Auzef Sosyal Hizmet Etiği Final Deneme Sınavı -2
Auzef Sosyal Hizmet Etiği Final Deneme Sınavı -2
#1. Aşağıdakilerden hangisi müracaatçı mahremiyetinin ihlali için geçerli bir sebep olamaz?
Cevap : e) Sosyal hizmet müdahale sürecinin tamamlanması
Bu seçeneklerden “e) Sosyal hizmet müdahale sürecinin tamamlanması” müracaatçı mahremiyetinin ihlali için geçerli bir sebep olamaz. Sosyal hizmette, müdahale sürecinin tamamlanması, mahremiyetin ihlali için yeterli bir gerekçe teşkil etmez. Mahremiyet, sosyal hizmet uygulamalarında temel bir etik ilkedir ve müdahale sürecinin sona ermesi bu ilkenin ihlali için bir neden oluşturmaz. Diğer seçenekler ise, özellikle acil ve tehlikeli durumları ifade eder ve bu tür durumlarda mahremiyetin ihlal edilmesi bazen gereklidir.
#2. ------- ilkesi sosyal hizmet uzmanlarının istihdam edilirken gerekli bilgi ve beceriye sahip olmalarını ve yeterliliği kazanma niyetlerini ifade etmektedir. Bu ilke mesleki uygulamalar yerine getirilirken yetkin ve kalifiye olmayı, eleştirel bakış açısına sahip olmayı, literatürü düzenli takip etmeyi ve meslek ile ilgili sürekli eğitimi ifade etmektedir Yukarıdaki boşluk bırakılan yere, aşağıdaki ifadelerden hangisi gelmelidir?
Cevap : b) Yetkinlik
Boşluğa uygun olarak gelmesi gereken ifade “Yetkinlik” ilkesidir. Yetkinlik ilkesi, sosyal hizmet uzmanlarının istihdam edilirken gerekli yeterliliğe sahip olmalarını ve bu yeterliliği kazanma niyetlerini ifade eder. Bu ilke, mesleki uygulamaları yerine getirirken yetkin ve kalifiye olmayı, eleştirel bir bakış açısına sahip olmayı, literatürü düzenli takip etmeyi ve meslek ile ilgili sürekli eğitimi gerektirir.
Cevap: b) Yetkinlik
#3. Aşağıdaki cümlelerden hangisi paternalist bir anlayışı yansıtmaktadır?
Cevap : c) Sizin iyiliğinizi düşündüğüm için size bu konuda bilgi veremem.
Bu cümlelerden “c) Sizin iyiliğinizi düşündüğüm için size bu konuda bilgi veremem.” ifadesi, paternalist bir anlayışı yansıtmaktadır. Paternalizm, bir kişinin veya otoritenin, başka bir kişinin iyiliği için onun tercihlerini veya özerkliğini göz ardı ederek kararlar alması veya bilgiyi saklaması anlamına gelir. Bu durumda, karar verici, bireyin kendi iyiliği için en iyi olanı bildiğini varsayar ve bireyin kendi kararlarını verme hakkını sınırlar.
#4. Aşağıdakilerden hangisi Kapsayıcı Karar Verme Modelinin “etik ikilemi tanımlama” aşamasında sorulabilecek sorulardan biri değildir?
Cevap : b) Sorunun çözümü için hangi farklı kaynaklara başvurabilirim?
Kapsayıcı Karar Verme Modelinin “etik ikilemi tanımlama” aşamasında sorulabilecek sorulardan biri olmayan seçenek, “Sorunun çözümü için hangi farklı kaynaklara başvurabilirim?” (B seçeneği) olarak belirtilmiştir.
#5. I. Rolünüzü açık ve net biçimde açıklayınız. II. Eğer müracaatçının konumunda olsaydınız, muhtemelen hissedecekleriniz neler olurdu gözden geçiriniz. III. Süpervizyon desteği alınız. Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri sosyal hizmet uzmanlarının profesyonel davranışları koruyabilmesi için önerilen yöntemler arasında yer alır?
