Ahlak Felsefesi

Ahlak Felsefesi

Vize Final
2021 Vize Soruları 2022-2023 Final Soruları
2022-2023 Vize Soruları 2022-2023 Bütünleme Soruları
2023-2024 Vize Soruları

Ahlak Felsefesi Vize Soruları

Ahlak’ teriminin açıklaması olarak aşağıda verilen şıklardan hangisi doğrudur?

a) Ahlak güzel söz söyleme sanatıdır.
b) Ahlak bize doğru düşünmenin kurallarını öğreterek varlığın doğasını anlayabilmemizi sağlayan sistemdir.
c) Ahlak Mutlak’ın sadece kendinde değil aynı zamanda kendisi için de olduğunu kavrayabilmemizi sağlayan kurallar bütünüdür.
d) Ahlak bir toplumdaki insani ilişkilerin özünü belirleyen kurallar bütünüdür.
e) Ahlak doğada içkin olan yasayı anlama yetisinin kategorilerine uygun olarak kavrayıp ona göre davranmamızı sağlayan öğretidir.

Cevap : d) Ahlak bir toplumdaki insani ilişkilerin özünü belirleyen kurallar bütünüdür.

Ahlak felsefesi için aşağıda yapılan tanımlamalardan hangisi doğrudur?

a) Ahlak felsefesi varlık olarak varlığın ne olduğunu araştıran felsefe disiplinidir.
b) Ahlak felsefesi düşünmenin yasalarını ortaya koyarak doğru akıl yürütebilmemizi sağlayan felsefe disiplinidir.
c) Ahlak felsefesi kişiliğimizi ve davranışlarımızı belirleyen toplumsal olgu olarak ahlakı ele alan felsefe disiplinidir.
d) Ahlak felsefesi insanın bilgisinin sadece öznel olabileceğinin kanıtlamasını yapan felsefe disiplinidir.
e) Ahlak felsefesi toplumlar arasındaki ilişkilerin doğasını anlamamızı amaç edinen felsefe disiplinidir.

Cevap : c) Ahlak felsefesi kişiliğimizi ve davranışlarımızı belirleyen toplumsal olgu olarak ahlakı ele alan felsefe disiplinidir.

Aşağıda verilen kavramlardan hangisi ahlak felsefesinin temel kavramıdır?

a) Transendental
b) İyi
c) Gerçek
d) Sonsuz
e) Evrensel

Cevap : b) İyi

Ahlak felsefesine ilişkin aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

a) Ahlak felsefesi ahlakı, hem tarihsel bir olgu olarak hem de normatif ve ideal bir
bakış açısıyla ele alabilir.
b) Ahlak felsefesi hem tarihsel gelişim seyri içindeki farklı ahlaki yapıları felsefi düşünüş açısından konu edinir hem de tarihsel ve toplumsal tüm sınırlamaları aşan evrensel bir ahlakın varlığına dair bir sorgulama ve arayışa işaret eder.
c) Ahlak felsefesinin tarihsel gelişim seyri içinde farklı ahlaki norm ve değerleri analiz etmesi, onun olgusal bir gerçeklik olarak tikel ahlaki yapılara dair analitik ya da diğer bir ifadeyle çözümleyici işlevine işaret etmektedir.
d) Ahlak felsefesi temel olarak ‘iyi’ nedir sorusu çerçevesinde şekillenmektedir.
e) Ahlak felsefesi iyi, doğru ve aşkın kavramlarının ayrımını yaparak insanlar arasındaki ilişkileri nesnel bir düzene oturtmayı amaçlar.

Cevap : e) Ahlak felsefesi iyi, doğru ve aşkın kavramlarının ayrımını yaparak insanlar arasındaki ilişkileri nesnel bir düzene oturtmayı amaçlar.

“….öznel beklentilerimizden bağımsız ortaya çıkan biricik ve tekil gerçekliklere,….ise yine öznel beklentilerimizden bağımsız rutin ve genel gerçekliklere işaret eder.” cümlesinde boş bırakılan yerlere gelecek kavramlar aşağıdaki şıkalrdan hangisidinde doğru verilmiştir?

a) Olaylar – Olgular
b) Olaylar – Değerler
c) Değerler – Olgular
d) Olgular – Kavramlar
e) Değerler – Kavramlar

Cevap : a) Olaylar – Olgular

Aşağıda verilen örneklerden hangisinde olay ve olgu arasındaki ayrım doğru verilmiştir?

a) Fransız devrimi bir olgudur, genel olarak devrim ise olaya işaret eder.
b) Dışarıda yağmur yağıyor olması bir olgudur, yağmur ise doğal bir olaydır.
c) Taşı yere bıraktığımızda düşmesi doğal bir olaydır, yerçekimi ise doğal bir olgudur.
d) Şu an sınav oluyor olmam bir olgudur, sınav ise olaya işaret eder.
e) İkinci dünya savaşı bir olgudur, genel olarak savaş ise olaya işaret eder.

Cevap : c) Taşı yere bıraktığımızda düşmesi doğal bir olaydır, yerçekimi ise doğal bir olgudur.

Olgu ve değer tanımlamaları için aşağıda verilen bilgilerden hangisi doğrudur?

a) Olgu doğada ve toplumda olagelen olayları ayırıcı nitelikleri açısından sınıflamamıza elveren genellemelere, değer ise daha çok insanların olgusal gerçeklik karşısında oluşturduğu karakterle biçimlenen içsel tepki mekanizmalarına işaret eder.
b) Olgu öznel beklentilerimizden bağımsız ortaya çıkan biricik ve tekil gerçekliklere, değer ise öznel beklentilerimizden bağımsız rutin ve genel gerçekliklere işaret eder.
c) Olgu olması gereken, olması istenen şeylere, değer ise olan, olagelen şeylere işaret eder.
d) Olgu öznel bir karakter taşır, değer ise nesnel bir karakter taşır.
e) Olgu gözlemlenebilir ya da ölçülebilir olmayan gerçekliklere işaret ederken, değer ise ölçülebilir gerçekliklere işaret eder.

Cevap : a) Olgu doğada ve toplumda olagelen olayları ayırıcı nitelikleri açısından sınıflamamıza elveren genellemelere, değer ise daha çok insanların olgusal gerçeklik karşısında oluşturduğu karakterle biçimlenen içsel tepki mekanizmalarına işaret eder.

