini yansıtmaktadır?

Cevap : E) Hepsi

#7. Aşağıdaki ifadelerden hangisinde postmodern söylemlerle uyum söz konusudur?

Cevap : B) Hakikatler çoğul ve izafidir.

#8. Aşağıdaki açıklamalardan hangisi “Kilise”yi tanımlamakta yeterli sayılabilecek bir perspektife sahip olmaktan uzaktır?

Cevap : B) Müslümanlar için Cami neyse Hristiyanlar için dekilise odur.

#9. Aşağıdakilerden hangisi “dede”nin toplumsal ve dinî rollerini açıklamaktan uzaktır?

Cevap : D) Dede, bütün karizmasını yaşından ve olgunluğundan almaktadır.

#10. “Şeyh” aşağıdaki disiplinlerden hangisiyle doğrudan ilgilidir?

Cevap : C) Tasavvuf


#11. Aşağıdaki sosyologlardan hangisi “karizma” kavramıyla özellikle ilgilenmiştir?

Cevap : B) Max Weber

#12. Aşağıdakilerden hangisi küreselleşme tartışmalarının parçası değildir?

Cevap : B) Sekülerleşme

#13. Aşağıdakiler cümlelerde hangisinde “ümmet” kavramı “siyasi” anlamda kullanılmıştır?

Cevap : C) Ümmetin birlik ve beraberliğine ilişkin yakıcı sorunlar Müslümanları uluslararası düzeyde siyasi platformlar oluşturmaya zorlamaktadır.

#14. “Molla”nın toplumsal statüsünün kaynağı nedir?

Cevap : D) Geleneksel dinî eğitim kurumlarında yetişmişlik

#15. Aşağdakilerden hangisi Batı’nın İslam’a ilişkin olarak ortaya koyduğu tarihsel etkinlikler arasında yer almaz?

Cevap : D) İslam dünyasının felsefeyle karşılaşması


#16. “İslam dünyası” ifadesi aşağıdakilerden hangisini kapsamamamaktadır?

Cevap : C) Kalıcı olmak şartı aranmaksızın müslümanların yer aldığı her coğrafya İslam dünyası ifadesinin bir parçasıdır.

#17. Aşağıdaki ifadelerden hangisinin statü kavramıyla ilgilidir?

Cevap : E) Hepsi

#18. Dinî hayatın küçümsenmeyecek bir bölümü aile içinde gerçekleşmektedir.” Bu ifadeden aşağıdakilerden hangisi çıkarsanamaz?

Cevap : D) Din hakkındaki bilgilerin derinleşmesinde ailenin fonksiyonu tartışılmazdır.

#19. Aşağıdakilerden hangisi dinî söylem çerçevesi açısından Alevilikle daha yakın bir ilişki içindedir?

Cevap : B) Şiilik

#20. Aşağıdakilerden hangisi Alevilerin geleneksel koşullarını açıklamaktan uzaktır?

Cevap : D) Alevilerin genel toplum içindeki yerleri her zaman saygın bir nüfuz alanı oluşturmuştur.


TESTi BiTiR, PUANINI GÖR

SONUÇ

-
Share your score!
Tweet your score!
Share to other

HD Quiz powered by harmonic design

Din ve Toplum Final Deneme Sınavı -2

1. Aşağıdaki ifadelerden hangisinin statü kavramıyla ilgilidir?

A) Misyon sahibi ulema ağırlığını bilgi ve tutarlılıktan almaktadır.
B) Din adamlarına gösterilen ilgi onların yüklendiği manevi misyonla ilgilidir.
C) Kimi dinî aktörlere atfedilen rol onların sorgusuz sualsiz kabul edilmelerine yol açmaktadır.
D) Dinsel yetkinin kullanımı aynı zihniyet yapılarına tabi olmakla ancak mümkün olabilir.
E) Hepsi

Cevap : E) Hepsi

2. “Şeyh” aşağıdaki disiplinlerden hangisiyle doğrudan ilgilidir?

A) Kelam
B) Fıkıh
C) Tasavvuf
D) Tefsir
E) Hadis

Cevap : C) Tasavvuf

3. “Seyyit” toplumsal itibarını nereden almaktadır?

A) Kutsal bir soydan
B) Dinî bütün kişiliğinden
C) Ekonomik varlığından
D) Siyasi kişiliğinden
E) Hepsi

Cevap : A) Kutsal bir soydan

4. “Molla”nın toplumsal statüsünün kaynağı nedir?

A) Yüce bir soya bağlılık
B) Manevi yetkinlik
C) Sosyo-ekonomik farklılık
D) Geleneksel dinî eğitim kurumlarında yetişmişlik
E) Hepsi

Cevap : D) Geleneksel dinî eğitim kurumlarında yetişmişlik

5. Aşağıdaki sosyologlardan hangisi “karizma” kavramıyla özellikle ilgilenmiştir?

A) Ziya Gökalp
B) Max Weber
C) Şerif Mardin
D) Auguste Comte
E) Antony Giddens

Cevap : B) Max Weber

6. Aşağıdakilerden hangisi dinî söylem çerçevesi açısından Alevilikle daha yakın bir ilişki içindedir?

A) Mutezile
B) Şiilik
C) Sünnilik
D) Şafiilik
E) Nusayrilik

Cevap : B) Şiilik

7. Aşağıdakilerden hangisi Alevilerin geleneksel koşullarını açıklamaktan uzaktır?

A) Aleviler merkezi siyasi otoriteden uzak yerleşim alanlarını tercih etmiştirler.
B) Aleviler hakim toplum nazarında damgalanmış olmaktan her zaman rahatsız olmuşlardır.
C) Aleviler kendi iç düzeneklerine bağlı olarak manevi otoriteleri olarak bilinen “dede”nin etrafında örgütlenmişlerdir.
D) Alevilerin genel toplum içindeki yerleri her zaman saygın bir nüfuz alanı oluşturmuştur.
E) Alevilerin geleneksel yapılarının korunmasında “iç evlilik” ve “musahiplik”in önemi küçümsenemez.

