auzefEstetiksosyoloji

Estetik 2021 Final Soruları

Estetik 2021 Final Soruları

Estetik 2021 Final Soruları

1) Aristotales’e göre insani yaratım (poesis) edimini iki türlü günümüzdeki ayrım bağlamında aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru verilmiştir?

A) Şiir ve tarih
B) Epistomoloji
C) Sanat ve ahlak
D) Zanaat ve sanat
E) Tarih ve ahlak

Cevap : D) Zanaat ve sanat

2) ‘’Bilim insanları ………….. ve nesnel doğruların peşindeyken, sanatçı var olan gerçekliği kendi …………. öznelliği ve keyfi iradesi içinde deneyimler ve bize sunar.’’
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

A) Bireysel – toplumsal
B) Evrensel – bireysel
C) Göreli – zorunlu
D) Zorunlu – transendental
E) Evrensel – zorunlu

Cevap : B) Evrensel – bireysel

3) Platon idealar teorisince düşünülür dünya ve duyulur dünya ayrımına giderek sanat ve güzellik anlayışında hangi bakış açısında sahip olmuş olabilir?

A) Dualist
B) Empirist
C) Monist
D) Realist
E) Sensualist

Cevap : A) Dualist

4) Sanatın toplumsal yaşamla, siyasi otoriteyle ve var olan ahlaki ilke ve kurallarla iç içe olması hangi toplum tarzını niteliğidir?

A) Romantik
B) Geleneksel
C) Postmodern
D) Modern
E) Simgesel

Cevap : B) Geleneksel

5) Sanatı bir aynaya, yani görünür dünyayı yansıtan parlak bir yüzeye benzetmekle Platon sanatın hangi yönden değerini düşürmüş olur?

A) Politik
B) Fenomenolojik
C) Bilimsel
D) Ahlaksal
E) Ontolojik

Cevap : E) Ontolojik

6) Romantik ve idealist gelenek açısından güzellik nedir?

A) Nesnel gerçeklikte algılanıp taklit edilerek ortaya konan bir şeydir.
B) Nesnel gerçeklikte var olup duyguları harekete geçiren ve hoşlanma duygusu yaratan şeyin dolaysızca tasvir edilmesidir.
C) Nesnel gerçeklikte hazır bulunan bir şeydir.
D) Nesnel gerçeklikte içkin olup öznenin yalnızca edilgin olarak algılanmasıyla ortaya konan bir şeydir.
E) Nesnel gerçeklikte hazır bulunan değil öznenin çabasıyla yaratılan bir şeydir.

Cevap : E) Nesnel gerçeklikte hazır bulunan değil öznenin çabasıyla yaratılan bir şeydir.

7) Kant estetik terimini “Saf Aklın Eleştirisi”nin Transendental Estetik kısmında ve ardından “Yargı Gücünün Elestirisi”nde ne olarak tanımlar?

A) ” Transendental Estetik” bölümünde kategoriler öğretisi ve “Yargı Gücünün Eleştirisi” nde de duyarlılığın bilgisi olarak tanımlar.
B) “Transendental Estetik” bölümünde güzelim bilgisi ve “Yargı Gücünün Eleştirisi” nde de güzelin öğretisi olarak tanımlar.
C) “Transandantal Estetik” bölümünde algı ve duyumun öğretisi ve “Yargı Gücünün Eleştirisi” nde de yücenin bilgisi olarak tanımlar.
D) “Transandantal Estetik” bölümünde uzan ile uzay öğretisi ve “Yargı Gücünün Eleştirisi”nde de güzelin ve hoş olanın bilgisi olarak tanımlar.
E) “Transandantal Estetik” bölümünde algı ve duyumun öğretisi ve” Yargı Gücünün Eleştirisi”nde de güzelin ve hoş olanın bilimi olarak tanımlar.