Cevap : I, II ve III
Sosyal hizmet uzmanlarının profesyonel davranışlarını koruyabilmesi için önerilen yöntemler arasında “I. Rolünüzü açık ve net biçimde açıklayınız.”, “II. Eğer müracaatçının konumunda olsaydınız, muhtemelen hissedecekleriniz neler olurdu gözden geçiriniz.”, ve “III. Süpervizyon desteği alınız.” yer almaktadır. Bu nedenle, bu yöntemlerin hepsi, yani “I, II ve III” seçenekleri, profesyonel davranışları korumak için önerilen yöntemler arasındadır.
#6. Aşağıdakilerden hangisi, sosyal hizmet uzmanlarının hediye alması ile ilgili olarak temelde en uygun olanıdır?
Cevap : d) Müracaatçıların verdiği hediyeler nazikçe reddedilmelidir
Sosyal hizmet uzmanlarının hediye alması ile ilgili olarak, prensip olarak müracaatçılarından gelen hediyeleri nazikçe reddetmeleri temelde en uygun olanıdır. Bu, sosyal hizmet uzmanlarının yaptıkları işin resmi ve profesyonel görevleri olduğunu hatırlatmalarını sağlar. Ancak, müracaatçı tarafından verilen hediyenin görece düşük maddi değeri ve yüksek manevi değeri varsa, bu durumda hediyeyi kabul etmek bazı durumlarda uygun olabilir. Bu nedenle, en uygun seçenek “d) Müracaatçıların verdiği hediyeler nazikçe reddedilmelidir” olacaktır.
#7. Sosyal hizmet üzerinde “kişiye saygı” ve “biri için iyi olan herkes için iyidir” biçimindeki etkileri olan etik yaklaşımın temsilcisi aşağıdakilerden hangisi olabilir?
Cevap : d) Kant
Bu etik yaklaşım, Immanuel Kant’ın düşünceleriyle örtüşmektedir. Kant’ın etik anlayışı, “kişiye saygı” ve “biri için iyi olan herkes için iyidir” ilkeleri ile tanımlanabilir. Kant, her bireyin kendi başına bir amaç olduğunu ve hiçbir zaman sadece bir araç olarak kullanılmaması gerektiğini savunur. Bu, kişiye saygı ilkesini yansıtır. Ayrıca, Kant’ın “kategorik buyruk” kavramı, bir eylemin ahlaki olup olmadığını belirlemek için evrensellik ilkesine dayanır, yani bir eylem herkes için iyi ise ahlaki olarak kabul edilir. Bu nedenle, soruda bahsedilen etik yaklaşımın temsilcisi olarak en uygun seçenek “d) Kant”tır.
#8. Aşağıdakilerden hangisi etik açıdan, bir gruba zorunlu katılanlarla çalışırken dikkat edilmesi gerekenler hakkında uygundur?
Cevap : a) Grup üyelerinin neden gruba katıldığı üzerinde ayrıntılı bilgilendirme yapmak
Etik açıdan, bir gruba zorunlu katılanlarla çalışırken dikkat edilmesi gerekenler hakkında uygun olan seçenek “a) Grup üyelerinin neden gruba katıldığı üzerinde ayrıntılı bilgilendirme yapmak”tır. Bu yaklaşım, grup üyelerinin durumlarını ve grup sürecine katılımlarının nedenlerini anlamalarına yardımcı olur ve etik uygulamalarda şeffaflık ve açıklığın sağlanmasına katkıda bulunur.
#9. Bu teori, etik uygulamanın 'iyi' sosyal çalışmacılar tarafından geliştirilmesi gerektiğini öne sürer; gelişmeyi sosyal çalışmacının karakterine odaklar. Örneğin herhangi bir dezavantajlı gruba karşı duygularını özel hayatlarında bastıramayan sosyal çalışmacıların bu önyargıyı meslek hayatlarına da taşımaları olasıdır. Yukarıda ifade edilen teori aşağıdakilerden hangisi olabilir?