Cevap : D) Alevilerin genel toplum içindeki yerleri her zaman saygın bir nüfuz alanı oluşturmuştur.

8. Alevi söyleminin siyasallaşması aşağıdaki hangi gerekçelerle ilişkili değildir?

A) Alevi vatandaşların kendi kimliklerine ilişkin bir baskının sürekliliğini hissetmeleri.
B) Göçe bağlı hareketliliğin oluşturduğu kimlik kaymaları.
C) Kentleşme süreçlerinde diğer dinî ve kültürel topluluklarla aradaki geleneksel mesafenin erimesi.
D) Alevi toplumunun geleneksel referans sistemiyle sıkı bir ilişkiye geçmeleri
E) Alevi araştırmacı ve yazarların geleneksel dinî otoritelerin (dede) yerini alması.

Cevap : C) Kentleşme süreçlerinde diğer dinî ve kültürel topluluklarla aradaki geleneksel mesafenin erimesi.

9. Aşağıdakilerden hangisi “dede”nin toplumsal ve dinî rollerini açıklamaktan uzaktır?

A) Dede toplumun manevi önderidir.
B) Dede Alevi toplumunun sorunlarının çözümünde yegâne söz sahibidir.
C) Dedenin cemaatten aldığı “hakkullah”, onu kendi toplumuna karşı sorumlu kılmaktadır.
D) Dede, bütün karizmasını yaşından ve olgunluğundan almaktadır.
E) Dedenin geleneksel rolleriyle hesaplaşma arzusunu yansıtan bir dizi eleştiri geleneğin hırpalanmasına yol açmıştır.

Cevap : D) Dede, bütün karizmasını yaşından ve olgunluğundan almaktadır.

10. Aşağıdakilerden hangisi “ayinicemin” özelliklerini yansıtmaktadır?

A) Ayinicende alevi cemaati bir araya gelerek kendi ritüellerini icra etmektedir..
B) Ayinicemler topluluğun manevi rehberi olarak bilinen dede tarafından yönetilmektedir.
C) Ayinicemler dikkatle incelendiğinde onda geleneksel tasavvuf etkinliklerine benzer özelliklere rastlamak mümkündür.
D) Ayinicemler “cem evi”nde icra edilmektedir.
E) Hepsi

Cevap : E) Hepsi

11. “Küreselleşme sayesinde dünyayı hesaba katmadan bir şey yapmak neredeyse bütünüyle imkânsız hâle gelmektedir” Bu cümleden aşağıdaki sonuçlardan hangisi çıkarılamaz?

A) Bilgi ve değer akışı hemen her haneye sirayet etmektedir.
B) Dünya küçük bir köye dönüşmüştür.
C) Artık dünyanın her hani bir yerinde gerçekleşen bir olaya bigane kalmak söz konusu değildir.
D) Küreselleşme sayesinde kimlikler içiçe geçmekte, değerler altüst olmaktadır.
E) Küreselleşmenin gücüne karşı direnç hiçbir şekilde mümkün değildir

Cevap : E) Küreselleşmenin gücüne karşı direnç hiçbir şekilde mümkün değildir

12. Aşağıdaki ifadelerden hangisinde postmodern söylemlerle uyum söz konusudur?

A) Hakikat tektir.
B) Hakikatler çoğul ve izafidir.
C) Gerçeği korumanın yolu başka hakikat iddialarını reddetmekten geçer.
D) Akılcı söylemler dışındaki hakikat arayışlarının hiçbir iddiası makul değildir.
E) Her bir hakikat iddiası bize gerçeğin nihai noktasını gösterme imkânına sahiptir.

Cevap : B) Hakikatler çoğul ve izafidir.

13. “İslam dünyası” ifadesi aşağıdakilerden hangisini kapsamamamaktadır?

A) Müslümanların ağrılıklı olduğu yerler İslam dünyasının parçasıdır.
B) Kültü ve medeniyet unsurlarının kök saldığı yerler İslam dünyası kavramı içinde değerlendirllir.
C) Kalıcı olmak şartı aranmaksızın müslümanların yer aldığı her coğrafya İslam dünyası ifadesinin bir parçasıdır.
D) İslam dünyası kavramının geleneksel tanımlamaları içinde “darü’l-harb” ve “darü’l-İslam” kavramları yer almaktadır.
E) İslam dünyası kavramı dinî ve kültürel köksalmışlıkla ilgilidir.

Cevap : C) Kalıcı olmak şartı aranmaksızın müslümanların yer aldığı her coğrafya İslam dünyası ifadesinin bir parçasıdır.

14. Aşağıdakilerden hangisi küreselleşme tartışmalarının parçası değildir?

A) Sanayi Sonrası Toplum
B) Sekülerleşme
C) Yeni Dünya Düzeni
D) Medeniyetler Çatışması
E) Büyük Orta Doğu Projesi

Cevap : B) Sekülerleşme

15. Aşağdakilerden hangisi Batı’nın İslam’a ilişkin olarak ortaya koyduğu tarihsel etkinlikler arasında yer almaz?

A) Haçlı Seferleri
B) Oryantalizm
C) Sömürgeleştirme
D) İslam dünyasının felsefeyle karşılaşması
E) Küreselleşme

Cevap : D) İslam dünyasının felsefeyle karşılaşması

Auzef Sosyoloji
Telegram Sosyoloji

Din ve Toplum Final Deneme Sınavı -2

Editor

Editör

error: Kopyalamaya Karşı Korumalıdır!