Cevap : E) “Transandantal Estetik” bölümünde algı ve duyumun öğretisi ve” Yargı Gücünün Eleştirisi”nde de güzelin ve hoş olanın bilimi olarak tanımlar.

8) Aşağıdakilerden hangisinde Platinous’un varlık hiyerarşisi doğru olarak verilmiştir?

A) Bir – doğa -evren ruhu– madenler – tinsel ruhlar
B) Tinsel ruhlar – tümel ruhlar – akıl- doğa – madde – bir
C) Akıl – evren ruhu – bireysel ruhlar- doğa- bir – madde
D) Madde- duyulur dünya- tinsel dünya- evrik dünya- bir
E) Bir- akıl- Evren ruhu- bireysel ruhlar- duyulur dünya- madde

Cevap : E) Bir- akıl- Evren ruhu- bireysel ruhlar- duyulur dünya- madde

9) Hangi iki filozofta doğru, iyi ve güzel varlık hiyerarşisine göre belirlenir?

A) Sokrates – Aristoteles
B) Platon- Plotinos
C) Aristoteles – Plotinos
D) Sokrates – Platon
E) Augustinus – Anselmu

Cevap : B) Platon- Plotinos

10) Kant’ın Yargı Gücünün Eleştirisi’nde ele alıp incelediği estetik alanın niteliği nedir?

A) Akılsallık, özgürlük ve erekselliğin fenomenal, nesnel düzlemde arandığı bir gerçeklik olmasıdır.
B) Güzellik, iyilik ile doğruluğun evrensel iradeye dayandığı bir alan olmasıdır.
C) Akılsallık, özgürlük ve mekanikliğin öznel iradeye dayandığı bir alan olmasıdır.
D) Akılsallık, güzellik ve erekselliğin Öznel iradeye dayandığı bir alan olmasıdır.
E) Güzellik, yücelik ve sonsuzluğun fenomenal ve nesnel düzlemde arandığı bir gerçeklik olmasıdir.

Cevap : A) Akılsallık, özgürlük ve erekselliğin fenomenal, nesnel düzlemde arandığı bir gerçeklik olmasıdır.

11) Aşağıdakilerden hangisi bir sanat içeriğinin güzelliğini yorumlama biçim çiftlerinden biridir?

A) Maddesel – tinsel
B) Öznel – nesnel
C) Doğrusal – eğrisel
D) Bütünsel – tikel
E) İçeriksel – biçimsel

Cevap : B) Öznel – nesnel

12) Aşağıdaki filozoflardan hangisi bireyselliği aşan bir estetik anlayışını savunur?

A) Locke
B) Empiricus
C) Kant
D) Hume
E) Protagoras

Cevap : C) Kant

13) Sanatsal yaratıcılığın dinamik doğasını kavramak açısından öznellik ve nesnelliğin özsel birliği ya da özdeşlik fikrini savunan filozof aşağıdakilerden hangisidir?

A) Schelling
B) Fichte
C) Baumgarten
D) Kant
E) Hume

Cevap : A) Schelling

14) Estetik sözcüğünün kökeni olan ve duyum ile algı anlamlarına gelen Yunanca kelime aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?

A) Aisthesis
B) Mathesis
C) Doxa
D) Synthesis
E) Nous

Cevap : A) Aisthesis

15) Modern felsefenin önemli bir bileşeni olan İngiliz emperizmi düşünen öznenin öncelikle ne olduğuna işaret eder?

A) Toplumsal özne
B) Algılayan özne
C) Estetik özne
D) Biyolojik özne
E) Ahlaki özne

Cevap : B) Algılayan özne

16) Aristoteles’in metafizikte belirttiği üç temel insani etkinlik olarak bilme, eyleme ve yaratma hangi felsefi alanlara denk düşer diyebiliriz?