Cevap : d) Erdem etiği
Yukarıda açıklanan teori, “Erdem etiği”dir. Erdem etiği, etik uygulamanın ‘iyi’ sosyal çalışmacılar tarafından geliştirilmesi gerektiğini ve bu gelişimin sosyal çalışmacının karakterine odaklanması gerektiğini öne sürer. Bu yaklaşım, sosyal çalışmacının ahlaki kararlarını ve davranışlarını, kişisel erdemlerine ve karakter özelliklerine dayandırır. Örneğin, dezavantajlı gruplara karşı kişisel önyargıları olan bir sosyal çalışmacı, bu önyargılarını meslek hayatına da taşıyabilir. Erdem etiği, bu tür durumları ele alır ve sosyal çalışmacıların erdemli karakter özelliklerini geliştirmelerini teşvik eder.
#10. Aşağıdakilerden hangisi, Türkiye’nin Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği tarafından gözden geçirilerek yayınlanmış olan ve Uluslararası Sosyal Hizmet Uzmanları Federasyonunun kabul ettiği Sosyal Hizmet Mesleğinin Etik İlkeleri ve Sorumlulukları (2004) belgesinin ana etik konuları arasında yer almaz?
Cevap : d) Aileye ilişkin konular
Türkiye’nin Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği tarafından gözden geçirilerek yayınlanmış olan ve Uluslararası Sosyal Hizmet Uzmanları Federasyonunun kabul ettiği Sosyal Hizmet Mesleğinin Etik İlkeleri ve Sorumlulukları (2004) belgesinin ana etik konuları arasında “d) Aileye ilişkin konular” yer almamaktadır.
#11. Sosyal hizmet uzmanları, müracaatçılara verilen hizmetleri ve çalışma koşullarını iyileştirmek için işçi sendikalarının kurulması ve bunlara katılım da dahil olmak üzere örgütlü eylemlerde bulunabilirler. Sosyal hizmet uzmanları, bir eylem planına karar vermeden önce ilgili konuları ve bunların müracaatçılar üzerindeki olası etkilerini dikkatlice incelemelidir. Yukarıdaki açıklama aşağıdaki etik sorumluluklardan hangisini ifade etmektedir?
Cevap : b) Yönetim – Çalışan Uyuşmazlıkları
Yukarıdaki açıklama, sosyal hizmet uzmanlarının müracaatçılara verilen hizmetleri ve çalışma koşullarını iyileştirmek adına örgütlü eylemlerde bulunmaları ve bu eylemlerin müracaatçılar üzerindeki olası etkilerini dikkatlice incelemeleri gerektiğini ifade ediyor. Bu durum, özellikle çalışma koşulları ve yönetim ile ilgili konuları içeriyor. Bu nedenle, bu açıklama en çok “Yönetim – Çalışan Uyuşmazlıkları” seçeneği ile uyumlu görünüyor.
Cevap: b) Yönetim – Çalışan Uyuşmazlıkları
#12. Aşağıdakilerden hangisi, Sosyal Hizmet Mesleğinin Etik İlkeleri ve Sorumlulukları belgesinin ana başlıklarından biri değildir?
Cevap : d) Aileye ilişkin etik sorumluluklar
“Sosyal Hizmet Mesleğinin Etik İlkeleri ve Sorumlulukları” belgesinin ana başlıklarından biri olmayan seçenek “Aileye ilişkin etik sorumluluklar” olarak belirtilmiştir.
Cevap: d) Aileye ilişkin etik sorumluluklar
#13. Aşağıdakilerden hangisi sosyal hizmet uzmanlarının sosyal hizmet mesleğine ilişkin etik sorumluluklarından biridir?