Aşağıdakilerden hangisi ahlak sözcüğünün anlamları arasında yer almaz?

a) Gelenek
b) Karakter
c) Evrensel
d) Huy
e) Görenek

Cevap : c) Evrensel

Değer kavramı ile ilişkili aşağıda verilen bilgilerden hangisi doğrudur?

a) Değerler bize içinde bulunduğumuz toplumun düzeni bağlamında transendent (aşkın) bir yön duygusu ve disiplin verirler.
b) Değerler tıpkı fiziksel olgular gibi doğrudan gözlenebilir ve ölçülebilirler.
c) Değerler sadece ahlak alanına aittir, bunun dışında siyasi, dini, estetik vb. değerlerden bahsedemeyiz.
d) Değerler olması gereken, olması istenen şeylere işaret eder.
e) Değerler öznelliğimizi aşan ve yalnızca nesnellik alanına ait olan olgulardır.

Cevap : d) Değerler olması gereken, olması istenen şeylere işaret eder.

Aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

a) Ahlak felsefesi ahlakı, hem tarihsel bir olgu olarak hem de normatif ve ideal bir bakış açısıyla ele alabilir.
b) Toplumsal yaşam tarafından olumlanan ve desteklenen belli karakter ve huylardan beslenen belli davranış kalıpları, o toplumun normlarını ve ahlakını oluşturmaktadır.
c) Ahlakı, tikel bir topluluktaki insanlar arası ilişkileri düzenleyen ilke ve kurallar bütünü olarak tanımlayabiliriz.
d) Filozoflar hem varolan toplumsal ahlakları analiz edip anlamaya ve hem de bize ideal ve evrensel bir ahlak sistemi sunmaya çalışabilirler.
e) Ahlak felsefesi ahlakı sadece tarihsel bir olgu olarak ele alır.

Cevap : e) Ahlak felsefesi ahlakı sadece tarihsel bir olgu olarak ele alır.

Ahlak Felsefesi Vize Soruları

Aşağıdakilerden hangisi ahlak felsefesinin ilişkili olduğu felsefe disiplinlerinden biri değildir?

a) Ontoloji
b) Mutlak İdealizm
c) Epistemoloji
d) Estetik
e) Siyaset felsefesi

Cevap : b) Mutlak İdealizm

Varlık felsefesinin (ontoloji) ahlak felsefesi ile ilişkili olmasının nedeni aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru verilmiştir?

a) Varlık felsefesi bilginin neliği, sınırları ve kapsamıyla ilgilendiği için ahlak
felsefesi ile yakından ilişkilidir.
b) Varlık felsefesi varlığı varlık olmak bakımından incelediği için ahlak felsefesi ile
ilişkilidir.
c) Varlık felsefesi güzel olanın nesnel gerçekliğini ortaya koymaya çalıştığı için ahlak
felsefesiyle ilişki içerisindedir.
d) Varlık felsefesi bize doğru düşünmenin kuralları öğrettiği için ahlak felsefesi ile ilişkilidir.
e) Varlık felsefesi insanın varlık evreninde nasıl bir yeri olduğunu ele aldığı için ahlak felsefesi ile derin ve yoğun bir ilişki içindedir.

Cevap : e) Varlık felsefesi insanın varlık evreninde nasıl bir yeri olduğunu ele aldığı için ahlak felsefesi ile derin ve yoğun bir ilişki içindedir.

İnsan davranışlarını ve ahlaki gerçekliği belirleyen nedir?

a) İnsan davranışlarını ve ahlaki gerçekliği aklın evrensel ve mantıki kurallarıyla, bedenin doğal içgüdü ve itkileri belirler.
b) İnsan davranışları ve ahlaki gerçekliği belirleyen şey anlama yetisidir.
c) İnsanın soyutlama, dil ve düşünme yetisine sahip olması onun davranışlarını ve ahlaki gerçekliğini belirler.
d) İnsanın biyolojik yani bedensel varlığı onun davranışlarını ve ahlaki gerçekliği belirler.
e) İnsanın davranışlarını ve ahlaki gerçekliği belirleyen şey karşıtların birliği
yasasıdır.

Cevap : a) İnsan davranışlarını ve ahlaki gerçekliği aklın evrensel ve mantıki kurallarıyla, bedenin doğal içgüdü ve itkileri belirler.

Bilgi felsefesinin (epistemoloji) ahlak felsefesi ile ilişkisi hangi şıkta doğru verilmiştir?

a) İnsan tüm maddi ve manevi boyutlarıyla varolan gerçeklik alanına ait olduğundan bilgi felsefesi ahlak felsefesi ile yakından ilişkilidir.
b) Bilgi felsefesi, insan hem akıl sahibi bir varlık hem de beden sahibi bir varlık olduğu için ahlak felsefesiyle ilişkilidir.
c) Bilgi felsefesi iyilik ve mutluluğun özü ve mahiyeti üzerinde yoğunlaşan bir düşünce disiplini olduğu için ahlak felsefesi ile yakından ilişkilidir.
d) Bilginin neliği, kökeni ve sınırlarına dair bir tartışma aynı zamanda insan davranışlarının, ahlaki yönelimlerin neliği, kökeni ve sınırlarına dair bir tartışma olarak da görülebileceği için bu iki disiplin biribiriyle ilişkilidir.
e) Bilgi felsefesi toplum, devlet ve birey ilişkilerinin nasıl düzenlenmesi gerektiği üzerine düşündüğü için ahlak felsefesi ile ilişkilidir.

Cevap : d) Bilginin neliği, kökeni ve sınırlarına dair bir tartışma aynı zamanda insan davranışlarının, ahlaki yönelimlerin neliği, kökeni ve sınırlarına dair bir tartışma olarak da görülebileceği için bu iki disiplin biribiriyle ilişkilidir.

İnsanın ahlaki bir özne olarak karşımıza çıkabilmesi neye bağlıdır?

a) İnsan olgu ve değer arasındaki ilişkinin özünü kavradığında ahlaki bir özne olma özelliğini kazanır.
b) İnsanı ahlaki bir özne yapan özelliği içgüdülerine göre hareket etmesidir.
c) İnsan sahip olduğu bilgi birikimi ve bilinçlilik durumu ile ahlaki bir özne olma özelliğine sahip olur.
d) İnsanın ahlaki bir özne olması varlık ile düşüncenin bir olduğunu kavramasına bağlıdır.
e) İnsan duygularının etkisinde hareket etmekle ahlaki bir özne olma özelliğini kazanır.

Cevap : c) İnsan sahip olduğu bilgi birikimi ve bilinçlilik durumu ile ahlaki bir özne olma özelliğine sahip olur.