A) Bilme-Epistemoloji, Eyleme-Sanat, Yaratma-Tarih
B) Bilme-Estetik, Eyleme-Tarih, Yaratma-Sanat
C) Bilme-Ontoloji, Eyleme-Ahlak, Yaratma-Sanat
D) Bilme-Ahlak, Eyleme-Ontoloji, Yaratma-Epistemoloji
E) Bilme-Metafizik, Eyleme-Sanat, Yaratma-Fizik

Cevap : C) Bilme-Ontoloji, Eyleme-Ahlak, Yaratma-Sanat

Estetik 2021 Final Soruları

17) Bireysellik ve öznelliğin modern çağda estetik ile ilişkisine dair aşağıdaki verilen bilgilerin hangisi yanlıştır?

A) Bireysellik ve öznellik hem genel olarak insanın estetik deneyiminde hem de sanatsal yaratım ve algılama ediminde de çok belirleyicidir.
B) Modern estetik anlayışında algılama ediminde hem algılayan hem de algılanan nesne evrensel bir karakter ve içerikle karşımıza çıkar.
C) Modern felsefe bireysellik ve öznellik vurgusuyla estetik algı ve sanatsal yaratıcılığın önemini bütün yönleriyle ortaya koymuştur.
D) Estetik deneyim ve sanatsal yaratım alanlarında bireysel öznenin kendine özgü karakteri ve yaratıcılığı ön plana çıkmaktadır.
E) Algılama ediminin bir başka belirleyici özelliği öznenin ve öznelliğin ön plana çıkıp nesnel içerik üzerindeki etkisinin daha açık olarak kabul edilmesidir.

Cevap : B) Modern estetik anlayışında algılama ediminde hem algılayan hem de algılanan nesne evrensel bir karakter ve içerikle karşımıza çıkar.

18) Hume’nin güzellik anlayışına ilişkin aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

A) Güzellik göreli ve tikel bir karakter taşır.
B) İdeal ve rasyonel açıdan aşkın evrensel bir estetik değer yargısından söz edebiliriz.
C) Aşkın ve hakiki bir güzellik iddiası temelsizdir.
D) Farklı özneler farklı güzellik değerlerine sahiptir.
E) Güzellik nesnelere göre farklılık gösteren bir içerikle karşımıza çıkar.

Cevap : B) İdeal ve rasyonel açıdan aşkın evrensel bir estetik değer yargısından söz edebiliriz.

19) Genel olarak dinsel düşünüş ve özel olarak tek tanrılı dinlerde estetik bakımından hangi iki değer ve buna bağlı olarak kavramın iç içe geçmesi ve çakışması söz konusudur?

A) Teoloji ve ahlak; yücelik ve kötülük
B) Epistemoloji ve etik; doğruluk ve iyilik
C) Ontoloji ve estetik; gerçeklik ve güzellik
D) Etik ve estetik; iyilik ve güzellik
E) Mantık ve estetik; tutarlılık ve yücelik

Cevap : D) Etik ve estetik; iyilik ve güzellik

20) Hegel’in görüşüne göre ağırlıklı olarak resim, müzik ve şiire yönelen sanat aşaması aşağıdakilerden hangisidir?

A) İdeal sanat
B) Reel sanat
C) Romantik sanat
D) Klasik sanat
E) Sembolik sanat

Cevap : C) Romantik sanat

21) Bireysel keyfiyet ve öznel yaratıcılığın önem kazandığı modern çağda estetiği felsefenin bağımsız bir disiplini olarak tanımlar?

A) Baumgarten
B) Schiller
C) Kant
D) Schelling
E) Goethe

Cevap : A) Baumgarten

22) ’’Modern felsefedeki her iki anlamı bağlamında, algılama ediminde hem algılayan hem de algılanan nesne…….. bir karakter ve içerikle karşımıza çıkar.’’
Cümlesinde boş bırakılan yere gelebilecek kelime hangi şıkta doğru verilmiştir?