Cevap : c) Mesleğin Bütünlüğü
Sosyal hizmet uzmanlarının sosyal hizmet mesleğine ilişkin etik sorumluluklarından biri, belgenizde belirtildiği gibi, “Mesleğin Bütünlüğü” ile ilgilidir. Bu, sosyal hizmet uzmanlarının, mesleğin değerlerine ve standartlarına uygun davranışlar sergilemelerini, mesleğin saygınlığını ve bütünlüğünü korumalarını gerektirir.
Cevap: c) Mesleğin Bütünlüğü
#14. Benim işim size yardım etmek ve en önemli meselemiz her zaman yaşam koşullarınızı olduğundan daha iyi bir noktaya taşımak. Bunun için ne gerekiyorsa yapmalıyız. Sosyal hizmet uzmanı tarafından müracaatçıya söylenen bu cümle aşağıdaki etik kurallardan hangisiyle en yakından ilgilidir?
Cevap : Bağlılık
Sosyal hizmet uzmanı tarafından müracaatçıya söylenen “Benim işim size yardım etmek ve en önemli meselemiz her zaman yaşam koşullarınızı olduğundan daha iyi bir noktaya taşımak. Bunun için ne gerekiyorsa yapmalıyız.” ifadesi, etik kurallardan “Bağlılık” ile en yakından ilgilidir. Bu ifade, sosyal hizmet uzmanının müracaatçıya olan bağlılığını ve onların refahını iyileştirmeye yönelik taahhüdünü yansıtmaktadır.
#15. Aşağıdakilerden hangisinin bireyin bir bütün olarak ele alınması ve kendi gerçekliği içinde anlaşılması gereğini sağlamaya daha çok vurgu yapması beklenir?
Cevap : e) Dini veya manevi etik
“Dini veya manevi etik” ile ilişkilendirilebilir. Dini veya manevi etik yaklaşımları, genellikle bireyi bir bütün olarak ele almayı ve onların kendi gerçeklikleri içinde anlaşılmalarını gerektiren bir vurgu yapar. Bu yaklaşımlar, bireylerin manevi, etik ve ahlaki boyutlarını dikkate alarak, kişisel değerler, inançlar ve yaşam anlayışlarına saygı göstermeyi içerir. Bu tür etik yaklaşımlar, bireyin sadece fiziksel veya sosyal ihtiyaçlarını değil, aynı zamanda manevi ve duygusal ihtiyaçlarını da kapsamlı bir şekilde ele almayı hedefler.
#16. Sosyal çalışmacının ahlaki hassasiyet sahibi olması, etik karar alma sürecinin hangi aşamasına ilişkin yetkinliğini arttıracaktır?
Cevap : a) Sorunu belirleme ve tanımlama
Sosyal çalışmacının ahlaki hassasiyet sahibi olması, etik karar alma sürecinin “a) Sorunu belirleme ve tanımlama” aşamasına ilişkin yetkinliğini arttıracaktır.
#17. Bu teori sonuçlarına bakılmaksızın belirli eylemlerin doğası gereği doğru ya da yanlış veyahut iyi ya da kötü olduğunu iddia eder. Buna göre, gerçeği söylemek doğası gereği doğru bir eylemdir ve bu nedenle sosyal çalışmacılar, yalan söylemek görünüşte daha faydalı da olsa, müracaatçılarına asla yalan söylememelidir. Bu teorik yönelimi benimseyenler için kurallar, haklar ve ilkeler kutsaldır ve dokunulmazdır. Amaca götüren her yol mubah değildir. Yukarıdaki tarif edilen teori aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap : a) Deontolojik teori
“Deontolojik teori”ye işaret etmektedir. Deontolojik teoriler, belirli eylemlerin doğaları gereği doğru ya da yanlış, iyi ya da kötü olduğunu iddia eder ve sonuçlarına bakmaksızın bu eylemleri değerlendirir. Bu teorik yaklaşım, kuralların, hakların ve ilkelerin dokunulmaz ve kutsal olduğunu savunur ve amacın her türlü aracı meşrulaştırmadığına inanır. Örneğin, deontolojiye göre, gerçeği söylemek doğası gereği doğru bir eylemdir ve bu nedenle, sosyal çalışmacılar, yalan söylemek daha faydalı gibi görünse bile, müracaatçılarına asla yalan söylememelidir.