Güzellik hangi bakımdan ahlaki norm ve değerlerle yakından ilgilidir?

a) Güzellik insani arzu ve iradeyi kendisine çeken ve biçimlendiren değer olarak ahlaki norm ve değerlerle yakından ilgilidir.
b) Güzellik evrendeki yerimizin ne olduğunu bize gösterdiği için ahlaki norm ve değerlerle yakında ilişkilidir.
c) Güzellik toplumsal yaşam içerisinde nasıl yaşamamız gerektiğini gösteren kuralları ortaya koyduğu için ahlaki norm ve değerlerle yakında ilişkilidir.
d) Güzellik olanı değil olması gerekeni bize gösterdiği için ahlaki norm ve değerlerle ilişkilidir.
e) Güzellik varlığın doğasını kavramamızda bize doğru düşünme kurallarını
gösterdiği için ahlaki norm ve değerlerle yakından ilişkilidir.

Cevap : a) Güzellik insani arzu ve iradeyi kendisine çeken ve biçimlendiren değer olarak ahlaki norm ve değerlerle yakından ilgilidir.

Antik Dönem filozoflarının ‘iyi’ ile birlikte eşanlamlı olarak düşündükleri kavram aşağıdakilerden hangisidir?

a) Mutlak
b) Gerçek
c) Varlık
d) Güzel
e) Somut

Cevap : d) Güzel

Ahlak felsefesinin siyaset felsefesi ile ilişkisi hakkında verilen bilgilerden hangisi doğrudur?

a) Hem ahlak hem de siyaset felsefesinin ortak özelliği bireysel öznenin vicdan ve davranışlarına odaklanmalarıdır.
b) Ahlak felsefesi ve siyaset felsefesinin her ikisi de toplumsal iyilik ve mutluluğun siyasal ve kurumsal gerekleri üzerine inceleme yaparlar.
c) Güzelin doğasının neliği araştırma konularının ortak noktası olduğundan ahlak ve siyaset felsefesi birbirleriyle ilişki içindedirler.
d) Toplum içerisinde insanların belirli kurallara göre yaşamaları ve mutlu olmaları için neyi bilebileceğimiz sorusunu sormaları ahlak ve siyaset felsefesini birbirleriyle ilişkili kılar.
e) İnsanlar arası ilişkilerin nasıl düzenlenmesi gerektiğine dair temel bir problemden hareket ettikleri için ahlak ve siyaset felsefesi birbirleriyle ilişkilidir.

Cevap : e) İnsanlar arası ilişkilerin nasıl düzenlenmesi gerektiğine dair temel bir problemden hareket ettikleri için ahlak ve siyaset felsefesi birbirleriyle ilişkilidir.

 “İnsan bilgisinin kaynağının akıl olduğunu söyleyen bir filozof insanın ahlaki davranışlarının kaynağını da akılda bulacaktır” cümlesi ile ahlak felsefesinin ilişkili kılındığı bir diğer felsefe disiplini aşağıdakilerden hangisidir?

a) Sanat felsefesi
b) Bilgi felsefesi
c) Doğa felsefesi
d) Mantık
e) Varlık felsefesi

Cevap : b) Bilgi felsefesi

Aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

a) Siyaset felsefesi insani iyilik ve mutluluğun siyasal ve kurumsal gerekleri üzerinde yoğunlaşan, ahlak felsefesi ise genel ve kavramsal olarak iyilik ve mutluluğun özü ve mahiyeti üzerinde yoğunlaşan bir düşünce disiplinidir.
b) Varlığın ve varoluş sürecinin genel özellikleri ve dinamikleri üzerinde derinlikli bir kavramsal sistematiğe sahip olmadan, insanın ahlaki gerçekliği üzerinde derinlikli bir anlayış ve bilinç geliştirmek olanaklı değildir.
c) Doğalcılık güzel olanın ve sanatsal yaratımın özüne odaklanan felsefe disiplini olarak ahlak felsefesiyle karşılıklı dinamik bir ilişki içindedir.
d) Bilgi felsefesi (epistemoloji) ise bilginin neliği, sınırları ve kapsamıyla ilgilenen felsefe disiplini olarak, ahlak felsefesini doğrudan etkiler.
e) Güzelin dışavurumu olarak sanat yapıtının insanı ahlaki açıdan yücelttiği ve arındırdığı düşüncesi Aristoteles ve daha öncesine kadar geri götürülebilir.

Cevap : c) Doğalcılık güzel olanın ve sanatsal yaratımın özüne odaklanan felsefe disiplini olarak ahlak felsefesiyle karşılıklı dinamik bir ilişki içindedir.

Ahlak Felsefesi Vize Soruları

Aşağıda verilen kavram çiftlerinden hangisi ahlak felsefesindeki yaklaşımlardan biridir?

a) Sonlu – Sonsuz
b) Transendent – Transendental
c) Entellektüalist – Volontarist
d) Göreli – Evrensel
e) Olumsal – Zorunlu

Cevap : c) Entellektüalist – Volontarist

Ahlak felsefesinde nesnelci yaklaşımın görüşü aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?

a) Ahlaki değerler bireysel ve toplumsal öznelliğin beklentilerinden bağımsızdır.
b) Davranışlarımızı yönetmesi gereken ahlaki ilke ve normlar evrensel ve zorunlu bir gerçekliğin dışavurumudur.
c) İyinin ne olduğunu bilmek erdemli davranış için yeterli bir ölçüttür.
d) Ahlaki ölçütlerin belirleniminde insan duyarlılığı ve algısı temeldir.
e) Ahlaki değerler kişiden kişiye ve toplumdan topluma değişen özelliklere sahiptir.

Cevap : b) Davranışlarımızı yönetmesi gereken ahlaki ilke ve normlar evrensel ve zorunlu bir gerçekliğin dışavurumudur.

Ahlaki davranışta ‘bilgi’ ve ‘irade’nin ne olduğu ve rolleri üzerindeki tartışma ile şekillenen iki yaklaşım tarzı aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru verilmiştir?

a) Empirist – Rasyonalist
b) İdealist – Materyalist
c) Öznelci – Nesnelci
d) İdealist – Empirist
e) Entellektüalist – Volontarist

Cevap : e) Entellektüalist – Volontarist

Ahlak felsefesindeki empirist ve rasyonalist yaklaşımlar arasındaki fark nedir?

a) Empirist yaklaşım ahlak felsefesi alanında insan duyarlılığı ve algısını temel alırken, rasyonalist yaklaşım ise a priori akılsal ilke ve doğrulardan hareketle ahlaki ilkeleri saptamaya ve ahlaki yargılarda bulunmaya çalışır.
b) Empirist yaklaşım bilgi ve ahlaki erdemin temelini bireysel ve toplumsal yarar bağlamında kavramaya çalışırken, rasyonalist yaklaşım insanın akılsal düşünme yetisini ahlaki ilke ve değerlerin özü olarak görür.
c) Empirist yaklaşım ahlaki ilke ve normların insan öznelliğini aşan bir nesnellik zemininde varolduğunu ve kavranabileceğini savunurken, rasyonalist yaklaşım tüm değerlerin bireysel ve toplumsal öznellikle dolayımlı olduğunu savunur.
d) Empirist yaklaşım tüm maddi gerçekliği aşan bazı ideal ilke ve değerlerin olduğunu ileri sürerken, rasyonalist yaklaşım maddi gerçekliği ahlaki değerleri açıklamanın zemini olarak görür.
e) Empirist yaklaşım ahlaki davranışların tümüyle bilişsel ve entelektüel bir durum ve tavıra işaret ettiğini savunurken, rasyonalist yaklaşım ahlaki davranışlarımızda asıl belirleyici olanın irademiz ya da istencimiz olduğunu söyler.