A) Zorunlu
B) Fenomenal
C) Evrensel
D) Rasyonel
E) Bireysel

Cevap : E) Bireysel

23) “Kant estetik deneyimde ve yargılarda içerili kendine özgü. ……., ………. ve……….ortaya çıkarmaya çalışır.’’ Cümlesinde boş bırakılan yerlere gelecek kelimeler hangi şıkta doğru verilmiştir?

A) niteliği, niceliği, ilişkiyi
B) evrenselliği. Mutlaklığı, göreliliği
C) bireyselliği, öznelliği, mekanikliği
D) bireyselligi öznelliği, gerçekliği
E) evrenselliği, zorunluluğu, erekselliği

Cevap : E) evrenselliği, zorunluluğu, erekselliği

24) Hume’da asağıdakilerden hangisi ampirik gerçekliğe içsel bir estetik beğeni ve deneyimi için gerçekliğe uygun bir zemin oluşturulabilir?

A) Haz ve tutku
B) Mutlak tin ve duyum
C) Duyum ve duygular
D) Düşünen özne ve algılayan özne
E) Toplum ve aşkınsal özne

Cevap : C) Duyum ve duygular

25) Aşağıdakilerden hangisi avangart sanat akımlarından biridir?

A) Doğalcılık
B) İçedönüşçülük
C) Tekilcilik
D) Kişiselcilik
E) İzlenimcilik

Cevap : E) İzlenimcilik

26) Hume’un estetik beğeni için ön gördüğü kalıcılık ve genellik neye dayanır?

A) İnsan zihninin evrensel ve zorunlu doğuştan düşüncelerine
B) Aklın deneye önsel doğruluklarına
C) İnsan duygu ve sağduyusunun iç işleyiş ve yapısına
D) Bireysel öznede içkin aşkınsal güzellik ölçütüne
E) Algının deneye önsel doğruluklarına

Cevap : C) İnsan duygu ve sağduyusunun iç işleyiş ve yapısına

27) Estetik sezgi ve sanatsal yaratıcılık alanı, Schelling deki hangi iki gerçekliğin özsel birliğinin en içten ve derinden duyumsandığı alanıdır?

A) Toplumsal bireysel
B) evrensel-tikel
C) ideal-reel
D) Fenomen-noumen
E) Öznel-nesnel

Cevap : C) ideal-reel

28) Estetiğin bir felsefe disiplini olarak ortaya çıkmasına, modern felsefedeki hangi düşüncenin zemin hazırladığı söylenebilir?

A) Öznenin dış dünyanın kurucusu olduğu fikri
B) Bilgi ediminde ölçütün algı olması
C) Düşünen öznenin belirleyici konumuna yapılan vurgu
D) Tin ile doğa arasında var olan ayrımın özdeşlikte ayrımda birleştirilmesi
E) Sanatın bir poesis (yaratım) etkinliği olması düşüncesi

Cevap : C) Düşünen öznenin belirleyici konumuna yapılan vurgu

29) Doğadaki güzelliğin sanatsal güzellik karşısında ikincil bir değer taşıdığı görüşü Hegel’i hangi sanat anlayışına yakın tutmaktadır?

A) Doğalcı sanat
B) Post-modern sanat
C) Klasik sanat
D) Romantik sanat
E) Modern sanat

Cevap : D) Romantik sanat

30) Hegel’de içeriğin doğrudan anlatılmak yerine imgelendiği sanat dönemi hangisidir?

A) Gerçekçi sanat
B) Klasik sanat
C) Romantik sanat
D) Aşkın sanat
E) Simgesel sanat

Cevap : E) Simgesel sanat

Estetik 2021 Final Soruları

31) Hegel’de simgesel sanat ile klasik sanatın en tipik ifade araçları sırasıyla hangi şıkta doğru verilmiştir?