#18. Akılcı karar verme modellerinden biriyle ilerleyen bir etik karar verme sürecinde aşağıdaki aşamalardan hangisinin olması beklenmez?
Cevap : a) Kültürel hassasiyetlerin belirlenmesi
Akılcı karar verme modellerinde genellikle somut bilgiler ve mantıksal analizler ön plandadır. Bu nedenle, “a) Kültürel hassasiyetlerin belirlenmesi” aşaması, tipik bir akılcı karar verme modelinde beklenmeyen bir aşamadır. Akılcı modeller, genellikle somut veri ve belirgin sonuçlara odaklanır ve bu nedenle kültürel hassasiyetler gibi daha soyut ve çoğu zaman kişisel yorum gerektiren faktörleri öncelikli olarak ele almazlar. Diğer seçenekler – bilgi toplama, etik ikilemi tanımlama, olası fayda ve zararların değerlendirilmesi, ve farklı görüşlere başvurulması – akılcı karar verme süreçlerinin tipik aşamaları arasında yer alır.
#19. Aşağıdakilerden hangisi sosyal hizmet uzmanlarının meslek elemanı olarak etik sorumluluklarından biri değildir?
Cevap : a) Meslektaşların yetersizliği
Sosyal hizmet uzmanlarının meslek elemanı olarak etik sorumluluklarından biri olmayan” seçeneği ile ilgili sorunuzun cevabı, belgenize göre “Meslektaşların yetersizliği” seçeneğidir.
Cevap: a) Meslektaşların yetersizliği
#20. Bu yaklaşım, bir eylemin maksimum iyiliği teşvik etmesi durumunda doğru olduğunu savunur. Sosyal çalışmacıların çalışma tarzına yakın bir düşünme biçimidir. Bu yaklaşımın klasik biçimine göre, çatışan görevlerle karşı karşıya kaldığında, kişi en büyük iyiliği üretecek olanı yapmalıdır. Yukarıda ifade edilen yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap : a) Faydacılık
“Faydacılık” yaklaşımını tanımlamaktadır. Faydacılık, bir eylemin veya kararın, en büyük toplam iyiliği veya faydayı teşvik etmesi durumunda etik olarak doğru olduğunu savunur. Bu yaklaşım, çeşitli eylemlerin sonuçlarını değerlendirerek, en fazla pozitif sonucu veya en az zararı üretecek olanı seçmeyi önerir. Sosyal hizmet pratiğinde, faydacılık, sosyal çalışmacıların karşılaştıkları çatışan görevler ve kararlar arasında en fazla genel faydayı sağlayacak olanı seçmelerini gerektirir.
SONUÇ
Auzef Sosyal Hizmet Etiği Final Deneme Sınavı -2
Auzef Sosyal Hizmet 3. sınıf güz dönemi dersi
Auzef Sosyal Hizmet Etiği Final Deneme Sınavı -2
Auzef Sosyal Hizmet 3. sınıf güz dönemi dersi
HD Quiz powered by harmonic design
Auzef Sosyal Hizmet 3. sınıf güz dönemi dersi
Auzef Sosyal Hizmet Etiği Final Deneme Sınavı -2
Auzef Sosyal Hizmet Etiği Final Deneme Sınavı -2Ünite -2 Etik Kuramları ve Sosyal Hizmet |
|||
---|---|---|---|
Auzef Sosyal Hizmet Etiği Final Deneme Sınavı -2 |