Cevap : a) Empirist yaklaşım ahlak felsefesi alanında insan duyarlılığı ve algısını temel alırken, rasyonalist yaklaşım ise a priori akılsal ilke ve doğrulardan hareketle ahlaki ilkeleri saptamaya ve ahlaki yargılarda bulunmaya çalışır.

“İnsan bile bile kötülük yapamaz” anlayışıyla ahlakta entellektüalizme işaret eden filozof hangisidir?

a) Kant
b) Aristoteles
c) Hume
d) Sokrates
e) Hegel

Cevap : d) Sokrates

İdealist ve materyalist bakış açılarına ilişkin verilen bilgilerden hangisi doğrudur?

a) Materyalist bakış açısı bilgimiz ve ahlaki davranışlarımızın nesnel ve akılsal bir temele dayandığını söylerken, idealist bakış açısı ise bilgimiz ve ahlaki davranışlarımızın öznel olduğunu savunur.
b) Materyalist bakış açısı maddi gerçekliği ahlaki değerleri açıklamanın zemini olarak görürken, idealist bakış açısı tüm maddi gerçekliği aşan bazı ideal ilke ve değerlerin olduğunu ileri sürer.
c) Materyalist bakış açısı bilgi ve ahlaki erdemin temelini bireysel ve toplumsal yarar açısından kavramaya çalışır, idealist bakış açısı ahlaki değerleri gözlenebilen olgular zemininde açıklamaya çalışır.
d) Materyalist bakış açısı ahlaki davranışlarda iradenin rolünü yadsır ve tamamen bilişsel olduğunu ileri sürerken, idealist bakış açısı ahlaki davranışlarda belirleyici olanın irade olduğunu söyler.
e) Materyalist bakış açısı ahlaki kavrayış ve içgörüyü insan aklının a priori yapısına dayandırırken, idealist bakış açısı ahlaki ilke ve normların algısal deneyimimize dayandığını ileri sürer.

Cevap : b) Materyalist bakış açısı maddi gerçekliği ahlaki değerleri açıklamanın zemini olarak görürken, idealist bakış açısı tüm maddi gerçekliği aşan bazı ideal ilke ve değerlerin olduğunu ileri sürer.

Aşağıdaki filozoflardan hangisi ahlak felsefesinde rasyonalist yaklaşımın temsilcisidir?

a) Hume
b) Berkeley
c) Locke
d) Descartes
e) August Comte

Cevap : d) Descartes

Ahlak felsefesinde pragmatizmin savı aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru verilmiştir?

a) Gözlenebilen ve ölçülebilen olgusal gerçekliği aşan tüm varsayımlar hem epistemolojik hem de etik açıdan temelsizdir.
b) Ahlaki ilke ve değerlerin kaynağı insan türüne özgü formel bir akılsallıkta yatar.
c) Doğru bilginin ve ahlaki iyinin temeli genel olarak insana ve insan toplumuna verdiği maksimum yarara dayanır.
d) Ahlaki değerlerimizin kaynağı deneyimi aşan evrensel ve zorunlu bir gerçekliğe dayanır.
e) Ahlaki ilke ve değerlerin özü insanın anlama yetisine dayanır.

Cevap : c) Doğru bilginin ve ahlaki iyinin temeli genel olarak insana ve insan toplumuna verdiği maksimum yarara dayanır.

Bilgi ve ahlak alanında empirik ve olgusal gerçekliğe önem verilmesinin en tipik örneği aşağıdakilerden hangisidir?

a) Rasyonalizm
b) İdealizm
c) Entellektüalizm
d) Pozitivizm
e) Formalizm

Cevap : d) Pozitivizm

Ahlak felsefesindeki yaklaşım tarzlarına ilişkin aşağıda verilen bilgilerden hangisi doğrudur?

a) Ahlak felsefesi alanında rasyonalizm insan duyarlılığı ve algısını temel alır.
b) Materyalizm tüm maddi gerçekliği aşan bazı ideal ilke ve değerlere dayanarak kendi ahlak felsefesini oluşturur.
c) Öznelci yaklaşım ahlaki değerlerin evrensel ve zorunlu bir gerçekliğe dayandığını savunur.
d) Rasyonalizm insanın akılsal düşünme yetisini ahlaki ilke ve değerlerin özü olarak görür.
e) Volontaristler erdemli davranış için iyiyi bilmenin yeterli olduğunu savunurlar.

Cevap : d) Rasyonalizm insanın akılsal düşünme yetisini ahlaki ilke ve değerlerin özü olarak görür.

Ahlak Felsefesi Vize Soruları

Aşağıdakilerden hangisi ahlak felsefesinin temel kavramlarından biridir?

a) Monad
b) Transendental
c) Özgürlük
d) Rasyonalizm
e) Töz

Cevap : c) Özgürlük

Evrensel, tikel ve tekil kavramlarının ahlak felsefesiyle ilişkisine dair aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

a) Evrensel, tikel ve tekil kavramları, ahlaki ilke ve değerlerin biçimi ve içeriğinin niteliğiyle ilgili tartışmalarda öne çıkan felsefi kavramlardır.
b) Evrensel, tikel ve tekil kavramları, ahlaki değerlerin kişiden kişiye ve toplumdan topluma değişmeden kaldığını gösterdikleri için ahlak felsefesi için önemli kavramlardır.
c) Evrensel, tikel ve tekil yargı ve değerlendirmeler arasındaki tüm tercihler, kişinin davranışlarını ve kişiliğini belirleyen felsefi zemini oluşturacaktır.
d) Ahlaki ilke ve davranışlar evrensel ve zorunlu ya da tikel ve göreli bir yargının konusu olabilirler.
e) Ahlaki ilke ve yargılar biçim açısından zorunlu ve içerik açısından evrensel ya da biçim açısından göreli ve içerik açısından tikel olarak görülebilirler.