A) Simgesel sanatta müzik, klasik sanatta mimari
B) Simgesel sanatta mimari, klasik sanatta heykel
C) Simgesel sanatta dans, klasik sanatta heykel
D) Simgesel sanatta şiir, klasik sanatta müzik
E) Simgesel sanatta mimari, klasik sanatta resim

Cevap : B) Simgesel sanatta mimari, klasik sanatta heykel

32) Kendi doğruluk ve erdemini kendisi oluşturup ortaya koyabilen bireysel özne, Nietzsche’de hangi ahlak çeşidine sahiptir?

A) Birey ahlakı
B) Devrimci ahlakı
C) Köle ahlakı
D) Doğa ahlakı
E) Aristokrat ahlakı

Cevap : E) Aristokrat ahlakı

33) Kant’ın estetik anlayışına göre güzellik algısı ve ona dair estetik deneyimin zemini nedir?

A) Belleğimizin transendental sentezi
B) Duyarlılığımızın transendental formları
C) Öz bilincin fenomenolojik birliği
D) Benliğin noumenal sezgisi
E) Anlama yetisinin evrensel kategorileri

Cevap : B) Duyarlılığımızın transendental formları

34) Schelling açısından neyi varsaymadan sanat, bilim ve felsefe yapmanın imkanı ve anlamı yoktur?

A) Öznel ve nesnel gerçekliğin mutlak ayrımı varsayılmadan sanat, bilim ve felsefe yapmanın imkanı ve anlamı yoktur
B) “Ben” olmayanı mutlaklaştıran ve “beni” sınırlayan bir ötekilik varsayılmadan sanat, bilim ve felsefe yapmanın imkanı ve anlamı yoktur
C) Kendinde şey kavramının içerik sağlamadaki önemi varsayılmadan sanat, bilim ve felsefe yapmanın imkanı ve anlamı yoktur
D) Öznenin belirleyici ve mutlak konumu varsayılmadan sanat, bilim ve felsefe yapmanın imkanı ve anlamı yoktur
E) Doğanın bilinçsiz de olsa ideal ve ussal bir yapısının olduğu varsayılmadan sanat, bilim ve felsefe yapmanın imkanı ve anlamı yoktur

Cevap : E) Doğanın bilinçsiz de olsa ideal ve ussal bir yapısının olduğu varsayılmadan sanat, bilim ve felsefe yapmanın imkanı ve anlamı yoktur

35) Evrensel estetik değer yargısını insanın bedensel ve ruhsal doğasının iç mekanizmasına bağlayan modern çağ filozofu aşağıdakilerden hangisidir?

A) Locke
B) Hume
C) Leibniz
D) Hobber
E) Descartes

Cevap : B) Hume

36) Aşağıdakilerden hangisi ağırlıklı olarak insanın toplumsal ve tarihsel gerçekliğine dair materyalist analizler sunar?

A) Dilthey
B) Hegel
C) Herder
D) Berkeley
E) Marx

Cevap : E) Marx

37) Fichte’in öznel idealizminde eyleyen özne ve Schelling’in nesnel idealizminde öznel ve nesnel gerçekliğin özsel birliği sırasıyla hangi felsefe alanlarını önemli kılar?

A) Fichte ve varlık felsefesi – Schelling ve bilgi felsefesi
B) Fichte ve doğa felsefesi- Schelling ve varlık felsefesi
C) Fichte ve bilgi felsefesi – Schelling ve doğa felsefesi
D) Fichte ve tarih felsefesi – Schelling ve sanat felsefesi
E) Fichte ve ahlak felsefesi – Schelling ve sanat felsefesi

Cevap : E) Fichte ve ahlak felsefesi – Schelling ve sanat felsefesi

Estetik 2021 Final Soruları

38) Orta Çağ felsefesinde bireysel gerçeklik ve iradenin önemine yaptığı vurguyla estetik algı ve sanatsal yaratıcılığın önemini bütün yönleriyle ortaya koyan modern felsefeye özgü bireysellik ve öznellik vurgusunun habercisi ve öncüsü sayılan akım aşağıdakilerden hangisidir?