Cevap : b) Evrensel, tikel ve tekil kavramları, ahlaki değerlerin kişiden kişiye ve toplumdan topluma değişmeden kaldığını gösterdikleri için ahlak felsefesi için önemli kavramlardır.

Aşağıda verilen kavramlardan hangisi ahlak felsefesinin yanısıra siyaset ve hukuk felsefesinin de önemli kavramlarından biridir?

a) Töz
b) Doğa
c) Öz
d) Hak
e) Sonsuz

Cevap : d) Hak

Aşağıda özgürlükle ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

a) Özgürlük öznenin nesnellik karşısında tümüyle bağımsız olması değildir.
b) İnsan kendisini belirleyen nesnel gerçekliği bilinçli bir akılsallıkla kavradığı oranda özgür olabilir.
c) İnsan ancak özgür olduğu sürece ve özgür iradesiyle ahlaki bir özne olabilir.
d) Özgürlük irade ve sorumluluğun zeminidir.
e) Özgürlük insani özneyi bağlayan ve belirleyen tüm doğal ve toplumsal gerçeklikten bağımsızlıktır.

Cevap : e) Özgürlük insani özneyi bağlayan ve belirleyen tüm doğal ve toplumsal gerçeklikten
bağımsızlıktır.

İnsani özgürlüğün belirleniminde etkin olan iki gerçeklik aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru verilmiştir?

a) Doğal ya da Maddi Gerçeklik – Tinsel Gerçeklik
b) Sonlu Gerçeklik – Sonsuz Gerçeklik
c) Evrensel Gerçeklik – Tekil Gerçeklik
d) Tözsel Gerçeklik – İlineksel Gerçeklik
e) Zorunlu Gerçeklik – Olumsal Gerçeklik

Cevap : a) Doğal ya da Maddi Gerçeklik – Tinsel Gerçeklik

“…kişinin kendi karar ve davranışlarının sonuçlarını üstlenmesine ve doğacak olumlu ve olumsuz etkilere katlanmaya hazır olmasına işaret etmektedir” ifadesinde boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?

a) Vicdan
b) Gerçeklik
c) Sorumluluk
d) Hakikat
e) Yasa

Cevap : c) Sorumluluk

Aşağıda irade ile ilişkili verilen bilgilerden hangisi doğrudur?

a) İrade toplumda kabul görmüş ahlaki ilkelerin bireyde duygusal ve düşünsel açıdan özümsenmesi ya da içselleştirilmesidir.
b) İrade ahlaki ilke ve değerlerin biçimi ve içeriğinin niteliğiyle ilgili tartışmalarda öne çıkan bir kavramdır.
c) İrade evrensel ve zorunlu ya da tikel ve göreli bir yargının konusu olabilir.
d) İrade öznenin nesnellik karşısında mutlak bağımsızlığına işaret eder.
e) İnsan bilinçli bir şekilde düşünerek karar verdiği ve davrandığı sürece irade sahibidir.

Cevap : e) İnsan bilinçli bir şekilde düşünerek karar verdiği ve davrandığı sürece irade
sahibidir.

Vicdan ile sorumluluk arasındaki en temel ayrım nedir?

a) Sorumluluk vicdandan farklı olarak özgürlükten daha bağımsız bir seyir izler.
b) Vicdan akılsal düşünme yetisini, insan bilincini gerektirirken, sorumluluk ise akılsal bir dolayım gerektirmez.
c) Sorumluluk mutlak anlamda özgürlüğü, özgür olmayı gerektirirken, vicdan sorumluluktan farklı olarak özgürlükten daha bağımsız bir seyir izler.
d) Sorumluluk doğal gerçeklik alanında, vicdan ise tinsel gerçeklik alanında etkindir.
e) Vicdan bir nevi sorumlu olduğumuz şey, sorumluluğumuzun yöneldiği hedeftir, sorumluluk ise insanın ahlaki iyi ve kötüye dair içsel duygu ve düşüncesidir.

Cevap : c) Sorumluluk mutlak anlamda özgürlüğü, özgür olmayı gerektirirken, vicdan
sorumluluktan farklı olarak özgürlükten daha bağımsız bir seyir izler.

Aşağıda verilen kavramlardan hangisi için özgürlük önkoşuldur?

a) Gerçeklik
b) Ödev
c) Duyum
d) İyi
e) Nesnellik

Cevap : b) Ödev

Ahlak felsefesinin temel kavramlarına ilişkin aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

a) İnsan içgüdü ve sorumluluk duygusuyla ahlaksal bir varlık olur.
b) İnsan akıl temellik özgürlük ve iradesiyle kendisini sorumluluk ve vicdan sahibi bir özne olarak ortaya koyar ve gerçekleştirir.
c) İrade ve özgürlük kavramları insanın akılsal düşünme yetisiyle doğrudan ilişkilidir.
d) İrade içgüdüden farklı olarak akılsal bir dolayımı gerektirir.
e) İnsan ancak bilinçli ve özgür olduğu oranda ödevlerine karşı sorumlu tutulabilir.

Cevap : a) İnsan içgüdü ve sorumluluk duygusuyla ahlaksal bir varlık olur.

Ahlak Felsefesi Vize Soruları

Parmenides’in ahlak görüşüne yönelik verilen bilgilerden hangisi doğrudur?

a) Parmenides’e göre ahlaki değerlerimizin evrensel ve zorunlu değil, tikel ve görelidir.
b) Parmenides’e göre öz-denetim ve ölçülülük ahlakın özünü oluşturur.
c) Parmenides’e göre ancak aklımızın yol göstericiliğinde davrandığımız sürece erdemli bir yaşam sürebiliriz.
d) Parmenides’e göre hazcılık duyusal algıyı temel alan yanlış bir bakış açısının sonucudur.
e) Parmenides’e göre erdemli davranışın kaynağı duyu bilgisidir.

Cevap : c) Parmenides’e göre ancak aklımızın yol göstericiliğinde davrandığımız sürece erdemli bir yaşam sürebiliriz.

Mutluluk ile haz arasında ayrım yapan Sokrates öncesi filozof hangisidir?

a) Thales
b) Demokritos
c) Herakleitos
d) Descartes
e) Anaksimenes

Cevap : b) Demokritos

Demokritos’un ahlak anlayışı için verilen bilgilerden hangisi doğrudur?

a) Demokritos’a göre genel olarak felsefenin amacı doğru bilgi edinmek ve bunun sonucunda olabildiğince haz elde etmektir.
b) Demokritos bilmenin erdemli davranış için yeterli olduğunu savunur ve böylece ahlak alanında entellektüalist yaklaşımın savunucusudur.
c) Demokritos ahlakın özünü erdemli davranışta bulur ve erdemli davranmak için de gerekli olanın doğaya uygun yaşamak olduğunu ileri sürer.
d) Demokritos’a göre insan yaşamı ve davranışları için belirleyici ve sürekli olan şey duyusal ve maddi hazlar değil, ruhsal uyum ve mutluluktur.
e) Demokritos ahlaki ilkelerin nesnel değil öznel olduğunu belirtir.

Cevap : d) Demokritos’a göre insan yaşamı ve davranışları için belirleyici ve sürekli olan şey
duyusal ve maddi hazlar değil, ruhsal uyum ve mutluluktur.

Sofistler için epistemolojik ve etik açıdan temel olan şey nedir?

a) Doğaya içkin yasaların ortaya çıkarılması ve doğaya uygun yaşanması
b) Bilgi ve ahlak açısından göreli olmayan evrensel ve zorunlu ilkelerin olduğunun ortaya koyulması
c) İnsanın iyiyi bildiği sürece kötülük yapamayacağı görüşü
d) Doğruluk ve buna uygun olarak erdemli davranışın zemininin nesnelliği
e) Bireysel öznenin varlığı

Cevap : e) Bireysel öznenin varlığı

Sofistlerin ahlak anlayışı için verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

a) Sofistlerin özgürlük anlayışı rasyonel ve idealisttir.
b) Sofistler evrensel kavram ve kategorileri temel alan akılsal bir ahlak anlayışını savunmazlar.
c) Bireysel öznelliğe ve onun algılarına paralel olarak ahlaki değerlerde görelidir.
d) Politik ve etik bağlamda bireyin yargılarını aşan nesnel ve evrensel bir iyiden söz edilemez.
e) Sofistler için özgürlük genel olarak bireyin doğal dürtü ve tutkularına gem vurulmamasıdır.

Cevap : a) Sofistlerin özgürlük anlayışı rasyonel ve idealisttir.

“İnsan herşeyin ölçüsüdür” ifadesi aşağıdaki filozoflardan hangisine aittir?

a) Gorgias
b) Platon
c) Protagoras
d) Demokritos
e) Parmenides

Cevap : c) Protagoras

Aşağıdakilerden hangisi Sofistler arasındaki yaygın ilkelerden biridir?

a) Mutluluk için erdemli yaşamak gerekir.
b) Göreli olmayan evrensel ve zorunlu ahlaki değerler vardır.
c) Doğru ve iyi eşanlamlıdır.
d) Özgürlük doğal ve bedensel olanın baskılanmasıdır.
e) Güç haktır.

Cevap : e) Güç haktır.

“Hiçbir şey yoktur; varolmuş olsaydı bile onu bilemezdik; onu bilecek olsaydık
bile başkalarına aktaramazdık” şeklindeki üç sav hangi filozofun felsefesinin özünü oluşturur?

a) Protagoras
b) Gorgias
c) Herakleitos
d) Demokritos
e) Parmenides

Cevap : b) Gorgias

Aşağıda Gorgias’a ilişkin verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

a) Gorgias’a göre sürekli bir oluş ve değişim içindeki gerçekliği bilmek, evrensel ve
nesnel bir düşünceye sahip olmak imkansızdır.
b) Bir görüşü ya da sanıyı diğerinden üstün kılan şey tümüyle pratik sonuçlarıdır.
c) Toplumsal yaşamda önemli olan bireyin kendi pratik ilgileri için diğer insanları
inandırması ve ikna etmesidir.
d) Akılsal düşünme yetisiyle davranan bilge insan için davranışlarında öz-denetim ve ölçülülük belirleyici bir rol oynar.
e) Gorgias herkesi bağlayabilecek bir felsefi hakikat arayışından çok, bireysel ve
pratik ilgiler bağlamında kullanılabilecek retorik sanatının önemini vurgular.

Cevap : d) Akılsal düşünme yetisiyle davranan bilge insan için davranışlarında öz-denetim ve ölçülülük belirleyici bir rol oynar.

Presokratikler ve Sofistlere yönelik aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

a) Demokritos’a göre insan yaşamı ve davranışları için belirleyici olan şey duyusal ve maddi hazlardır.
b) Herakleitos’a göre oluş ve hareket süreci hem doğa hem de toplumsal alanda egemendir.
c) Parmenides çokluğa ve oluşa inanan çoğunluğun değil, yalnızca seçkin bilgelerin gerçek doğruluk ve iyiliği bulabileceğini ileri sürer.
d) Sofistler insan ve kültür sorunlarını merkeze olan bir felsefe anlayışına yönelmişlerdir.
e) Protagoras yalnızca doğruluğun değil ayrıca iyilik ve erdemin de ne olduğunun bireyden bireye ve toplumdan topluma değişen bir özellik taşıdığını söyler.

Cevap : a) Demokritos’a göre insan yaşamı ve davranışları için belirleyici olan şey duyusal ve maddi hazlardır.

Ahlak Felsefesi Vize Soruları

Sokrates’in ahlak felsefesine ilişkin verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

a) Sokrates’de epistemolojiyle etiğin ve bilgiyle iradenin içiçe geçtiği bir felsefi
anlayışla karşılaşırız.
b) Sokrates’e göre tüm felsefi çabamız haz içindir.
c) Sokrates bilgiyle erdemi birleştirir.
d) Sokrates evrensel, zorunlu ve ussal açıdan bağlayıcı bir etik arayışına yönelir.
e) Sokrates’in bilgi erdemdir anlayışı, bilginin öğretilebileceği anlayışıyla desteklenir.

Cevap : b) Sokrates’e göre tüm felsefi çabamız haz içindir.

Sokrates’e göre filozofun epistemolojik ve etik anlamda peşinde olduğu şey nedir?

a) Evrensel ve zorunlu gerçekliklerin olmadığını ortaya koymak
b) Bilgi ve ahlaki ilkelerin göreliliğinin ispatı
c) Zorunlu ve nesnel evrenseller
d) İyinin ne olduğu
e) Bilginin ve ahlaki ilkelerin kaynağının duyusal algı olduğunun kanıtlanması

Cevap : c) Zorunlu ve nesnel evrenseller

Aşağıdakilerden hangisi Sokrates ve öğrencisi Platon arasındaki farklardan biridir?

a) Sokrates evrensel ve nesnel tanımlara ulaşableceğini savunurken, Platon Sofistleri takip ederek ancak göreli ve öznel tanımlamalarda bulunabileceğimizi ileri sürer.
b) Sokrates erdemin öğretilemez olduğunu savunur ancak Platon’a göre erdem öğretilebilirdir.
c) Sokrates mutluluğu hazda bulurken, Platon mutluluk ,çin gerekli olanın erdem olduğunu ileri sürer.
d) Sokrates Platon’dan farklı olarak kesin tanımlara ve bilgiye sahip olduğunu ileri sürmez.
e) Sokrates ahlaki ilkelerin kaynağını duyusal algı olarak belirler, Platon ise aklı ahlaki ilkelerin kaynağı olarak sunar.