A) Fenomenalizm
B) Transendentalizm
C) Nominalizm
D) Rasyonalizm
E) Realizm

Cevap : C) Nominalizm

39) Doğadaki ve sanattaki güzelliği duyulur gerçeklik zemininde saptamaya ve tanımlamaya çalışan felsefi görüş aşağıdakilerden hangisidir?

A) Dogmatizm
B) Transendentalizm
C) Rasyonalizm
D) Empirizm
E) İdealizm

Cevap : D) Empirizm

40) Aşağıdakilerden hangisi Marksizm için bir üstyapı faaliyeti değildir?

A) Çalışma
B) Sanat
C) Felsefe
D) Din
E) Bilim

Cevap : A) Çalışma

41) Schelling hem bilinçli hem de bilinçsiz denilebilecek bir sezgi ve yaratım sürecini ortaya koyan büyük sanatçıları ne olarak adlandırır?

A) Deha
B) Bilge
C) Kahin
D) Usta
E) Filozof

Cevap : A) Deha

42) Thomas Aquinas’a göre aşağıdakilerden hangisi arzulama ve algılama yetimizle ilgilidir.?

A) Gerçeklik arzulama – Doğruluk algılama
B) İyilik arzulama – Güzellik algılama
C) İyilik arzulama – Gerçeklik algılama
D) Doğruluk arzulama – İyilik algılama
E) Güzellikle arzulama – Doğruluk algılama

Cevap : B) İyilik arzulama – Güzellik algılama

43) Marksist görüşte insanlığın manevi gerçekliği maddi gerçekliğiyle belirlenmekle birlikte sonrasında doğal gerçekliğin dolaysızlığını dönüştüren temel etken nedir?

A) Duygu
B) Toplum
C) Kültür
D) Zihin
E) Birey

Cevap : C) Kültür

44) Schelling ‘in estetik beğeni ve sanatsal yaratıcılığı temel olarak gizemli ve yaratıcı bir gücün etkisine bağlanması hangi filozofun estetik beceri ve sanatsal yaratıcılığı insan ruhunun ve bedeninin iç işleyiş mekanızmasına bağlanmasına benzer?

A) Bumgarten
B) Hume
C) Fichte
D) Hegel
E) Kant

Cevap : B) Hume

45) Kant’ta estetik deneyim, güzel olarak nitelenen fenomenin duyumsanması sonucunda oluşan ne tarz bir deneyimdir?

A) Düşünsel
B) Duygusal
C) Tikel
D) Nesnel
E) Bütünsel

Cevap : B) Duygusal

46) Aşağıdakilerden hangisi Kant’ın Yargı Gücünün Eleştirisi’nde estetik deneyim ve güzellik olgusunu analiz ettiği dört kategoriden biridir?

A) Zamansallık
B) Somutluk
C) Etkenlik
D) Nicelik
E) Gerçeklik

Cevap : D) Nicelik

47) Sanatın ne tür bir analizi maksist estetikte önemli bir yer tutar?

A) Sınıfsal ve ideolojik analizi
B) Maddi ve mekanik analizi
C) Toplumsal ve aşkınsal analizi
D) Öznel ve nesnel analizi
E) Tikel ve ereksel analizi

Cevap : A) Sınıfsal ve ideolojik analizi

48) Kant’ın Yargı Gücünün Eleştirisi adlı yapıtında aşağıdaki ayrımlardan hangisi bağlamında güzellik algısı ve yaşantısına dair analizlere girişilmez?

A) Mekaniklik-ereksellik
B) Özgürlük-zorunluluk
C) Biçim-içerik
D) Fenomen-noumen
E) Mutlak-göreli

Cevap : E) Mutlak-göreli

 

Estetik 2021 Final Soruları

Auzef Estetik Telegram Sosyoloji

Estetik 2021 Final Soruları

Editor

Editör

error: Kopyalamaya Karşı Korumalıdır!