Cevap : d) Sokrates Platon’dan farklı olarak kesin tanımlara ve bilgiye sahip olduğunu ileri sürmez.

Sokrates’de ‘kendini tanımak ve yaşamı anlamlandırmak’ konusunda aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

a) Sokrates’in kendini tanıma ve yaşamı anlamlandırma çabası sonuçta kesin çıkarımlara varılan bir arayıştır.
b) Sokrates için kendini tanımak ve yaşamı anlamlı kılmak yalın duygu ve sanıların ötesine uzanmayı gerektirir.
c) Bireysel insanı belirleyen algılar onun kendisini tanıması ve yaşamı anlamlı kılması için yeterli değildir.
d) Sokrates için kendini tanıma ve yaşamı anlamlandırmadaki tavır kesintisiz düşünsel
sorgulamada bulunma ve derinleşme çabasıdır.
e) Sokrates’in kendini tanıma ve yaşamı anlamlandırma çabası kesin çıkarımlar içermeyen sürekli bir arayıştır.

Cevap : a) Sokrates’in kendini tanıma ve yaşamı anlamlandırma çabası sonuçta kesin çıkarımlara varılan bir arayıştır.

Sokrates’in bir yönüyle Sofist olarak görülmesinin nedeni nedir?

a) Sokrates de Sofistler gibi mutluluğu haz arayışına bağlamıştır.
b) Sofistler de olduğu gibi Sokrates için de evrensel ve zorunlu ahlaki değerlerden bahsedemeyiz.
c) Sokrates’in bir yönüyle Sofist olarak anılmasının nedeni kesin tanımlara ve bilgiyi sahip olduğunu ileri sürmemesidir.
d) Sokrates de Sofistlerle aynı görüşü paylaşarak erdemin öğretilemez olduğunu savunur.
e) Sokrates’in bir bakıma Sofist olarak görülmesinin nedeni ‘güç haktır’ ilkesini benimsemiş olmasındandır.

Cevap : c) Sokrates’in bir yönüyle Sofist olarak anılmasının nedeni kesin tanımlara ve bilgiyi sahip olduğunu ileri sürmemesidir.

Sokrates’in ebelik sanatına ilişkin verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

a) Sokrates’in ebelik sanatı tümüyle ruhsal bir nitelik taşır.
b) Ebelik sanatı sonucu ruhun deriniliklerinden ortaya çıkarılması ve doğrultulması gereken şey bilgidir.
c) Ebelik sanatı ruhun derinliklerindeki evrensel ve nesnel bilginin ortaya çıkarılmasını sağlar.
d) Sokrates’in ebelik sanatının amacı mutlak güzele ulaşmaktır.
e) Ebelik sanatındaki temel kural bilginin önceden hazır bir şekilde sunulmaması, ebenin ironik bir bilgisizlik durumunda olmasıdır.

Cevap : d) Sokrates’in ebelik sanatının amacı mutlak güzele ulaşmaktır.

Sokrates’e göre felsefenin en yüksek hedefi nedir?

a) Felsefenin en yüksek hedefi Mutlak’a ulaşmaktır.
b) Felsefenin en yüksek hedefi davranışlarımızı yönetecek iyilik ve erdemin ne olduğunun saptanmasıdır.
c) Felsefenin en yüksek hedefi kavramın nesneye, nesnenin de kavrama eşit olduğu mutlak bilgi noktasına ulaşmaktır.
d) Felsefenin en yüksek hedefi insanı sanılar dünyasından kurtarıp idealar dünyasına
ulaştırmaktır.
e) Felsefenin en yüksek hedefi varlığın çok değil bir olduğunu göstermesidir.

Cevap : b) Felsefenin en yüksek hedefi davranışlarımızı yönetecek iyilik ve erdemin ne olduğunun saptanmasıdır.

Sokrates’e göre insanı gerçek anlamda erdemli kılan şey nedir?

a) Hayatın sürekli sorgulanması
b) Dürtülerin bastırılması
c) Mutlak’ın bilgisi
d) Doğaya uygun yaşamak
e) Felsefi bilgi

Cevap : e) Felsefi bilgi

“Sokratik erdem….ve….bir şekilde erdemli olmaya değil, ….ve….bir şekilde erdemli
olmaya işaret eder” cümlesinde boş bırakılan yerlere gelmesi gereken sözcükler aşağıdaki şıkalrdan hangisinde doğru verilmiştir?

a) Rastlantısal – Göreli – Zorunlu – Mutlak
b) Olumsal – Öznel – Nesnel – Mutlak
c) Nesnel – Zorunlu – Olumsal – Göreli
d) Evrensel – Zorunlu – Tikel – Öznel
e) Zorunlu – Mutlak – Öznel – Göreli

Cevap :

Sokrates’in ‘bilgi erdemdir’ görüşü ahlak felsefesi bağlamında hangi yaklaşım tarzına işaret eder?

a) Rasyonalizm
b) Materyalizm
c) Entellektüalizm
d) Empirizm
e) İdealizm

Cevap : c) Entellektüalizm

Ahlak Felsefesi Vize Soruları

Aşağıdakilerden hangisi Sokrates sonrası felsefe okullardan değildir?

a) Kireneliler
b) Pythagorasçılar
c) Kinikler
d) Stoacılar
e) Epikurosçular

Cevap : b) Pythagorasçılar

Kinizmin ahlak anlayışı hakkında verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

a) Kinizm için önemli olan şey en azla yetinip toplumsal ilişkilerden bağımsız kalabilmektir.
b) Toplumsal ilişkilerden bağımsızlık bireysel öznenin erdemli ve mutlu bir yaşam için gereksinim duyduğu en önemli şeydir.
c) Kişi aile, topluluk ve devlet ilişkilerinden kendini özgürleştiremediği sürece, gerçek iyilik ve mutluluğa göre değil başkalarına göre davranacaktır.
d) Kinikler için önemli olan sade bir yaşam ve insanı köleleştiren bencil tutkulara hakimiyettir.
e) Kinizm için en yüksek iyi hazdır ve kişi bu hazlara ulaşmak için gerekirse toplumla iyi geçinmesini bilmelidir.

Cevap : e) Kinizm için en yüksek iyi hazdır ve kişi bu hazlara ulaşmak için gerekirse toplumla iyi geçinmesini bilmelidir

Kirene okulunun en önemli temsilcisi ve kurucusu aşağıdaki filozoflardan hangisidir?

a) Antistenes
b) Zenon
c) Aristippos
d) Gorgias
e) Epikuros

Cevap : c) Aristippos

Kirene okulunun haz anlayışına ilişkin verilen bilgilerden hangisi doğrudur?

a) Kirene okulu için haz en yüksek iyidir ve bu aktif, dinamik bir hazdır.
b) Kirene okulunun haz anlayışına göre dolaysızca haz verip sonradan acı veren şeylerden kaçınmak gerekir.
c) Kireneliler insanın mutlu olabilmesini hazda değil erdemli yaşamasında bulurlar.
d) Kirene okulunun hazcılığı ölçülüdür ve acı yokluğunu hedefler.
e) Kirenelilere göre acıdan kaçınmak aktif ve canlı bir haz yaşantısından daha önemlidir.

Cevap : a) Kirene okulu için haz en yüksek iyidir ve bu aktif, dinamik bir hazdır.

Epikuros için yaşamın en büyük ereği ve mutluluğu nedir?

a) Erdemli yaşam
b) Haz
c) İyinin bilgisi
d) Hazların bastırılması
e) Kayıtsızlık

Cevap : b) Haz

Stoacıların ahlak anlayışına ilişkin verilen bilgilerden hangisi doğrudur?

a) Stoacılara göre yaşamın en büyük ereği hazdır.
b) Stoacılara göre mutlu yaşamın temel ilkelerinden biri ‘kendini değiştirmek değil, dünyayı değiştirmek’tir.
c) Stoacılar için en yüksek iyi haz olmakla birlikte bu bedensel değil ruhsal hazlardır.
d) Stoacılara göre bireyin erdemli ve mutlu bir yaşam için gereksinim duyduğu bağımsızlık ve özgürlük, dünyayı değiştirmekten çok ondan olumsuz etkilenmemeyi gerektirir.
e) Stoacılar için asıl ve kalıcı olan idealar, doğru bilginin, iyi davranışın ve güzel şeylerin zeminini ve özünü oluşturur.

Cevap : d) Stoacılara göre bireyin erdemli ve mutlu bir yaşam için gereksinim duyduğu bağımsızlık ve özgürlük, dünyayı değiştirmekten çok ondan olumsuz etkilenmemeyi gerektirir.

“Platon için….ve….ahlaki ilkeler değil,….ve….ahlaki ilkeler yaşamımızın rehberi olmalıdır” cümlesinde boş bırakılan yerlere gelmesi gereken sözcükler aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru verilmiştir?

a) Mutlak – Evrensel – Göreli – Aşkın
b) Aşkın – Nesnel – İçkin – Öznel
c) Göreli – Bireysel – Mutlak – Evrensel
d) Öznel – İçkin – Mutlak – Aşkın
e) Sonlu – Göreli – Sonsuz – Zorunlu

Cevap : c) Göreli – Bireysel – Mutlak – Evrensel

Platon’un ahlak felsefesine ilişkin verilen bilgilerden hangisi doğrudur?

a) Platon’da ahlaki norm ve değerlerin gerçekliğinin kaynağı duyusal algıdır.
b) Platon evrensel ve mutlak ahlaki ilkelerin zemini olarak ideaların duyusal dünyaya içkin olduğunu ileri sürer.
c) Platon için asıl ve kalıcı varlık olan idealar, doğru bilginin, iyi davranışın ve güzel şeylerin zeminini ve özünü oluşturur.
d) Platon ahlak anlayışında tıpkı Kirene okulu gibi en yüksek iyinin haz olduğunu ileri sürer.
e) Platon’a göre yaşamın tüm acı ve hazlarına karşı kayıtsızlık, kişinin kendi iç huzuru ve mutluluğunu sağlam bir zemine dayandırması anlamına gelecektir.

Cevap : c) Platon için asıl ve kalıcı varlık olan idealar, doğru bilginin, iyi davranışın ve güzel şeylerin zeminini ve özünü oluşturur.

Platoncu idealizme ilişkin verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

a) Platoncu idealizm Sokrates’in kavramların evrensel ve nesnel tanım arayışıyla şekillenmiştir.
b) Platon için asıl ve kalıcı varlık idealardır.
c) Kavramlar düşünen benliğimizin içeriği olmanın ötesinde nesnel anlamda da gerçektirler.
d) Ontolojik açıdan asıl varlığı, yani tözü oluşturan idealar, epistemolojik açıdan doğru ve hakiki bilgiyi ve etik açıdan ise evrensel ve mutlak ahlaki ilkeleri oluştururlar.
e) Platoncu idealizme göre nesnel gerçekliğe sahip olup asıl varlığı oluşturan idealar duyulur dünyanın ötesinde değil bu dünyadaki bireysel varlıklara içkindirler.

Cevap : e) Platoncu idealizme göre nesnel gerçekliğe sahip olup asıl varlığı oluşturan idealar duyulur dünyanın ötesinde değil bu dünyadaki bireysel varlıklara içkindirler.

Sokrates sonrası okullar ve Platon’un ahlak felsefesine ilişkin verilen bilgilerden hangisi doğrudur?

a) Kinikler ve Kireneliler için yaşamın en büyük ereği haz olmakla birlikte Kinikler bedensel, Kireneliler ruhsal hazlara önem verir.
b) Epikuros ve Kireneliler için yaşamın en büyük ereği haz olmakla birlikte Epikuros’daki haz anlayışı olabildiğince haz elde etmekten çok acı yokluğunu hedefler.
c) Stoacılık için de en yüksek iyi Epikuros’da olduğu gibi hazdır ve insan bunu doğaya uygun yaşayarak elde edebilir.
d) Platon hocası Sokrates’i takip ederek evrensel ve zorunlu gerçekliklere ulaşılamayacağını ileri sürüp ahlaki değerlerin göreli ve tikel olduklarını belirtmiştir.
e) Epikuros ve Kireneliler için ahlaki açıdan kişinin öz-denetim sahibi olması ve kendine hâkim olması önemlidir.

Cevap : b) Epikuros ve Kireneliler için yaşamın en büyük ereği haz olmakla birlikte Epikuros’daki haz anlayışı olabildiğince haz elde etmekten çok acı yokluğunu hedefler.

Auzef Ahlak Felsefesi Auzef Ders Kitabı PDF

Auzef Ders Kitabı

Auzef Felsefe Telegram FELSEFE
error: Kopyalamaya Karşı Korumalıdır!